Výuka finančního vzdělávání se do osnov hned tak nedostane, nejsou peníze

Finanční gramotnost

Finanční gramotnost

Výuka finančního vzdělávání bude na školách probíhat i nadále pouze dobrovolně. Přesto, že si ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uvědomuje špatnou situaci v tomto oboru, v blízké budoucnosti nepočítá s tím, že by předmět zařadilo do vzdělávacího programu. Úřad na to v současné době nemá peníze. Školy, které budou chtít předmět vyučovat, jej budou muset buď „vtlačit“ do stávajících předmětů, nebo pořádat semináře pomocí soukromých lektorů.

„MŠMT považuje finanční vzdělávání žáků a studentů za jednu z priorit. Bohužel nemáme zatím informaci o tom, že by měl být rozpočet MŠMT posílen, byť ministerstvo financí považuje situaci za alarmující“ řeklo na dotaz serveru E15.cz ministerstvo s tím, že finanční gramotnost by měla být do vzdělávacího programu zakomponována nejspíše až při jeho další komplexní revizi. Bohužel ale neuvedlo, v jakém časovém horizontu by se tak mělo stát.

Ministerstvo proto zatím doporučilo základním i středním školám, aby výuku předmětu o financích buď zakomponovaly do již stávajících předmětů zaměřených na občanskou nauku, nebo pořádala semináře se soukromými lektory. Podle ministerstva mohou školy na hlubší vzdělávání pedagogů čerpat peníze z fondů EU.

Jako jednu z variant výuky finanční gramotnosti doporučil úřad ředitelům škol příručku vydanou Českou národní bankou s názvem Finanční a ekonomická gramotnost pro ZŠ a víceletá gymnázia. V této publikaci jsou například informace o tom, jak nakládat s penězi, co je inflace či jaká jsou základní práva spotřebitelů.

Podle Tomáše Prouzy z poradenské společnosti Partners je však kniha pro žáky základních škol příliš složitá. „Tato publikace se mnohem více hodí pro gymnázia, neboť podává otázku peněz v širších ekonomických souvislostech. Děti na základních školách ale potřebují informace podané mnohem jednodušší formou, zejména v situaci, kdy řada učitelů o tomto tématu mluví poprvé a sami potřebují jednoduchou pochopitelnou kuchařku, jak neznámé téma dětem hravě a zábavně přiblížit,“ uvedl pro E15.cz.

Partners: Mladá generace má velmi nízkou finanční gramotnost

Výsledek komplexního průzkumu, který na konci minulého roku šokoval ministra financí Miroslava Kalouska nyní potvrdila mimo jiné i studie společnosti Partners. Podle ní mají lidé okolo 20 let velmi nízkou finanční gramotnost. Šetření prokázalo, že orientace mladých lidí ve finančních pojmech, produktech a službách je dokonce o 27 procent nižší, než u generace jejich rodičů.

„Výsledky výzkumu jsou alarmující, neboť dokládají, že i přes snahy a aktivity směřované ke zvýšení finanční gramotnosti žáků a studentů, zde zatím nejsou reálné výsledky. Naděje, že se nastupující generace vyvaruje chyb těch předchozích a bude se chovat finančně zodpovědně, zůstávají liché,“ řekl marketingový ředitel společnosti Partners Vlastimil Divoký.

Díky finanční gramotnosti se lidé mohou vyvarovat špatných rozhodnutí

Finanční gramotnost je schopnost číst, analyzovat a řešit osobní finanční podmínky, které mají dopad na naše materiální zajištění. Obsahuje v sobě schopnost orientovat se ve finančních rozhodnutích, plánovat budoucnost a kompetentně reagovat na životní události, které mají dopad na každodenní finanční rozhodnutí, a to včetně událostí vyplývající z běžného stavu ekonomiky.

Pokud tedy lidé tuto schopnost ovládají, neměli by například nikdy podepsat smlouvu, která je neodvolatelná a přitom může být likvidační pro ně i jejich rodinu. Také by měli být schopni rozeznat, kdy a na co je dobré se zadlužit, nebo do čeho a jakým způsobem investovat.