Videa z české hry Arma 3 vydávají manipulátoři za záběry z války. Studio proti tomu bojuje

Záběry ze hry ArmA 3

Záběry ze hry ArmA 3 Zdroj: Bohemia Interactive

Záběry ze hry ArmA 3
Záběry ze hry ArmA 3
Na X se objevilo video ze hry Arma, které tvrdilo, že jde o izraelskou letku mířící na Gazu.
Záběr ze hry Arma, který se šířil po TikToku jako záběrů z bojů na Ukrajině.
Záběr ze hry Arma vedle zmanipulované nahrávky, která se vydává za reálný záběr.
6
Fotogalerie

 Miliony přehrání na sociální síti X zaznamenalo video, ve kterém bojovník Hamásu úspěšně sestřelil izraelský vrtulník. Další virální video zachytilo úhlednou formaci izraelský stíhaček, jež měly zasadit Hamásu v Gaze drtivý protiúder. Videa mají jedno společné: pocházejí z české válečné hry Arma. Na české studio se kvůli možným podvrhům od začátku izraelsko-hamáské války obrátily desítky organizací s žádostí o pomoc s ověřením. Podle zakladatele studia Bohemia Interactive Marka Španěla se blížíme bodu, kdy už laici falešná videa rozpoznat nedokážou.

Při každém větším válečném konfliktu posledních let se na zahraničních serverech vždy objeví jméno hry Arma 3 od českého studia Bohemia Interactive. Titul vyšel sice už v roce 2013, stále ale patří do první ligy válečných simulací, a to i po grafické stránce. Aktivní komunita navíc pro hru vytvořila přes 20 tisíc doplňků (modů), které do hry přinášejí množství reálných uniforem i vojenské techniky. Pro lidi toužící po pozornosti, ale hlavně pro ty, kdo chtějí manipulovat skutečností, je tak poměrně snadné záběry ze hry vydávat za reálná videa z bojů ve skutečných válkách.

Není nic neobvyklého, že na sociálních sítích takové klipy nasbírají miliony zhlédnutí. K dalšímu šíření často dopomáhají emoce, které kolem konfliktů vznikají – lidé video posílají dál s dobrým úmyslem, aby třeba upozornili na válečná zvěrstva jedné či druhé strany. Falešná videa z Army 3 ale dokážou napálit novináře, politiky, a dokonce i válečné analytiky. Videa doprovázela a stále doprovází válku na Ukrajině a další velkou vlnu vyvolal útok Hamásu a následující dění.

Záběr ze hry Arma vedle zmanipulované nahrávky, která se vydává za reálný záběr.Záběr ze hry Arma vedle zmanipulované nahrávky, která se vydává za reálný záběr.|Zdroj: YouTube

Jak se pozná falešné video, poradí návod

„V souvislosti s válkou v Izraeli jsme doposud pomáhali ověřovat pravost zhruba 30 videí, která měla údajně zachycovat reálné situace z aktuálního konfliktu, mnohá z nich se zhlédnutími v řádech milionů. Ve většině případů jsme potvrdili, že se opravdu jedná o záběry z Army 3,” říká pro e15 mluvčí Bohemia Interactive Pavel Křižka. Zkoumání záběrů podle Křížka přineslo i jeden překvapivý výsledek: „Jedno virální video jsme naopak identifikovali jako pravé.“

Na české herní studio se tak nyní obrací společnosti jako Reuters, AFP, USA Today, Warner Bros nebo Sunday Mirror, hru Arma 3 zmínila v souvislosti s podvrženými videi dokonce i arabská televizní stanice Al-Džazíra a falšování záběrů s pomocí této hry věnoval samostatný článek například Reuters nebo Rolling Stone.

