Zdeněk Žák: Absolutní prioritou je rychlostní silnice R35

Zdeněk Žák

Zdeněk Žák

Nový ministr dopravy Zdeněk Žák si je vědom, že jeho čas v úřadu je výrazně omezený. Přesto se chce pustit do řešení situace v ČD Cargo nebo při čerpání evropských peněz. K dopravní výstavbě podotýká: „Chce to více inteligence a méně betonu.“

E15: Velkým tématem rezortu dopravy je liberalizace železnice. Na stole máte po svém předchůdci zatím nepodepsanou smlouvu s RegioJetem na trať Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc. Má to být první soukromá vlaštovka na dotované trati. Podepíšete ji?

Velmi stručně. Pro liberalizaci železnice se tento stát rozhodl, rozhodnutí platí.

E15: Líbí se vám to rozhodnutí?

Kdybych stál u samého začátku, tak bych celý proces nastavil úplně jinak. Ctím ale rozhodnutí státu, který už deset let na tom pracuje. A mou první ambicí je, aby vše probíhalo férově. Já nad tím mám otazníky a týkají se i RegioJetu. Chci, aby všem bylo měřeno stejně. A vůbec nevylučuji, že budu celou záležitost tlačit ke zrušení. Teď ale nedokážu říci, jak se zachovám.

E15: Plánujete změny ve vedení podřízených organizací, jako je Ředitelství silnic a dálnic, Správa železniční dopravní cesty, případně České dráhy?

Personální změny neplánuji. Já postupuji přesně z opačného konce, to jest, mám úplně jasno, co by měli lidé v konkrétních pozicích dělat. Budu je maximálně motivovat, zároveň budu zjišťovat, v jaké kondici je jejich agenda. A teprve z toho budu vyvozovat důsledky. Rozhodně jsem sem nepřišel, abych a priori někoho odvolával.

E15: Je známa vaše snaha z roku 2009 o odvolání Petra Žaludy z čela ČD. Vaše tehdejší důvody už pominuly?

Ono to bylo trochu jinak. Já jsem položil tehdejší dozorčí radě deset závažných otázek. A řekl jsem, že v případě neuspokojivých odpovědí by nastala velmi vážná situace, která by mohla vyústit až v personální změny. Tehdy selhala dozorčí rada, která nebyla ochotna se zabývat velmi závažnými ekonomickými otázkami visícími nad hospodařením ČD. Dnes na to jdu úplně stejně. Mé první otázky nebudou patřit panu Žaludovi, ale budou patřit zástupcům státu, kteří jsou v dozorčí radě. Opravdu tam mám několik nejistot, na které se budu ptát. (Rozhovor se uskutečnil před výměnou většiny členů řídícího výboru a dozorčí rady ČD – pozn. aut.)

E15: Jakého rázu jsou ty nejistoty?

Jde o ekonomické nejistoty. Třeba slavný případ carga. Nedovedu pochopit, co se stalo s jeho hospodařením. Když odcházel pan Zelený (Dalibor Zelený, generální ředitel ČD v letech 1998 až 2003 – pozn. aut.), tak mělo cargo zisk dvě miliardy korun a dnes má ztrátu přes dvě miliardy korun. A přitom po českých kolejích jezdí zhruba stále stejné množství nákladu.

E15: Budete chtít do ČD Cargo dosadit výkonného ředitele?

Já žádného ředitele nemohu nikam dosazovat, to je v kompetenci Českých drah. Ale mám pocit, že tady byli z nějakých záhadných důvodů z klíčových funkcí zapuzováni odborníci, a podle mě by se měli dostat ke slovu.

E15: Cargo táhnou dolů takzvané kusové zásilky. Dá se to nějak řešit?

To je falešný argument, protože kusové zásilky byly i v minulosti a cargo nezatěžovaly. Naopak, dělaly se v mnohem větší míře a cargo bylo v zisku. Takže vůbec to není o kusových zásilkách. Má fantazie nestačí na to, co se muselo stát, aby se hospodaření v tak krátké době zvrátilo z plus dvě miliardy do minus dvě miliardy.

E15: Podpoříte převod nádraží z Českých drah na správu železnic?

Stoprocentně.

E15: Jde ale o to, jestli to bude úplatně nebo zdarma.

Přesně tak. Velmi podivné je, jak se ty transakce provádějí. Je to obžaloba těch, kteří transformaci železnice připravovali. Provedli ji velmi špatně.

E15: Asi ale není možné, aby dráhy za nádraží nedostaly ani korunu?

Je velmi kuriózní, když někam stát něco vložil zdarma a teď si to musí kupovat. Na druhé straně nemůžeme postupovat nelegálně, i když je to proti vší logice. Pokud se tedy všichni právní experti shodli na tom, že je nelegální bezplatně vyvádět z akciové společnosti nějaký majetek, tak s tím asi nic nenaděodhad láme. Byť já to považuji za neuvěřitelný paradox. Musíme ho bohužel připsat k nákladům nekvalifikovaně provedené transformace české železnice. Je třeba ptát se, kdo to byl, kdo pro to hlasoval.

E15: Asi budete rozhodovat i o nákupu railjetů Českými drahami. Jste pro?

