Bankovní pobočky budou jako kavárny, říká architektka Erika Bohatá

Erika Bohatá

Erika Bohatá Zdroj: Damián Skořepa

Pobočka Hello bank! v Praze na Andělu
Pobočka Hello bank! v Praze na Andělu
Pobočka Hello bank! v Praze na Andělu
Pobočka Hello bank! v Praze na Andělu
Pobočka Hello bank! v Praze na Andělu
16
Fotogalerie

Vytvořila dispoziční a designový koncept kancelářských prostor ČSOB pro firemní bankéře a stojí také za celým konceptem a designem Hello bank! Zeptali jsme se architektky Eriky Bohaté jak vidí budoucnost bankovnictví z hlediska poboček.

Líbí se vám nová „vlajková“ pobočka Hello bank! na pražském Andělu? Pokud ano, pak si nenechte ujít rozhovor s architektkou, která má nový svěží design na svědomí.

Jak vnímáte bankovnictví v Česku, jaké trendy podle vás můžeme v příštích letech očekávat?

I bankovní prostředí musí reflektovat, že typický klient dnes většinu záležitostí vyřídí online. Pobočky dnes pro banky nenavrhujeme jako jednoúčelové prostory – banky musí řešit to, jak pobočky využít opravdu efektivně. Například pro Hello bank, jsme prostor navrhovali tak, aby sloužil bankovním službám i různým akcím.

Navrhovali jsme tedy prostor, který je potřeba flexibilně měnit – kdykoliv během dne či roku. V tomhle směru, kdy banky slouží i k neformálním setkáváním s klienty, půjdou určitě i ostatní banky. Díky tomu se pobočky budou více podobat útulným kavárnám nebo hotelovým lobby včetně navazujících služeb.

Banky se budou chtít snažit zasáhnout co nejvíce segmentů, proto budou integrovat moderní technologie pro mladší ročníky nebo ještě více myslet na rodiče a především klientky – ženy. Dětské koutky budou tedy také standardem.

Nemáte pocit, že mnohé tradiční banky „zamrzly“ ve 20. století a že mnoha zákazníkům to vlastně vyhovuje...

Naopak, banky procházejí transformací a hledají třeba cesty jak absorbovat know-how fintechových startupů. Pro jednu z bank ve střední Evropě jsme v jejím ústředí navrhovali zázemí pro startupy, které zahrnovalo i coworkingový prostor nebo zážitkovou místnost s nejnovějšími technologiemi. V Belgii BNP Paribas, mateřská skupina, do které patří i Hello bank, spustila coworking a akcelerátor pro startupy Co.Station.

Co se týče českého trhu, nejen z pozice interiérových designérů vnímám jako zlomový bod příchod Air Bank. Všichni konkurenti po příchodu menších bank začali měnit své pobočky tak, aby byly pro klienta přívětivější a otevřenější.

V současné době stále vidíme růst pobočkové sítě, je tento trend do budoucna udržitelný?

Není. Už dnes vidíme, že se pobočková síť zeštíhluje, což je logické vzhledem k tomu, že její šíře přestává být konkurenční výhodou – právě z toho důvodu, že klienti řeší většinu věcí online.

Pobočky budou mít každopádně různorodější funkce než dnes: od menších filiálek, kde bude třeba jen jeden pracovník a terminál se spojením s různými specializovanými bankéři na dálku, až po vlajkové pobočky, které toho nabídnou mnohem více než jen bankovní služby. První vlaštovkou v tomto směru byla ČSOB Inspirace.

Jak vidíte styk banky a klienta řekněme za 5 let? Jaké změny musí učinit ty banky, které chtějí uspět v prostředí, kde stále vice dominují informační technologie?

Zákaznický vztah bude postaven na daleko širší paletě možností. Vše budete moci řešit přes mobil, na druhou stranu ani technologie v určitých situacích nenahradí lidský kontakt. V bankovnictví obzvlášť bude i nadále platit že některé složitější nebo diskrétní věci chcete řešit osobně.

Co se týče samotných bankovních služeb, v pobočkách bude více dotykových obrazovek pro zcela rutinní záležitosti, zaměstnanci se budou více specializovat. Zároveň v pobočkách čím dál více uvidíme služby lákající ke spontánní návštěvě, které na první pohled s bankou nesouvisí. I u kanceláří sledujeme, že se více otevírají veřejnosti.

Důkazem budiž bistra a kavárny, fitness centra nebo zasedací místnosti k rezervaci zvenčí. Zároveň vznikají pozice jako komunitní manažeři, kteří se podobají hotelovým concierge. Myslím, že bankovní pobočky se můžou ubrat podobným směrem.

Myslíte, že model banky, která se specializuje na tzv. zážitkové bankovnictví, je to, co dnes lidé doopravdy chtějí?

Myslím, že by nikoho ještě před pár lety nenapadlo, že se do takové míry sbliží e-commerce a retail. Že do Alzy budeme chodit na kávu a zkusit si virtuální realitu – s tím, že si třeba ani nic nekoupíme.

U bank to vidím podobně – pobočka je další marketingový kanál, který láká kolemjdoucí. Právě proto se u Hello bank původně uvažovalo třeba nad virtuální realitou nebo 3D tiskárnou, kterou mají v belgické pobočce.

Jak je využívaná vlajková loď Hallo bank!, pobočka na Andělu? Jaké akce se uskutečnily, jaký je zájem veřejnosti?

Za Hello! bank odpovídala Gabriela Pithartová: Momentálně u nás probíhá CSR týden, kdy naše zaměstnance na neformálních snídaních seznamujeme s činností banky v této oblasti a po celý týden je zde instalovaná výstava fotek z našich sponzoringových i charitativních projektů.

Ty jsou samozřejmě přístupné i našim klientům a mile nás překvapil jejich zájem. Výhledově se těšíme na návštěvu z řad studentů, pro které chystáme workshop pro rozvoj jejich budoucí kariéry a na podzim zopakujeme i motivační setkání s naším sportovním ambasadorem Honzou Tománkem a srdečně zveme všechny, kteří by měli chuť se přidat.