„Stoprocentně rozpoznat video vytvořené v Armě 3 je někdy oříšek i pro nás, protože je to hra s prakticky neomezenými možnostmi modingu. Za pomoci obsahu vytvořeného uživateli je možné hru změnit téměř k nepoznání, a detailně tak simulovat prakticky jakýkoliv ozbrojený konflikt z minulosti, současnosti nebo i konflikty fiktivní,“ vysvětluje úskalí Křižka. „Autoři takových videí si navíc často dávají záležet, aby ve videu zanechali minimum stop, podle kterých lze hru identifikovat.“

Studio Bohemia Interactive proto před pár dny vydalo drobný manuál, čeho si mají lidé při odhalování falešných záběrů všímat. Prvním varováním by mělo být velmi malé rozlišení videa, které má skrýt různé detaily. Dále se autoři lživých videí snaží vytvořit dojem přehnaně roztřesené kamery, záběry jsou také často zasazeny do noci, aby si diváci nevšimli ničeho, co by prozradilo nedokonalosti v herní grafice.

To, co se hrám jako Arma zatím nedaří zcela realisticky nasimulovat, jsou lidé a jejich pohyby. Také výbuchy ve hře často nemají takový dopad na své okolí, jaký by měly ve skutečnosti – blízké objekty a prostředí mnohdy nejeví známky adekvátního poškození nebo tlakové vlny.

Chaosu napomáhají i změny na sociální síti X poté, co ji koupil Elon Musk. Ten výrazně zmenšil týmy, jež mají hlídat dezinformace. Ale hlavně zavedl předplatné, které označí libovolný profil za ověřený a ještě zvýší jeho dosah. Toho využila řada falešných účtů, jež se dokonce vydávají za ověřovatele faktů. Dělají ale přesný opak a dezinformace jen posilují. Modrou „fajfkou“ vedle jména, označující ověřený profil, se zaštiťovali mnozí z těch, kdo na síti X šířili simulace ze hry Arma 3 coby skutečné válečné záběry.

Zapojila se i komunita hráčů 

Podle zakladatele studia Marka Španěla se nevyhnutelně blíží doba, kdy bude podobné záběry stále těžší odhalovat. „Technologie jdou stále dopředu, a že dnes rozpoznáme s nějakou mírou jistoty podvrh, neznamená, že toho budeme schopni i v budoucnu. Možná už za několik málo let ne,“ upozorňuje Španěl ve velkém rozhovoru pro e15.

Studio Bohemia Interactive se s falešnými záběry snažilo nějak vypořádat už dříve, podvrhy postavené na starších dílech série Arma se objevovaly třeba při konfliktu v Afghánistánu. „Upřímně řečeno, tenhle problém nikdy úplně vyřešit nedokážeme. V minulosti jsme zkoušeli nahlašovat každé video zvlášť, což se ukázalo jako neefektivní a časově náročné. I když se podařilo smazání videa docílit, objevilo se místo něj prakticky hned pět dalších,“ líčí boj s větrnými mlýny Křižka.

„Nejlepší pro nás je tak spolupráce s fact-checkingovými organizacemi, které mají lepší nástroje a dosah. S nimi jsme navázali úzké vztahy i rychlou komunikační linku,“ popisuje mluvčí Bohemia Interactive. „Skvělá je také komunita našich hráčů, kteří se aktivně zapojují do diskuse pod většinou fake-news záběrů a pomáhají uvádět věci na pravou míru. A dobře použitelná je i nová funkce sociální sítě X s názvem komunitní poznámky.“

V souvislosti s falešnými fotkami a videozáběry se často zmiňuje umělá inteligence, která dokáže velmi rychle produkovat obrázky jen na základě textového zadání. Podobně by mohli časem manipulátoři k vytváření podvržených videí zneužít i herní enginy. Například Unreal Engine 5 od společnosti Epic Games dokáže vymodelovat dynamická prostředí s libovolnými kulisami, jimiž se dá virtuálně procházet a v poslední verzi působí natolik fotorealisticky, že laik jen s obtížemi rozpozná, že nesleduje skutečný záběr. Zručný ajťák možná už brzy rozehraje třeba výjev válkou zničené ulice se všemi detaily, v níž se dají s drobnými úpravami vytvářet nová a nová videa.