Podle informací deníku E15 by jejich cena neměla převýšit 1,6 miliardy korun. Prostředníkem by tentokrát už nemusel být Omnipol. Ministerstvo obrany se může podle novely zákona o obchodování s vojenským materiálem obrátit přímo na výrobce. V případě strojů CASA C 295 M to udělalo v únoru, kdy uzavřelo dlouhodobou smlouvu na jejich opravy.
Zdroje blízké vedení rezortu se shodují, že rozšíření flotily prosazuje náčelník generálního štábu Petr Pavel. Jeho mluvčí Jana Růžičková to nepopřela: „V souvislosti s plánem postupného vyřazení tryskových Jak 40 se uvažuje o jejich náhradě. Jednou z variant je i pořízení dalších dvou letounů CASA, možné je i urychlení projektu středního transportního letounu.“
Hlavním argumentem pro investici do letounů CASA je společná logistika, která by byla levnější než při provozování jiného typu. Ještě loni byl ve hře i nákup v pořadí třetího airbusu A 319. Záměr ministra Martina Stropnického (ANO) však ztroskotal na neochotě firmy Airbus S. A. S. spojit kontrakt se servisním balíkem.
Jak naznačila Růžičková, možností jsou také jeden až dva střední C 130 Hercules. Ty by stály kolem 1,5, respektive tří miliard korun. Vejdou se do nich lehká obrněná vozidla a bez mezipřistání doletí z Česka například do Afghánistánu. Otázka je, zda by vojsko dokázalo plně využít právě jejich větší kapacitu. Podobným typem je KC-390 brazilského Embraeru. Projekt však v poslední době naráží na finanční potíže.
Armáda chce stroje typu Hercules až po roce 2025 |
---|
Příslib mírného zvýšení armádního rozpočtu nutí plánovače ke včasnému utrácení peněz, aby je obrana nemusela jako v minulosti vracet ministerstvu financí. Vedle víceúčelových vrtulníků, 3D radarů či pásových transportérů se proto znovu ocitly ve hře i transportní letouny. |
Poněkud nešťastně do debaty zasáhl šéf rezortu Martin Stropnický (ANO), když prohlásil: „Chceme armádu flexibilní, podle standardů máme být do čtyř dnů kdekoli po světě. Jsme ale schopni tam vůbec něco přepravit? Nejsme, protože do letounů CASA se kromě vojáků s prominutím vejde jen harampádí. Asi bychom tedy měli mít i nějaký stroj typu Hercules, do kterého by se vešlo i naše nejmenší obrněné vozidlo Iveco.“ |
Podle poslankyně Jany Černochové (ODS) tak může vzniknout dojem, že letouny CASA jsou prakticky k ničemu. „Pokud by to bylo tak, jak říká pan ministr, tedy že nenalézají přílišné využití, nemluví pravdu. K 5. lednu 2015 nalétaly 6274 hodin a přepravily přes devatenáct tisíc osob a 850 tun nákladu při plnění širokého spektra úkolů transportního letectva v požadované kvalitě, bez zásadních technických problémů a při zachování požadované bezpečnosti letu,“ vypočítala poslankyně, která Stropnického interpelovala. |
Černochová nepopírá, že vojsko potřebuje i větší stroje jako herkulesy C 130. Podle dřívější koncepce dopravního a vrtulníkového letectva se nákup takového transportního letounu předpokládal až po roce 2020, neboť na něj kvůli škrtům nebyly peníze. Ovšem v připravované koncepci výstavby armády se tato akvizice odsunula až za rok 2025. „Kdo se v tom má vyznat? Asi bude lepší počkat, až bude ona nová koncepce, která se mimochodem připravuje od roku 2013, schválena,“ uzavřela. |