Za pozdní naúčtování desetikorun pokuta ve výši desetitisíců. Trafikant si stěžuje na EET

Trafikant Roman dostal pokutu 25 tisíc korun za 22 korunový prohřešek jedné z prodavaček

Trafikant Roman dostal pokutu 25 tisíc korun za 22 korunový prohřešek jedné z prodavaček Zdroj: Podnikatelské odbory

Trafikant Roman dostal pokutu 25 tisíc korun za 22 korunový prohřešek jedné z prodavaček
2 Fotogalerie
Zuzana Zelenková , Blesk.cz

Podnikatel Roman Slavík v Praze provozuje čtyři trafiky, v jedné z nich přitom kontrola našla pochybení. Prodavačka nezaúčtovala nákup ve výši 22 korun, za toto pochybení naúčtovali podnikateli pokutu ve výši 25 tisíc korun. S tím však provozovatel nesouhlasí.

„Máme víc provozoven, na všech nám proběhlo asi 8 kontrol, z toho jedna, nevím kolikátá byla v řadě, byla takováhle,“ povzdechl si pro Blesk Zprávy Roman Slavík, který má v Praze čtyři trafiky, v jedné z nich se při markování zboží ale spletla prodavačka.

„Paní nenamarkovala, obsloužila zákazníka, posléze ho namarkovala k dalšímu zákazníkovi. Zákon ale říká, že na každého zákazníka má být jedna účtenka,“ upřesnil Roman s tím, že kontrolor z obchodu odešel, aby se vzápětí vrátil.

Po kontrole se totiž podle muže kontrolor obvykle vrátí, aby se prozradil a uhrazené zboží šel vrátit. To znamená, že jej obchodník musí vystornovat a dát „zákazníkovi“ zpátky peníze. Asi v sedmi případech to bylo pokaždé v pořádku, pak přišlo oněch nešťastných 22 korun.

„Nenapadáme pochybení, ale nepřiměřenost výše částky, abychom za 22 korun dostali 25 tisíc,“ vysvětlil obchodník, který chápe, že zákon dává jasná pravidla, výše částky se mu ale nezdá. Prodavačka, které se nepříjemnost stala, v trafice dál pracuje, Roman pro Blesk Zprávy uvedl, že nikoho nehodlá vyhazovat kvůli 22 korunám. Trafikant prý denně udělá i 6 tisíc úkonů, a tak má mnoho příležitostí udělat chybu. Roman také podotkl, že se jedná v jeho případě pouze o přestupek, nikoli o daňový delikt. Pokutu v řádu desetitisíců by chápal až při opakovaném porušování.

„My jsme dali odpor, na to jsme byli na jednání u referentky na Finanční správě, tam jsme řešili, co se stalo a proč. Byli jsme vysvětlit situaci, která panuje, po měsíci dvou přišlo, že pokutu potvrzují. Měli jsme tedy další možnost - odvolání. To jsme podali už s pomocí právní firmy,“ podotkl muž. Roman tvrdí, že je z těch lidí, kteří se budou bránit až do samého konce.

Blesk Zprávy s Romanovým příběhem konfrontovaly také finanční správu. Ta se však ohání mlčenlivostí, ke konkrétnímu případu se odmítá vyjádřit s tím, že nemůže. Zdůrazňuje však, že výše „prohřešku“ není důležitá.

„Pro uložení sankce není obecně rozhodující, v jaké hodnotě byly služba nebo zboží v rámci kontrolního nákupu pořízeny, ale intenzita porušení zákona. Je tedy rozdíl, jestli se jedná pouze o drobnou chybu v údajích na vystavené účtence, nebo o to, jestli účtenka byla vůbec vystavena a zda byly zaslány údaje o evidované tržbě do systému EET,“ uvedl pro Blesk Zprávy Lukáš Heřtus z tiskového oddělení Generálního finančního ředitelství a dodal:

„To je to, co kontrolory zajímá především. Nezaslání údajů do systému rozhodně nemůže být vnímáno jako bagatelní porušení, zejména v případech, kdy se jedná o opakované porušení zákona o evidenci tržeb.“

Více si o kauze přečtěte na Blesk Zprávy