Není sleva jako sleva aneb Kdy se mít při výprodejích na pozoru

Na novoroční výprodeje pozor. Není sleva jako sleva

Na novoroční výprodeje pozor. Není sleva jako sleva Zdroj: ctk

Období lednových povánočních výprodejů je tu. Slevy znějí lákavě, mějte se však na pozoru a nakupujte s chladnou hlavou. Ceny si u totožných výrobků vždy raději porovnávejte, ať ve slevě nenakoupíte dráž než jinde bez „akce“. Od 6. ledna loňského roku pak platí pro obchodníky a falešné ceny přísnější pravidla. Na místě je malá rekapitulace.

Již téměř celý rok se obchodníci musí řídit jasnějšími pravidly pro uvádění slev. Prodejci mají povinnost při slevových akcích uvádět také nejnižší cenu, za níž zboží prodávali v době 30 dnů před poskytnutím slevy. Obchodníci by tak slevu měli vypočítávat z této nejnižší ceny.

Nová pravidla platí na slevové akce v internetových i kamenných prodejnách, ne však na všechny typy slev a zboží.

Jak poznat, kdy má obchodník informovat o předchozí ceně?

Jedním z rozhodujících kritérií je okruh adresátů, jímž je slevová akce určena. Pokud je slevová akce dostupná všem bez omezení, je nutné splnit podmínky stanovené novými pravidly. V případě, že je sleva určená omezenému okruhu spotřebitelů například v rámci věrnostního programu či individuálně, obchodník není povinen o předchozí ceně informovat.

Pravidlům se však nevyhnou obchodníci, kteří své slevové akce za exkluzivní pouze vydávají. „Ke sloganům typu „Sleva 25 % při použití slevového kódu: ParfémNaVánoce25“, nebo „Tento víkend sleva pro členy klubu!“ bude nutné uvést předchozí cenu v případě, kdy je kód, slevový kupón či věrnostní program, jež opravňují k přiznání slevy, dostupný všem zákazníkům či jejich většině. Slevová akce bude pro tyto účely považována za dostupnou bez omezení, pokud bude např. slevový kód uvedený na volně dostupné webové stránce v reklamním banneru či slevový kupón k volnému odběru při vstupu do prodejny,“ uvádí spotřebitelská organizace dTest na svých internetových stránkách.

Výjimky aneb Kdy se informace o předchozí ceně nedočkáte?

Nová pravidla, která stanoví povinnost obchodníka uvádět předchozí cenu, se neuplatní:

  • na výrobky, které podléhají rychlé zkáze nebo výrobky s krátkou dobou spotřeby (potraviny, květiny);
  • u obecné komunikace, například v rámci propagačních materiálů (katalog výrobků, reklamní letáky, brožury) a propagačních emailů obchodníka, které necílí na upozornění na konkrétní slevovou akci, ale na obecné informování spotřebitele o sortimentu výrobků, které nabízí; takové oznámení však nesmí budit zdání slevy (například „nejnižší ceny“, „u nás vždy výhodně“);
  • u dlouhodobých nepřetržitých a individualizovaných slev poskytovaných zákazníkům v rámci tzv. věrnostních programů, v nichž spotřebitelé získají odměnu za své nákupy;
  • u dalších adresně přizpůsobených slev, např. na slevu při prvním přihlášení do věrnostního programu či darování slevového poukazu u příležitosti narozenin;
  • v případě kombinovaných slev a podmíněných nabídek, tj. „kupte jednu, získejte dvě“ nebo „30 % sleva při nákupu tří produktů“.

Jak se nenachytat?

Porovnávejte akční zboží s nabídkou konkurence, nespoléhejte se na tvrzení prodejce. A pokud se setkáte s obchodníkem, který nedodržuje povinnosti stanovené zákonem pro uvádění slevových akcí, můžete se obrátit na příslušný dozorový orgán. U většiny spotřebního zboží je tímto orgánem Česká obchodní inspekce (ČOI).

Nedodržení pravidel často naplňuje znaky nekalé obchodní praktiky – v takovém případě máte jako spotřebitel právo odstoupit od smlouvy do 90 dnů od koupě, nebo požadovat přiměřenou slevu.