Kam směrovat Česko? Prezidentští kandidáti odpovídali v anketě E15

Prezidentští kandidáti

Prezidentští kandidáti Zdroj: Foto Blesk - Karel Kopáč

Mirek Topolánek
Pavel Fischer
Jiří Hynek
4
Fotogalerie

První kolo prezidentských voleb začíná už příští pátek. Deník E15 položil devíti kandidátům osm otázek na společenská i ekonomická témata; současný prezident Miloš Zeman neodpověděl. Přinášíme reakce prvních čtyř uchazečů o Hrad. Druhá část ankety vyjde v pátečním vydání. Kandidáti jsou řazeni podle volebního čísla, které jim bylo přiděleno.

Deník E15 položil kandidátům osm otázek. 

  • REFERENDUM Podepsal byste zákon o obecném referendu, jehož parametry by umožňovaly vypsat referendum o vystoupení z EU či NATO? 
  • VLÁDA Požadoval byste předtím, než byste potenciálního premiéra pověřil jednáním o sestavení vlády, aby měl dojednanou sněmovní většinu? 
  • MILOSTI Jaký je váš názor na instituty abolice a udělení milosti? Jak byste k jejich užívání přistupoval? 
  • NÁVŠTĚVY KRAJŮ Jak se díváte na současné cesty hlavy státu po českých krajích? Pokračoval byste v těchto návštěvách se stejnou intenzitou? 
  • PRAVOMOCI Považujete současný rozsah pravomocí prezidenta za optimální, nebo by se měly nějak měnit? 
  • EKONOMICKÁ DIPLOMACIE Vnímáte prezidenta jako důležitého aktéra v ekonomické diplomacii? 
  • ZAHRANIČNÍ OBCHOD Které země mimo EU považujete z hlediska ekonomické diplomacie za nejdůležitější? Nakolik má podle vás přístup na mimoevropské trhy souviset s tlakem na dodržování lidských práv? 
  • EURO Měla by Česká republika přijmout euro?
Mirek Topolánek (61 let)

Mirek TopolánekMirek Topolánek|Ondřej Szollos

V letech 2002 až 2010 předseda ODS, od roku 2006 do roku 2009 premiér a také předseda Rady EU. Po skončení politické kariéry pracoval pro firmy z holdingu EPH Daniela Křetínského (spolumajitel vydavatele deníku E15 – pozn. red.). V kampani klade důraz na své politické zkušenosti a varuje před šířením politického islámu.

REFERENDUM
Ne. Takto závažné otázky se mají, když už, řešit speciálním ústavním zákonem o referendu, který může přijmout parlament. Ne na základě petice. Zákon by ovšem platil i bez podpisu prezidenta, a protože zákon o obecném referendu by byl zákonem ústavním, nemohl by ho prezident ani vetovat.

VLÁDA
Ano. Požadoval bych většinu bez podpory extrémních stran. Jednáním o sestavení vlády bych pověřil vítěze voleb bez dalších podmínek. Očekával bych ale, že přijde s návrhem na sestavení vlády, která bude mít většinovou podporu v Poslanecké sněmovně. V současné chvíli existuje v parlamentu celá řada možných koalic, žádná jednání o jejich vytvoření ale hnutí ANO jako vítěz voleb nevedlo. Postup prezidenta Zemana, který dal zelenou menšinové vládě Andreje Babiše a k tomu přidal ještě bianko šek na druhý pokus, považuji za postup v rozporu s ústavními zvyklostmi.

MILOSTI
Řekl jsem to mnohokrát. Udělení milosti si umím představit jen z vážných zdravotních nebo humanitárních důvodů. U abolice je situace trochu jiná, protože není výlučnou pravomocí prezidenta, ale podléhá kontrasignaci premiérem nebo pověřeným členem vlády, de facto se připravuje na ministerstvu spravedlnosti, ne na Hradě. Prezident se má na jejím znění s vládou dohodnout. Také s ní by se mělo šetřit.

