Češi automobily s elektrickým pohonem využívají, ale nekupují

Škoda Enyaq RS IV

Škoda Enyaq RS IV Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Škoda Enyaq RS IV
2
Fotogalerie

V České republice jsou elektromobily oblíbené, většinou je ale nevlastní. Důvodem pro to je cena a stále pro mnohé nedostatečná infrastruktura. Podle dat Schneider Electric využívá elektromobil 11 procent řidičů, vlastní je ale zatím pouhé jedno procento.

Elektroauto podle zmíněného průzkumu Schneider Electric využívá 11 procent Čechů, ale jen 1 procento ho vlastní. Ostatní si ho půjčují, popřípadě jezdí firemním. Nárůst zájmu o elektroauta mezi firmami je patrný a podporuje jej snaha o co nejudržitelnější podnikání. Limitem, a to samozřejmě nejen pro ně, je ovšem nízká dojezdová vzdálenost těchto vozů a s tím spojený problém s dobíjením. Další bariérou pro pořízení elektroauta je stále ještě vysoká pořizovací cena.

Počet elektrovozů se však stále zvyšuje, a to i v Česku. V roce 2020 se aut s čistě elektrickým pohonem prodalo podle statistik meziročně o 330 procent více. V absolutních číslech to znamenalo celkem 3 262 vozů. V uplynulém roce se jich u nás prodalo dalších 2646. Od začátku ledna do konce května 2022 pak prodej elektromobilů stoupl o 33,4 procenta na 1318 vozidel.

Zatímco mnoho automobilek směřuje svoji budoucnost pouze k elektrickým modelům, Toyota sází na širší nabídku pohonů, zejména pak na hybridní pohony, ale rovněž na plug-in hybridy, bateriové elektromobily i vodíkové palivové články.

„Naší strategií je nabízet všechny perspektivní varianty pohonu a bedlivě sledovat, jak se bude situace na trhu automobilů vyvíjet. Kromě toho, v tuto chvíli rozhodně neexistuje jeden ideální pohon, ale pouze automobily, které jsou včetně svého pohonu vhodné pro konkrétní řidiče, firmy či služby,“ říká Martin Peleška, ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus.

Například pro sdílené automobily je v současnosti nejvhodnější hybridní pohon. „Známým faktem je, že pro plně elektrické automobily není v Česku dostatek dobíjecích stanic, proto z našeho pohledu nejsou pro carsharing tak vhodné. Pokud chce provozovatel co nejekologičtější řešení a jistotu dojezdu, pak je hybridní řešení ideální,“ říká Milan Beutl, ředitel Anytime carsharing.

„Se zájmem sledujeme také vývoj na trhu alternativních pohonů automobilů a snažíme se najít ideální variantu pro blízkou budoucnost. Z toho, co se na trhu reálně nabízí, je vodíkový pohon smysluplným řešením, které může brzy začít velmi dobře fungovat,“ dodává Milan Beutl.