Pozor na „ano“ po telefonu, má váhu podpisu. Vycouvat můžete do 14 dní

Mobilní operátor Vodafone začne ode dneška nabízet možnost objednání nového iPhonu 5 od Apple. Dodávat jej bude zákazníkům příští pátek, kdy by měl přístroj oficiálně dorazit do Česka.  (Foto ČTK)

Mobilní operátor Vodafone začne ode dneška nabízet možnost objednání nového iPhonu 5 od Apple. Dodávat jej bude zákazníkům příští pátek, kdy by měl přístroj oficiálně dorazit do Česka. (Foto ČTK) Zdroj: ctk

Ilustrační foto
Logo O2
T-Mobile
Prodejna T-Mobile
Vodafone
11
Fotogalerie

Uzavírat smlouvy mimo prostory k podnikání obvyklé zpravidla nepřináší nic, než problémy. Prodejci umí vytvořit na zákazníka nátlak nebo „zapomenou“ sdělit něco podstatného, hlavně že zákazník s vidinou výhodné nabídky souhlasí. Poradíme, jak z toho ven.

Příkladem budiž smlouvy uzavřené po telefonu, typicky s operátory či jinými poskytovateli služeb. To, že zákazníci nemají s prodejem po telefonu dobré zkušenosti dokazuje Český telekomunikační úřad, na který se obrací zákazníci s tím, že jim bylo něco slíbeno, ale skutek utek a realita je jiná. Typicky se jedná a cenu služeb či jiné zásadní podmínky.

Smlouvu lze totiž sjednat i po telefonu, takže pozor. Jakmile řeknete, že souhlasíte, bere to opertátor tak, jako by měl na smlouvě váš podpis. U smluv uzavřených mimo prodejny to ale naštěští funguje trochu jinak. Pokud ale chcete ze smlouvy vycouvat, musíte jednat.

Operátor vám ještě zašle podmínky, ty už ale mají jen deklaratorní charakter. Skutečnost, že jako spotřebitel tento text smlouvy nepodepíšete a nezašlete zpět operátorovi nemá na platnost smlouvy vliv.

Rozmyslel jsem si to...

Takže jak z toho ven? Pošlete operátorovi doporučené psaní s tím, že využíváte svého práva odstoupit od smlouvy do 14 dnů s odkazem na ustanovení § 1818, § 1820 až § 1840 a § 2004 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Vzor si můžete stáhnout ze stránek dTestu.

  • Na odstoupení do 14 dnů máte právo dle ustanovení § 1829 občanského zákoníku

Lhůta pro odstoupení začíná běžet dnem následujícím po dni předání informací o smlouvě. V případě, že operátor neposkytne spotřebiteli informace o obsahu smlouvy, prodlužuje se zákonná lhůta 14 dnů pro odstoupení od smlouvy o jeden rok.

Vůbec nejlepším vzorcem chování je zdrženlivost a znalost vlastních potřeb. Jen tak se dovedete rozhodnout, zda to či ono (za danou cenu) akceptujete. Vždy si nechte čas na rozmyšlenou a porovnejte si nabídky. Nikdy neříkejte rovnou „ano“.