Budu se k tomu muset nějak postavit. Předtím ale potřebuji s naprostou jistotou vědět, že takovým obchodem tu firmu nepotopím. Já dnes nevím, v jaké kondici dráhy jsou. Na jedné straně dostáváme velmi optimistické informace prostřednictvím jejich veřejných prohlášení, na druhé straně jsou ale velmi pesimistické informace třeba o cargu. Velmi rychle potřebuji odpovědi od dozorčí rady a pak se rozhodnu, jestli si dráhy mohou railjety dovolit. A mezitím prozkoumám, jestli je ten nákup krytý nějakým smysluplným podnikatelským záměrem. Dovolte ale obecnou poznámku. Já jsem velkým příznivcem modernizace vozového parku a České dráhy chválím za to, že se do ní pustily. Jen bych velmi nerad, abychom skončili jako pan Hušák v Sazce. Tam také byla nakoupena spousta krásného a moderního a víte, jak to dopadlo. A toto riziko nechceme připustit. České dráhy jsou přece jenom trochu důležitější firmou než Sazka.

Nedovedu pochopit, co se stalo s hospodařením v nákladním ČD Cargo. Když odcházel generální ředitel drah Dalibor Zelený, tak mělo cargo zisk dvě miliardy korun a dnes má ztrátu přes dvě miliardy. A přitom po kolejích jezdí zhruba stále stejné množství nákladu

E15: Podaří se dočerpat všechny evropské peníze z Operačního programu Doprava?

Dnes je to kriticky ohroženo. Byť se už můj předchůdce, to musím uznat, snažil tu hrůzu napravit. V nedávné minulosti se vlastně zastavila příprava staveb a obecně v projektech panoval chaos. Nejistota je ale stále velká. A můj hrubý je, že ta nejistota se pohybuje finančně vyjádřeno kolem 20 až 30 miliard (celý OPD čítá zhruba 145 miliard, možnost čerpání končí v prosinci 2015 – pozn. aut.). Považoval bych za národní tragédii, kdybychom takovéto objemy peněz vraceli zpět do rozpočtu Evropské unie. Byl by to zločin spáchaný na vlastních daňových poplatnících.

E15: Větší problémy jsou asi na silnicích. Nebo se mýlím?

Těch problémů je několik. Jeden je v tom, jestli vůbec stíháme projekty včas připravit. Pak tam ale tiká jedna obrovská časovaná bomba, kterou dnes nemáme ani kvantifikovanou. U části projektů se ukazuje hrozba, že nemusejí být proplaceny. To je ještě daleko horší, než když ty peníze vůbec neprostavíme.

E15: Budete se snažit postrčit nějaké konkrétní stavby?

Je to úplně jednoduché. A je s podivem, že stát se dosud choval úplně iracionálně, že nehájil v uplynulých 20 letech zájmy vlastních občanů v dopravě. V celém období po převratu jsme měli v dopravní infrastruktuře jedinou, opravdovou, fatální, nezbytnou prioritu. A tou bylo vybudování paralelního spojení k dnešní D1. Podívejte se na výsledek. Prokazatelně nebyl nedostatek peněz, protože se proinvestovaly stovky miliard korun. A tato pro národní hospodářství zásadní priorita nebyla zbudována. To samo je obžalobou českého státu a jeho chování. Absolutní prioritou tedy je R35. A potom něco, čemu říkám aktivace minulých stamiliardových investic. Na mnoha místech chybí malé drobné součásti, což maří funkčnost řady staveb. Třeba máme železniční koridor a chybí na něm malý kousek. Podívejte se na mapu rozkouskované dálniční sítě.

E15: Z vašich minulých vyjádření jsem pochopil, že nejste příznivec kruhových objezdů. Je to pravda?

Já nezpochybňuji kruhový objezd tam, kde má smysl. Ale tady kolem kruhových objezdů vypukla úplná mánie. Vyrostly jich tu tisíce, které naprosto nevyhovují. Odstrašujícím příkladem je třeba Valašské Meziříčí, kde jich je na hlavním tahu snad šest. Celý den tam stojí nekonečná kolona pomalu se sunoucích kamionů, která produkuje mnohonásobně více škodlivin, než je nutné. Stejně zabíjí své občany řada jiných měst. Veřejná správa z velké části rezignovala na to, aby centra měst od dopravy uvolnila. Tady se dělal přesný opak, doprava se ve městech zadržuje. Stejně nesmyslná je padesátka na pražské magistrále. Mé heslo proto je: Když už nedokážeme dopravu odvést z měst, tak musíme zajistit, aby tím městem projela co nejrychleji a nejplynuleji. Chce to více inteligence a méně betonu. Inteligencí zároveň myslím telematiku nebo třeba komplexní řešení elektromobility.

E15: Budete prosazovat i něco na vodě?

Velmi stručně. Máme v příštích letech poslední šanci dostat evropské peníze na velkou vodní stavbu, jakou je kanál Dunaj–Odra–Labe. Byli bychom blázni, kdybychom toho nevyužili. Tomuto projektu já říkám ano. Nesmíme zapomínat ani na drobnější stavby, které ale mají obrovský význam pro ekonomiku v regionech. Podívejte se na Baťův kanál. Pás kolem něj je oázou prosperity. Bohužel se musí vodní doprava vyrovnat s paradoxem, že ji naši předchůdci nejprve téměř zahubili a teprve pak chtěli stavět vodní cesty.