Vojsko chce koupit další dva letouny CASA

Armádní letoun CASA.

Armádní letoun CASA. Zdroj: ctk

Evropské Airbus Defence and Space, nástupkyni společnosti EADS, se rýsuje další miliardový obchod s českou armádou. Ta si chce ke čtyřem dopravním letounům CASA, které byly podle policie předražené a jejichž systém pasivní ochrany proti naváděným střelám delší dobu provázely problémy, dokoupit ještě dva.

Podle informací deníku E15 by jejich cena neměla převýšit 1,6 miliardy korun. Prostředníkem by tentokrát už nemusel být Omnipol. Ministerstvo obrany se může podle novely zákona o obchodování s vojenským materiálem obrátit přímo na výrobce. V případě strojů CASA C 295 M to udělalo v únoru, kdy uzavřelo dlouhodobou smlouvu na jejich opravy.

Zdroje blízké vedení rezortu se shodují, že rozšíření flotily prosazuje náčelník generálního štábu Petr Pavel. Jeho mluvčí Jana Růžičková to nepopřela: „V souvislosti s plánem postupného vyřazení tryskových Jak 40 se uvažuje o jejich náhradě. Jednou z variant je i pořízení dalších dvou letounů CASA, možné je i urychlení projektu středního transportního letounu.“

Hlavním argumentem pro investici do letounů CASA je společná logistika, která by byla levnější než při provozování jiného typu. Ještě loni byl ve hře i nákup v pořadí třetího airbusu A 319. Záměr ministra Martina Stropnického (ANO) však ztroskotal na neochotě firmy Airbus S. A. S. spojit kontrakt se servisním balíkem.

Jak naznačila Růžičková, možností jsou také jeden až dva střední C 130 Hercules. Ty by stály kolem 1,5, respektive tří miliard korun. Vejdou se do nich lehká obrněná vozidla a bez mezipřistání doletí z Česka například do Afghánistánu. Otázka je, zda by vojsko dokázalo plně využít právě jejich větší kapacitu. Podobným typem je KC-390 brazilského Embraeru. Projekt však v poslední době naráží na finanční potíže.

Armáda chce stroje typu Hercules až po roce 2025
Příslib mírného zvýšení armádního rozpočtu nutí plánovače ke včasnému utrácení peněz, aby je obrana nemusela jako v minulosti vracet ministerstvu financí. Vedle víceúčelových vrtulníků, 3D radarů či pásových transportérů se proto znovu ocitly ve hře i transportní letouny.
Poněkud nešťastně do debaty zasáhl šéf rezortu Martin Stropnický (ANO), když prohlásil: „Chceme armádu flexibilní, podle standardů máme být do čtyř dnů kdekoli po světě. Jsme ale schopni tam vůbec něco přepravit? Nejsme, protože do letounů CASA se kromě vojáků s prominutím vejde jen harampádí. Asi bychom tedy měli mít i nějaký stroj typu Hercules, do kterého by se vešlo i naše nejmenší obrněné vozidlo Iveco.“
Podle poslankyně Jany Černochové (ODS) tak může vzniknout dojem, že letouny CASA jsou prakticky k ničemu. „Pokud by to bylo tak, jak říká pan ministr, tedy že nenalézají přílišné využití, nemluví pravdu. K 5. lednu 2015 nalétaly 6274 hodin a přepravily přes devatenáct tisíc osob a 850 tun nákladu při plnění širokého spektra úkolů transportního letectva v požadované kvalitě, bez zásadních technických problémů a při zachování požadované bezpečnosti letu,“ vypočítala poslankyně, která Stropnického interpelovala.
Černochová nepopírá, že vojsko potřebuje i větší stroje jako herkulesy C 130. Podle dřívější koncepce dopravního a vrtulníkového letectva se nákup takového transportního letounu předpokládal až po roce 2020, neboť na něj kvůli škrtům nebyly peníze. Ovšem v připravované koncepci výstavby armády se tato akvizice odsunula až za rok 2025. „Kdo se v tom má vyznat? Asi bude lepší počkat, až bude ona nová koncepce, která se mimochodem připravuje od roku 2013, schválena,“ uzavřela.