Průzkum: Češi preferují bezhotovostní platby, hotovost používají jen zřídka
V České republice se bezhotovostní platby staly běžnou praxí a jejich význam neustále narůstá. Aktuální průzkum UniCredit Bank ukazuje, že dnes je 59 procent plateb uskutečněno bezhotovostně, zatímco platby v hotovosti tvoří jen 41 procent. Přítomnost platebního terminálu navíc výrazně ovlivňuje rozhodování zákazníků při nákupu.
Skoro dvě třetiny dotázaných přiznávají, že pokud obchod neakceptuje karty, často se rozhodnou nenakoupit, a více než třetina by příště raději nakupovala jinde. Pětina lidí říká, že pokud nemohou platit kartou, utratí méně nebo se rozhodnou odejít jinam.
Bezhotovostní revoluce
Ať už u doktora, zubaře, na trhu, u kadeřníka, při kosmetických službách nebo při nákupu zmrzliny – na všech těchto místech preferujeme platit telefonem nebo kartou, jak ukazuje průzkum. Velký potenciál má rozšíření plateb kartou v nemocnicích, restauracích, kavárnách, klubech, při placení parkovného, a dokonce i na úřadech.
Průzkum také ukázal, že pokud obchodník nepřijímá karty, odradí to od nákupu 65 procent zákazníků. Dalších 38 procent lidí by v takovém případě příště raději zvolilo jiného obchodníka. Pětina (21 procent) respondentů pak přiznává, že pokud nemají možnost zaplatit kartou, utratí méně peněz.
„Češi už s hotovostí často nechodí, vytahují telefon nebo kartu. Jsou flexibilní a možnost bezhotovostní platby zásadně ovlivňuje jejich rozhodování o nákupu,“ říká o měnícím se spotřebitelském chování Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.
S růstem plateb roste i počet podvodných pokusů
Podle údajů UniCredit Bank se v roce 2025 zájem o bezhotovostní platby výrazně zvýšil. Během prvních pěti měsíců došlo k nárůstu objemu transakcí prostřednictvím karet o 11 procent na téměř 50 miliard korun. Stejně tak se počet těchto transakcí zvýšil o 11 procent, přesahující 104 milionů. Na Slovensku byl zaznamenán podobný trend, kde objem transakcí vzrostl o 3 procent a počet o 5 procent.
Rychlý nárůst digitálních plateb však přináší také více pokusů o podvody. Klíčovým tématem se proto stává vzdělávání spotřebitelů o bezpečném chování, protože většina útoků se zaměřuje přímo na uživatele, nikoli na bankovní systémy. Podle průzkumu 16 procent dotázaných uvedlo, že samo čelilo takovému útoku. Nejčastěji se objevují podvodné e-maily, které obdrželo 29 procent Čechů. Dále má 24 procent zkušenost s falešnými SMS a 15 procent se setkalo s podvodnými platebními bránami.