Změna dodavatele: Řekněte si k dobré ceně a podmínkám také o bonus

Radiátor je velmi viditelný prvek bytu, měli bychom proto dbát o jeho vzhled.

Radiátor je velmi viditelný prvek bytu, měli bychom proto dbát o jeho vzhled. Zdroj: Profimedia.cz

Dobré je, když nemáte termostatické hlavice a termostat v jedné místnosti.
Topná sezóna je v plném proudu
Topná sezóna je v plném proudu
Topná sezóna právě začíná
Topná sezóna je v plném proudu
6
Fotogalerie

Se začínající topnou sezónou přichází i podzimní vlna, kdy lidé budou měnit dodavatele. Kromě dobré ceny a solidních obchodních podmínek jsou rozhodující i bonusy navíc. U někoho je to servis kotle zdarma, u jiného třeba bezplatná zákaznická linka.

Do konce letošního roku se chystá změnit dodavatele energií ještě pětina spotřebitelů. Ukázal to poslední průzkum portálu Ušetřeno.cz. Průzkum také potvrdil, že pro 69 procent odběratelů je rozhodujícím kritériem výběru nového dodavatele cena. Služby navíc, které mnozí dodavatelé nabízejí, Češi při volbě nové energetické firmy nezohledňují. Jen 38 procent z nich pak ví, jaké benefity navíc poskytuje jejich stávající dodavatel.

Servis kotle, poradce a elektrikář

Podle odborníků i samotných dodavatelů by se ale lidé měli o bonusy zajímat. „Samotná cena plynu je velmi důležitá, ale neméně důležité jsou i další služby, které dodavatelé v rámci svých tarifů nabízí. Například společnost E.ON přidává ke svým produktům třeba každoroční servis plynového kotle zdarma,“ uvádí Michal Doležel z projektu E.ON Rádce.

Zajímavým bonusem se ale může stát i cena, která je nižší, než dodavatel uvádí v ceníku. „Dodavatele vybírejte podle ceny, ideálně společně s dalšími odběrateli, jako jsou příbuzní, přátelé, sousedé či kolegové, aby vám dodavatel přiznal podpultovou skupinovou slevu. Zároveň dbejte na obchodní podmínky,“ radí Petr Woff z portálu KupníSíla.cz.

Nízká cena zůstává rozhodujícím kritériem výběru dodavatele pro většinu českých spotřebitelů, jak ukázal již citovaný průzkum. Pětina lidí si ho pak vybírá podle důvěryhodnosti. Naproti tomu délka smlouvy, velikost dodavatele na trhu nebo jeho hodnocení ze strany klientů nehrají při výběru výraznou roli. Přehlížení těchto faktorů pak často přispívá k nespokojenosti s dodavatelem. Zároveň platí, že většina lidí nemá o nabízených benefitech přehled, a tak nemají co srovnávat. „Ti, kteří přehled o benefitech mají, nejčastěji zmiňují revize kotlů, servis elektrikáře nebo slevy na zboží a služby u partnerů jejich dodavatelů,“ komentuje výsledky průzkumu Markéta Witoszová, energetická analytička portálu Ušetřeno.cz.

Úspora energie jako benefit

Dodavatelé přitom své benefity inovují a přicházejí s novinkami, které korespondují s jejich polem působnosti – tedy s energiemi. Většina z nich už nabízí služby, jako jsou revize nebo opravy spotřebičů, ale také zákaznickou linku zdarma. Největší alternativní dodavatel, společnost Bohemia Energy, například zavedla služby energetického poradce, o něž je podle vyjádření dodavatele větší zájem vždy před topnou sezónou.

„Energetický poradce dokáže poradit s úsporami v domácnostech. Jednak pomůže s orientací ve fakturách, navrhne případnou změnu tarifu a překontroluje, zda domácnost nemá kupříkladu zbytečně výkonný jistič. Zaměří se i na spotřebu a stáří jednotlivých spotřebičů, na způsob vytápění, podívá se, jestli teplo neuniká okny nebo jestli není čas přemýšlet o zateplení domu,“ vypočítává Hana Novotná, tisková mluvčí Bohemia Energy. Výsledkem návštěvy energetického poradce jsou pak doporučení na úsporná opatření. Každá domácnost podle ní může ušetřit až několik tisíc korun ročně.

Lidé chtějí odměnu za věrnost

Jedna věc jsou ale benefity nabízené a propagované dodavateli a druhou věcí jsou skutečná přání spotřebitelů. Podle zmíněného průzkumu by totiž čeští spotřebitelé jako benefity od dodavatelů nejvíce ocenili zákaznické balíčky – například odměny za řádně uhrazené vyúčtování nebo za věrnost.

„Současně preferují nejrůznější asistentské programy, jako jsou revize a údržba kotle či služby řemeslníků. 32 procent respondentů by zase uvítalo získat možnost zvýhodněného pojištění domácnosti. Za většinu benefitů si ale Češi nejsou ochotni připlácet, 71 procent dotázaných očekává, že by byly poskytovány zdarma,“ uzavírá Markéta Witoszová.