Velké banky ztrácí klienty, lidé svůj hlavní účet přesouvají k novým bankám

Kampaň Air Bank

Kampaň Air Bank Zdroj: archiv

Bankovní statistika
Air Bank
Spoříme
ČSOB
Komerční banka
9
Fotogalerie

Více než desetina lidí loni změnila svou hlavní banku. Klienti nejčastěji přecházeli z velkých tradičních bank k novým bankám, jako jsou Air Bank, Fio banka a Equa bank. Ke snazší změně hlavní banky pomáhá i takzvaná mobilita, která je už jeden rok součástí zákona o platebním styku.

Tradiční banky pomalu, ale jistě ztrácí drobné klienty. Ti si zakládají nové účty jinde a následně je využívají jako hlavní, tedy nechávají si na ně posílat výplatu. Necelá pětina klientů, 17 procent, přešla loni k Air Bank, dvanáct procent zvolilo Fio banku a stejné procento lidí si vybralo Equa bank.

Papírově účty zůstávají, klienti však odcházejí

Jedná se o průzkum agentury STEM/MARK, který se dotazoval 900 respondentů ve věku od 18 do 60 let. Průzkum říká, že třetina lidí odešla z České spořitelny, po 13 procentech opustilo ČSOB a Poštovní spořitelnu. Hned v závěsu skončila mBank, kterou opustilo 12 procent z těch, kteří provedli změnu své hlavní banky.

Air bank si pochvaluje mobilitu, která je od března loňského roku součástí zákona o platebním styku. V důsledku tak kvůli přechodu od jedné banky k jiné nemusí klienti svou původní banku ani sami kontaktovat.

Do té doby snadnou změnu banky, a navíc s možností nechat si přenastavit trvalé příkazy a inkasa banky umožňovaly dobrovolně. A to v rámci takzvaného Kodexu mobility, který funguje už od roku 2009.

Air Bank uvádí, že pomocí mobility k ní za poslední rok přišlo téměř 15 000 klientů. „Z České spořitelny přišla tímto způsobem dokonce třetina všech klientů, kteří mobilitu během tohoto období využili,“ dodávají zástupci banky, která si svou image postavila na kritice nešvarů tradičních bank.

Nejméně každý druhý klient dnes využívá služby alespoň dvou různých bank. Ke změně hlavní banky vedou buď negativní důvody, tedy že původní banka klienta něčím naštvala, nebo naopak důvody pozitivní, kdy nová banka zapůsobila svými službami a přístupem.

Dle průzkumu se letos chystá změnit svou hlavní banku opět zhruba desetina lidí.