NÁVŠTĚVY KRAJŮ
Považuji za správné, že se prezident, navíc s mandátem z přímých voleb, potkává s občany nejen v průběhu prezidentské kampaně, ale i během výkonu svého prezidentského mandátu. Výjezdy do regionů bych pojal civilněji než Miloš Zeman, určitě bych se ale chtěl s lidmi potkávat. Platila by je ovšem prezidentská kancelář.

PRAVOMOCI
Pravomoci prezidenta netřeba měnit. Jen je třeba je správně využívat v souladu nejen s literou, ale i duchem ústavy a zájmy lidí. Ukázalo se, že přímá volba stejně jako nepřímá je více závislá na míře přirozené prezidentské autority a touhy zasahovat do dění než na nějakých dodatečných pravomocích, speciálně v období po volbách. Ústava popisuje jednotlivé situace docela dobře a ponechává prezidentovi poměrně velký prostor pro to, aby jednal nejen v rámci ústavy, dobrých mravů a zvyklostí, ale také aby reagoval pružně na vývoj situace.

EKONOMICKÁ DIPLOMACIE
Ano.

OBCHOD
USA, Japonsko, Korea, Indie, Tchaj-wan, Latinská Amerika, Afrika, Čína, Rusko. Ochrana lidských práv je výsostným znamením České republiky, díky čemuž hrajeme v mezinárodní politice větší roli, než odpovídá naší velikosti a ekonomické síle. To nám i v byznysu otevírá řadu dveří. Hájení lidských práv bych se nevzdával, v řadě zemí by nám to uškodilo a žádnou výhodu například v Číně bychom tím stejně nezískali. Číňané berou obchod pragmaticky a čile obchodují i se zeměmi, které tvrdě kritizují porušování lidských práv.

EURO
Ne. Prezident ale nemá v tomto směru žádnou pravomoc. V obecné poloze si myslím, že zavedení eura by v naší zemi mělo řadu zásadních negativních dopadů a já se je během kampaně snažím občanům vysvětlovat. Mimo jiné odmítám, abychom ručili za cizí dluhy, nelíbí se mi dopad na nezaměstnanost a kapsy lidí.


Kdo by měl být váš prezident? Napoví volební kalkulačka >>>


Michal Horáček (65 let)

Spisovatel, textař, spolupracovník hudebníka Petra Hapky, odborník na dostihy. V roce 1990 spoluzaložil sázkovou kancelář Fortuna, o 14 let později ji prodal finanční skupině Penta. V rámci předvolebních vystoupení zdůrazňuje svou nezávislost na politických stranách a také na sponzorech, neboť kampaň si hradí z vlastních peněz.

REFERENDUM
Ne. Byl by to ústavní zákon, takže bych jej nemohl vetovat. Každopádně bych použil veškerý vliv, který bych jako prezident měl, abychom i nadále zůstali platnými a spolehlivými členy obou organizací. Jsem český vlastenec a mám na prvním místě na zřeteli české bezpečí.

VLÁDA
Nepožadoval. Ústava nic takového nepředepisuje a já bych jednal striktně podle ústavy.

MILOSTI
Abolici bych neudělil v žádném případě. Jde podle mého o znevážení činnosti orgánů činných v trestním řízení a soudů. Klausova abolice byla jedna z největších pohrom, které nás potkaly, narušila důvěru lidí v to, že férová pravidla platí pro všechny. Milosti bych naopak uděloval. Jde o užitečný nástroj, který může pomoci tam, kde je zákon příliš tvrdý.

NÁVŠTĚVY KRAJŮ
Pokračoval. Ale ne tímto papalášským způsobem, že bych někam přijel, řekl pár bonmotů a zase odjel. Jako prezident bych byl aktivní a využíval bych svou symbolickou a faktickou moc k tomu, abych věci měnil ku prospěchu občanů. Do regionů bych jezdil, abych lidem mohl říct, co jsem pro ně udělal, a načerpal od nich další podněty.

