Přemluv kámoše. Zájem o volby se snaží podnítit řada iniciativ

Volební urna

Volební urna Zdroj: Profimedia

Ilustrační foto
2 Fotogalerie
Pavel Otto

Zatím nejnižší volební účast ve sněmovním plebiscitu byla v roce 2002, o čtyři roky později se vyhoupla na téměř 65 procent. Od té doby však setrvale klesá. K organizaci Člověk v tísni, která pořádá Studentské volby, se přidaly další iniciativy snažící se zájem o hlasování zvýšit.

Mladí lidé, nevoliči a váhající. Hlavně tyto skupiny chtějí oslovit projekty jako Studentské volby, Jdu volit, Tvoje poprvé nebo Kroužkujeme osobnosti. Každý na to jde trochu jinak, ale cíl mají společný. Snaží se u nižších věkových kategorií a nerozhodných vzbudit zájem o politiku. A přesvědčit je, že vzhledem k D’Hondtově metodě přepočtu hlasů na poslanecké mandáty nahraje jejich pasivita stranám s největším ziskem procent.

Všem iniciativám shodně vadí nízká účast voličů do 30 let. Těch chodí v Česku hlasovat asi třetina. „Letošní volby považujeme za nejdůležitější od roku 1992. Rozhoduje se v nich o klíčových otázkách týkajících se osudu naší země i života každého z nás. Právě vyšší volební účast mladých lidí může výrazně ovlivnit výsledek,“ říká za organizátory kampaně Jdu volit Jan Gregar.

Některé iniciativy usilující o zvýšení volební účastiNěkteré iniciativy usilující o zvýšení volební účastiNěkteré iniciativy usilující o zvýšení volební účasti|E15

Na nadcházející sněmovní plebiscit je zaměřen i projekt Tvoje poprvé, který propagují zpěváci Tomáš Klus a Adam Mišík. „Jít volit má smysl. Máte šanci promluvit do budoucího směřování země. Již sedmadvacet let žijeme v demokracii a tvoje generace má konečně příležitost rozhodovat o soběa své zemi,“ apelují na internetu.

Některé iniciativy usilující o zvýšení volební účastiNěkteré iniciativy usilující o zvýšení volební účastiNěkteré iniciativy usilující o zvýšení volební účasti|E15

Na možnost nevybírat stranu, ale jednotlivce upozorňuje iniciativa Kroužkujeme osobnosti spolku Politika a svědomí. „Žádná strana nebude nikdy ideální, ale určitě se na kandidátkách najdou důvěryhodné osobnosti. Ty má smysl s dobrým pocitem zakroužkovat a zkusit tak poslat do parlamentu. Stačí vybrat jednoho až čtyři lidi na kandidátce dané strany,“ píší členové sdružení na webových stránkách.

Podobné aktivity se objevují pravidelně, letos je jich však oproti minulosti více. Například v roce 2010 lákal k volbám podnikatel Stanislav Bernard. „Studenti, záleží vám na vaší budoucnosti? Pojďte volit!“ vyzýval na internetu a nabízel vysokoškolákům za odměnu sudy piva či exkurze do humpoleckého pivovaru.

Účast ve volbáchÚčast ve volbáchÚčast ve volbách|E15

Ve stejný rok vzbudil rozruch klip režiséra Petra Zelenky s Jiřím Mádlem a Marthou Issovou „Přemluv bábu“, který se lavinovitě šířil po sociálních sítích. I jeho cílem bylo přesvědčit mladé, aby stranám rozdali karty.

Výsledky voleb 2017 najdete zde >>>