Zůstanou vojáci v Přerově? Na Vondru tlačí místní ODS

Alexandr Vondra

Alexandr Vondra Zdroj: mediafax

Před blížícím se kongresem ODS v největší vládní straně přituhuje, regionální organizace a lobby stupňují tlak, aby prosadily své zájmy. Svědčí o tom rozhodnutí ministra obrany a místopředsedy občanských demokratů Alexandra Vondru oddálit zrušení vojenské části letiště v Přerově- Bochoři, za jejíž provoz armáda zbytečně utrácí miliardu korun ročně. V poslední třech letech další zhruba stovku milionů rezort do terminálu investoval.

Přitom už v roce 2007 mělo být dvacet dopravních vrtulníků Mi-17 a Mi-171 s posádkami a techniky přestěhováno do v současnosti perspektivní posádky v Náměšti nad Oslavou.

„Zatím jsem neměl z čeho ustupovat, rozhodnutí jsme ještě neučinili. S regionálními politiky na Přerovsku jsem se dohodl na schůzce pracovní skupiny, která projedná možnosti budoucího využití letiště. Toť vše,“ reagoval na dotazy E15.cz Vondra.

Analýza měla být hotová už v srpnu

Ještě donedávna se předpokládalo, že analýzu vojenských letišť, z níž vyplyne nerentabilnost Přerova, dokončí ministerstvo v srpnu. Koncem září se ale Vondra dohodl s představiteli jak Olomouckého kraje, tak města Přerova na vytvoření expertní skupiny. „První jednání se uskuteční na tento měsíc. Materiál, který z jednání vzejde, by měl být hotový v řádu několika týdnů,“ upřesnil Vladimír Lukovský z tiskového oddělení Vondrova úřadu.

Za zachování vojenského letiště v Přerově před čtyřmi lety silně lobboval i tehdejší lídr ODS ve Zlínském kraji a místopředseda vlády Petr Nečas. Podle dostupných informací se o osud přerovské posádky zajímal i poté, co se stal premiérem.

Primátor: Bez vojáků na letiště nemáme

Podle místních politiků by zrušení vojenské části letiště znamenalo ztrátu stovek pracovních míst pro obyvatele Přerova a jeho okolí. Před časem vznikla z iniciativy města a také Olomouckého a Zlínského kraje firma Regionální letiště Přerov. Ta loni získala licenci na provoz civilní části letiště, do něhož už investovala desítky milionů. Po odchodu vojáků by ale peníze chyběli. „Pro nás je to svízelná situace, protože jsme založili obchodní společnost a začali jsme provozovat civilní část,“ řekl nedávno Právu primátor Přerova Jiří Lajtoch.

Společnost Regionální letiště Přerov, v níž je Lajtoch členem představenstva, nemá podle něj příliš šancí bez armády přežít.

Ministerstvoale nemá na vybranou. Potýká se s nedostatkem peněz, navíc NATO Česku doporučilo, aby své vzdušné síly soustředilo jen na dvě taktická letiště. První je v Náměšti nad Oslavou, druhé v Čáslavi. I ministr Vondra tyto terminály označil za strategické. Spojenci do jejich modernizace investovaly v přepočtu několik miliard korun a počítají s nimi pro ochranu nebe nad Evropou. Osud přerovského letiště tak může do budoucna potkat rovněž Pardubice a pražské Kbely.

Uživí se na Moravě tři terminály?

Podle původních předpokladů se na civilní části přerovského letiště počítalo s nákladní dopravou, později s osobními charterovými lety.

Nakolik a zda vůbec se dosavadní investice vyplatí přitom není vůbec jisté. Podle některých odborníků je vybudování provozuschopného letiště velmi složité. Navíc jen několik desítek kilometrů od Přerova se nachází fungující letiště v Brně – Tuřanech a Ostravě - Mošnově.

„Přerovské letiště bude mít v blízkém okolí příliš velkou konkurenci. Vedle toho není na trhu poptávka po dalším specializovaném letišti pro nákladní lety,“ řekl David Bařinka, odborník na leteckou dopravu, který na přerovském letišti pracoval.

„Z vlastní zkušenosti vím, že proces budování nového letiště je velmi složitý, drahý i časově náročný,“ konstatoval šéf provozu letiště v Ostravě - Mošnově Michal Holubec. Ten pochybuje, zda bude mít přerovské letiště dostatek zakázek, které by jeho existenci odůvodnily.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.