PRAVOMOCI
Rozsah pravomocí je dán ústavou a jsou zcela adekvátní. Žádné změny podle mě nejsou potřeba.

EKONOMICKÁ DIPLOMACIE
Nepochybně. Ale všechno se má dít transparentně. Jsem pro to, aby prezident na zahraniční cesty vozil úspěšné podnikatele. Zakladatele českých firem, které prorazily ve světě. To jsou podle mě lidé, na nichž závisí budoucnost České republiky. A proto bych dal veřejnosti jasně najevo, koho si beru s sebou a proč. Ne aby někam letěla dvě letadla a nikdo by netušil, kdo je na palubě.

OBCHOD
Za důležité považuji Spojené státy a také Velkou Británii, která bohužel už asi brzy bude mimoevropským trhem. Nicméně otázka zjevně směřuje k Rusku a k Číně. Poslední léta nám ukázala, že odklon od politiky lidských práv nám ekonomicky nepřinesl vůbec nic. Export našich firem do Číny je stále stejně slabý, jako býval. Proto bych se k politice lidských práv co nejdříve vrátil a debata o nich by obchodním jednáním předcházela.

EURO
Jistěže měla. Zavázali jsme se k tomu v přístupové smlouvě. Žádnou výjimku jako například Dánové jsme si nevyjednali. Termín přijetí je však v kompetenci vlády. Nový premiér před volbami ve své smlouvě s občany slíbil, že v tomto volebním období vláda termín přijetí nestanoví. Přijetí eura se mi proto v dohledné době jako příliš pravděpodobné nejeví. Takže v této otázce rozhodně nebudu tlačit na pilu.

Pavel Fischer (52 let)

Pavel FischerPavel Fischer|Ondřej Szollos

Diplomat, manažer, odborník na zahraniční politiku. Během prezidentství Václava Havla pracoval v jeho kanceláři v různých funkcích. V letech 2003 až 2010 působil jako velvyslanec ve Francii a v Monaku. Od roku 2015 vedl Ústav empirických výzkumů STEM. V kampani klade důraz na slušnost a diplomatické zkušenosti.

REFERENDUM
Ne.

VLÁDA
Ne.

MILOSTI
S velkou opatrností, obezřetností, s každým případem bych se chtěl podrobně seznámit. Pak bych se rozhodl podle svého svědomí s plnou odpovědností.

NÁVŠTĚVY KRAJŮ
Ne, nepokračoval. Zdá se mi, že realita mimo hlavní město vyžaduje mnohem hlubší pozornost než jen letmá defilé před hloučky příznivců. PRAVOMOCI Považuji je za optimální. Na ústavu nesahat!

EKONOMICKÁ DIPLOMACIE
Nad výrazem „ekonomická diplomacie“ se mi otvírá nůž v kapse. Diplomacie je jenom jedna. Znamená prosazovat zájmy firem, občanů či vysokých škol dohromady, a to způsobem, který nese vysoké kulturní a politické parametry. Prezident je diplomatem už z podstaty své funkce.

OBCHOD
Na prvním místě to jsou členské země OECD, dále například země afrického kontinentu, Asie či Latinské Ameriky.

EURO
Ano. Až po široké vysvětlovací kampani směrem k veřejnosti, co všechno tato skutečnost bude obnášet.

Co vše může český prezident? Podívejte se na pravomoci hlavy státu >>>

Jiří Hynek (57 let)

Jiří HynekJiří Hynek|Ondřej Szollos

Manažer, bývalý ředitel Karlovarského porcelánu či firmy Praga. Od roku 2011 šéf Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu. Spoluzaložil stranu Realisté, jež neuspěla ve sněmovních volbách a za niž v prezidentské volbě kandiduje. Klade důraz na bezpečnost, podporuje zavedení povinné vojenské služby.

