DPA: Časté změny cen rozčilují zákazníky | E15.cz

DPA: Časté změny cen rozčilují zákazníky

ČTK

Na internetu nebo na benzinových stanicích se ceny často pohybují jako na houpačce. Zato v kamenných obchodech jo-jo efektu zatím nepodléhají. Na věčné pohyby nahoru a dolů totiž zákazníci pohlížejí s nevolí. A to dokonce, i když z toho mají prospěch, napsala agentura DPA.

S cenou zboží neustále hýbe mnoho známých internetových prodejců od Amazonu po Zalando: džíny nebo televize, které byly ještě ráno za babku, mohou být odpoledne výrazně dražší – a večer zase levnější. Nahoru a dolů létají ceny i na benzinkách a při rezervaci hotelů a letenek.

„Změny cen jsou ostrou zbraní, se kterou je třeba zacházet velmi opatrně,“ zdůrazňuje tržní expertka Eva Stüberová z kolínského Institutu pro výzkum obchodu. Příliš časté cenové pohyby se projeví negativně na spokojenosti spotřebitelů. A nezvyknou si na ně, říká odbornice a odvolává se na aktuální průzkum. „I tam, kde je kolísání cen už dlouho obvyklé, se kvůli tomu zákazníci ještě pořád rozčilují,“ dodává.

Zajímavé přitom je, že podle studie kolínské univerzity a düsseldorfského Institutu pro ekonomickou soutěž téměř není rozdíl mezi tím, zda si spotřebitel v konkrétním případě polepší nebo pohorší. I ten, kdo má aktuální výhodu, vnímá časté změny cen jako v zásadě neférové. Zřejmě je to proto, že dotčení „na situaci, která jim přinesla výhodu, nahlížejí jako na náhodné štěstí. Při příštím nákupu je před vyššími cenami neochrání,“ domnívají se vědci.

6 případů, kdy vás neznalost může přijít opravdu draho

Důsledkem je jistá rozdvojenost: Zatímco ceny na internetu se mění často, je tvorba cen v ulicích poměrně stabilní. Tržní studie kolínské univerzity a düsseldorfského Institutu pro ekonomickou soutěž, která zkoumala 300 000 cen, zjistila, že v průběhu jednoho měsíce se ceny na internetu změnily jednou nebo vícekrát ve 43 procentech případů, zatímco ceny v kamenných obchodech pouze ve 12 procentech případů.

Mnozí obchodníci na internetu prostě skoro nemají jinou alternativu než ceny pořád měnit – cenová transparentnost je tu příliš velká, cena jako rozhodující nákupní kritérium příliš důležitá.

Úplně jiná situace zatím panuje v kamenných prodejnách. Tady zůstávají se změnami cen opatrní dokonce i prodejci se silnou přítomností na internetu, jako je řetězec s elektronickým zbožím Media Markt Saturn. Deklarovaným cílem sice je „stejná cena na internetu a v kamenné pobočce“. Ale k jeho naplňování koncern přistupuje polovičatě. Ceny se mění jen jednou denně – po uzavření obchodu. Německý klient je na změnu cen velmi citlivý, vysvětluje prodejce. Více odvahy sebral ve svých tureckých kamenných pobočkách. Tam ceny upravuje několikrát denně.

Na akční ceny pozor: správnou cenu zjistíte až po zaplacení

Faktem také je, že kamenné obchody zdaleka nemají možnost ceny často měnit. Elektronické etikety, které to dovolují, se v těchto pobočkách stále moc nevidí.

Stüberová má jasno: „V současnosti nic nenapovídá tomu, že by v kamenných obchodech ve větší míře zakotvila dynamická tvorba cen,“ řekla. Mnohé spotřebitele to potěší.

Autor: ČTK
 

Mzdová kalkulačka