Češi chtějí u obchodníků férový přístup. Stále je ale táhnou slevy
Tuzemští zákazníci jsou nejspokojenější s oborem gastronomie. Rádi si v něm připlatí, ukázal průzkum KPMG.
Nízké ceny a slevové akce, to je tradiční vábnička, která spolehlivě přitahuje zákazníky v Česku. Teď už je však zajímá také celková hodnota, kterou za své peníze dostanou. Ukázal to průzkum mezi pěti tisíci respondenty, který uskutečnila společnost KPMG.
Češi oceňují především integritu a důvěryhodnost, chtějí tedy, aby s nimi firmy jednaly férově a nedopouštěly se nekalých či pochybných praktik. „Důvěryhodnost firem, zvláště u mladé generace, je stále důležitější. Na druhé straně ale Česko zůstává zemí slev – zhruba polovina zboží se prodá ve slevách, což je nejvíce v Evropě,“ říká David Vacl, obchodní ředitel ze společnosti Nielsen, která se zabývá spotřebitelským chováním.
„Stále ještě platí, že průměrného českého zákazníka Češi chtějí férový přístup a rychlou nápravu chyb až šokuje, když jeho reklamace zboží proběhne v klidu a on se při tom nemusí cítit jako kriminálník. A priori jsou lidé v takových situacích i dnes připraveni na konflikt,“ uvedl šéf týmu zaměřeného na zákaznickou zkušenost v KPMG ČR Michal Pobuda.
Zákazníci v Česku také pokládají za důležité, že si výrobek či službu mohou pořídit rychle a bez překážek. Nejspokojenější jsou jednoznačně s gastronomickými zážitky, tedy s nabídkou restaurací a míst rychlého občerstvení, kde si za kvalitu rádi připlatí. Na druhém místě z devíti oborů skončil retail a na třetím maloobchodní řetězce.
Obdobný výzkum se uskutečnil také na britském trhu považovaném za výrazně vyspělejší a zákaznicky náročnější. Porovnání ukázalo, že Češi si tolik nevšímají očekávání, která firma vzbuzuje.
To je ale u Britů výrazně důležitější s tím, že si více cení personalizovaných služeb přímo na míru. Srovnatelně důležitá pak v obou případech vychází integrita a důvěryhodnost firem