REFERENDUM
Nemyslím si, že zákon o obecném referendu by měl řešit vstup do mezinárodního společenství či výstup z něj. Jsem pro přijetí zákona o obecném referendu za předpokladu, že bude jasně stanoveno, kterých oblastí našeho života se referenda týkat nebudou. Obecná referenda by neměla rozhodovat o ústavě, výši daní, důchodů, mezinárodních smlouvách a závazcích či o demokratickém zřízení našeho státu. Naše členství v EU již jednou předmětem referenda bylo, ale podle speciálního ústavního zákona. Hlasovalo se o tom, zda do EU vstoupíme. Stejně tak by mělo být řešeno případné naše vystoupení. NATO je bezpečnostní aliancí, pilířem bezpečnosti naší země. Vřím, že občané si důležitost našeho členství uvědomují.

VLÁDA
Jednáním o sestavení vlády bych pověřil zástupce vítězné strany, má jednoznačné právo prvního pokusu. Je zodpovědností budoucího premiéra, aby si podporu ve sněmovně vyjednal. Pokud toho není schopen, tak nastupuje další v pořadí. Nevěřím tomu, že by někdo sestavil vládu, dal prezidentovi návrh na její jmenování a neměl vyjednanou podporu. To by bylo hochštaplerství. Požadovat 101 podpisů předem nepovažuji za demokratický postup.

MILOSTI
Velmi opatrně. Zvažoval bych je pouze ve výjimečných případech, například z humanitárních důvodů. A pak bych je pečlivě zdůvodnil. Jeden případ znám. Dlouhodobě týraná žena zabila svého partnera a byla odsouzena za vraždu. Je to slušný člověk, jen ve zkratu „vyřešila“ svou strašnou situaci a zabila svého trýznitele. Jí bych milost dal. Abolici bych nevyužíval.

NÁVŠTĚVY KRAJŮ
Prezident musí být v kontaktu s občany, cesty po republice považuji za jasnou povinnost.

PRAVOMOCI
Současný rozsah pravomocí prezidenta považuji za optimální. Chci, aby zakořenily ústavní zvyklosti, a byl bych rád, aby díky tomu vymizely „kreativní“ výklady ústavy.

EKONOMICKÁ DIPLOMACIE
Jednoznačně ano, prezident otevírá dveře. Pro mne má prezident tři základní role – hájit národní zájmy, být schopným velitelem ozbrojených sil a být ekonomickým diplomatem. Chci, aby naše země byla demokratická, bezpečná a prosperující.

OBCHOD
Každé zboží má odlišné země svých zákazníků, což popsalo ministerstvo zahraničí v Mapě globálních oborových příležitostí. Ekonomická diplomacie by se měla přednostně zaměřovat na zboží s vysokou přidanou hodnotou. Jde hlavně o investiční celky, letecký a obranný průmysl, špičkové strojírenské výrobky, programová vybavení a podobně. Vláda ve své exportní strategii stanovila 12 prioritních zemí, z nichž se domnívám, že nejdůležitější jsou Brazílie, Vietnam a Irák. Dále považuji za důležité země severní Afriky a Blízkého východu a Japonsko. Pod pláštíkem exportu lidských práv západní svět již rozvrátil několik zemí, čímž ublížil jejich obyvatelům. Jsem pro to, aby se tato politika změnila. Snažme se o rozvoj vzájemných vztahů, jež jsou nejvíce rozvíjeny vzájemným obchodem. Chovejme se tak, abychom se řídili našimi národními zájmy.

EURO
V žádném případě. Není to v našem národním zájmu, je to pro nás nevýhodné. Ztratili bychom vliv na naši ekonomiku a měnovou politiku. Navíc je euro problematická měna a nemá smysl se zbytečně ohrožovat.


Kompletní a aktuální přehled prezidentských kandidátů najdete zde >>>