Stát musí stvořit aplikace, které budou lidé chtít používat, říká poslanec Pirátů Ondřej Profant

Ondřej Profant

Ondřej Profant Zdroj: ČTK/Deml Ondřej

Pražský zastupitel Ondřej Profant (Piráti).
2
Fotogalerie

Ve vládě musí být jeden ministr přímo odpovědný za celou digitalizaci, říká odborník Pirátů a STAN na informatiku Ondřej Profant. Nelze podle něj očekávat, že přijde nestranický superodborník, který vykouzlí magické řešení. „Nutná je koordinace ministerstev a snaha nevytvářet zbytečně složité systémy. To byl důvod, proč se nepovedl e-shop na dálniční známky a proč jsou problémy s covidpasem,“ dodává.

V programu Pirátů a STAN se píše o digitální transformaci. Co si pod tím představujete?

Důležitá je funkcionalita a komfort uživatelů. Digitální transformace musí být jednotně řízena a musí být schopna aktivně pomáhat ministerstvům. Pokud ministerstvo dopravy nedokáže vytvořit e-shop na dálniční známky, nemá takové projekty dělat. Musí být kladen obrovský důraz na to, aby nevznikaly zbytečně složité a vzájemně neprovázané systémy.

Chystáte se upravovat legislativu?

Změny zákonů týkající se digitalizace musí koordinovat a prosazovat přímo premiér s ministrem odpovědným za IT. V současnosti si to každý rezort dělá po svém, a proto je tato oblast v Česku zablokovaná. Ve veřejné správě jsou mnohdy provozovány krkolomné systémy, které nikomu nepřinášejí komfort a užitek. 

Co změny navenek vůči uživatelům?

Propastný rozdíl v komfortu využití je například mezi e-mailovými klienty a systémem datových schránek. Digitální systémy státu musejí být stejně uživatelsky pohodlné, aby je lidé chtěli používat. Nejčastější chybou je špatné zadání jednotlivými úřady. Pokud je zakázka zodpovědně řízena, dodavatelé zpravidla odvedou dobrou práci. Navíc je třeba, aby se software nebo aplikace vyvíjely agilně s průběžnou zpětnou vazbou. Aby odpovídaly aktuálním požadavkům a nebyly zastaralé. Návyky uživatelů v čase se také mění. Před pěti lety nemělo tolik lidí chytré mobily nebo hodinky.

Spekuluje se o vzniku nového ministerstva. Je to nezbytné?

Oblast digitalizace musí zastřešovat autorita, která bude vycházet přímo od premiéra. Přesněji řečeno ve vládě musí být jeden ministr přímo odpovědný za celou digitalizaci. A ten musí být týmově sehraný s premiérem, aby nevznikala izolovaná řešení jednotlivých rezortů. Bez toho se digitální transformace dělat nedá. Nelze očekávat, že přijde nestranický superodborník, který vykouzlí magické řešení. Nutná je koordinace a snaha nevytvářet zbytečně složité systémy. To byl důvod, proč se nepovedl e-shop na dálniční známky a proč jsou problémy s covidpasem. Hovořilo se o tom jako o něčem nesmírně složitém, ale v jádru je to snadné.

Vytvoření nového ministerstva vyvolá potřebu dalších úředníků. Nebo byste využili některý ze stávajících orgánů, jako je například ministerstvo pro místní rozvoj? 

Myslíme si, že není potřeba zaměstnávat další úředníky, ti už ve státní správě jsou. Špatně jsou ale rozděleny kompetence a mnoho úředníků nemůže efektivně vykonávat svou práci. Nutná je vnitřní reorganizace. I proto aby špatné projekty nepotápěly ty dobré. To je ve státních IT systémech bohužel časté.

Co se týče ministerstva pro místní rozvoj, umíme si představit, že by vzniklo ministerstvo veřejné správy, které by zastřešilo všechny byrokratické záležitosti. Jako příklad uvedu vydávání občanských nebo řidičských průkazů včetně všech náležitostí, tedy i čipů nebo otisků prstů. Na tomto ministerstvu by byla celá tato agenda včetně digitalizace pohromadě, a proto by fungovala.

Ministerstvo veřejné správy by v sobě zahrnovalo i digitální agendu?

Přesně tak. Mělo by v sobě zakomponovanou celou oblast digitalizace, část procesů ministerstva vnitra a řadu agend ministerstva pro místní rozvoj. Vnitro funguje jako ministerstvo bezpečnosti a je logické, že vedení rezortu všechno nezvládá. Nevzniklo by ministerstvo informatiky, ale ministerstvo veřejné správy.

Samostatné ministerstvo informatiky je ale například v Polsku, v minulosti bylo i v Česku.

Jestli to bude ministerstvo informatiky nebo veřejné správy, je druhořadé. Bude záležet na složení nové vlády, na osobě premiéra. Jsme ale flexibilní. Důležité je, aby nové ministerstvo mělo pravomoci a autoritu a mohlo digitalizaci účinně řídit a koordinovat, aby se digitalizovaly staré postupy. Digitalizace neznamená, že oskenujeme papírový dokument, ale že tento dokument bude existovat pouze v elektronické podobě.

Jak si s tím poradí starší lidé? Pro mnohé z nich, kteří nepoužívají internet, to může být komplikace.

V rámci zákona o právu na digitální služby jsme navrhli a prosadili právo nebýt digitální. Občané tedy budou mít stále i klasickou cestu komunikace s úřady. Avšak digitalizace je hlavně o tom, co se děje v pozadí. Je jedno, jakým způsobem doručím žádost, důležité je, jak probublá veřejnou správou.

Počítáte s rozšiřováním Portálu občana a CzechPointů?

Portál občana je výborný projekt, ale je na něm málo služeb. To je třeba změnit. Služby musejí přibývat větším tempem. Co se týče CzechPointů, jsou často nejbližší branou ke spoustě služeb, ale jsou velmi zastaralé v pozadí. Určitě je chceme dále rozšiřovat a využívat, ale na pozadí novějších technologií.