Uchazečů je dostatek, kvality už míň, stěžují si personalisté

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Průmyslová výroba dál klesá
Výroba v závodech skupiny Vítkovice Machinery Group
Výroba v závodech skupiny Vítkovice Machinery Group
Vývojové centrum Doosan Škoda Power
Vývojové centrum Doosan Škoda Power
15
Fotogalerie

České firmy trápí kvalita uchazečů o práci, nebojí se Brexitu, nýbrž německé recese.

Personální agentura Hofmann přinesla průzkum, který do značné míry vyvrací tragické scénáře stran dopadů Brexitu. Mnohem více se firmy obávají recese v sousedním Německu (3x více firem). Průzkum vyvrací i často omílanou mantru o nedostatku pracovních sil.

V českých firmách dle průzkumu nepanuje žádný velký pesimismus. Více než polovina oslovených personalistů očekává, že ekonomika bude stagnovat nebo dokonce růst, 42 procent predikuje její mírný pokles. Jen zhruba čtvrtina dotázaných předpokládá, že počet zaměstnanců v jejich firmě vzroste, naopak necelá desetina plánuje propouštění.

Ze zahraničních událostí je strašákem ochlazení trhu v Německu (než Brexit, který považuje za hrozbu pro chod jejich firmy 13 procent personalistů). Negativní vliv na české firmy v případě německé recese naopak očekává 46 procent personalistů z výrobního segmentu a 15 procent z obchodu a služeb.

Zajímavým zjištěním průzkumu je skutečnost, že firmy nebojují ani tak s nedostatečným počtem uchazečů o práci, jako spíš s jejich nízkou kvalitou a relevancí.

Kromě toho, že se na pracovní pozice často hlásí zcela nerelevantní uchazeči, kteří například vůbec neodpovídají požadavkům zaměstnavatele z hlediska vzdělání, praxe či dovedností, tak firmy stále častěji řeší problémy spojené s nízkou kvalitou odváděné práce, nezodpovědností svých pracovníků či špatnou domluvou,“ komentuje Gabriela Hrbáčková, ředitelka agentury Hofmann. Dle průzkumu tyto problémy dnes vnímá 12 procent českých zaměstnavatelů.

Zejména ve výrobních firmách se dnes běžně stává, že pracovníci bez předchozího upozornění přestanou chodit do práce, mají daleko nižší zodpovědnost při plnění úkolů a jsou nedochvilní,“ dodává Hrbáčková.

Z průzkumu dále plyne, že na inzerované pracovní pozice se firmám obvykle přihlásí okolo 10 kandidátů. V průměru pouze 4 z nich jsou však relevantní, v případě manažerských pozic dokonce jen 3, Větší zaměstnavatelé jsou oproti těm menším ve výhodě, na jejich pracovní nabídky reaguje až o 50 procent více uchazečů o práci.