Trvám na třech sazbách DPH, říká ministryně financí Alena Schillerová

Schillerová Alena ministr financí

Schillerová Alena ministr financí Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Schillerová Alena ministr financí
Schillerová Alena ministr financí
Schillerová Alena ministr financí
Schillerová Alena ministr financí
Schillerová Alena ministr financí
8
Fotogalerie

Ministryně financí Alena Schillerová neprosadila do programu hnutí ANO svůj návrh na snížení odvodů zaměstnavatelů. „Nevzdávám se toho a budu o to usilovat, ale v komplexu celého daňového mixu," říká v rozhovoru pro deník E15. Šéfka státní kasy za stranu, která zodpovídá za české finance posledních sedm let, označuje aktuální daňový mix za zastaralý. K vyrovnaným rozpočtům se chce vrátit nejpozději do sedmi let. Za současnými historicky nejvyššími deficity si stojí.

Poslední tři návrhy státních rozpočtů skončily s astronomickými deficity a velké deficity plánujete i do budoucna. Nerozdáváte ze státního rozpočtu až příliš? 

V roce 2014 se stal Andrej Babiš ministrem financí, přebral veřejné finance s deficitem, který byl vyšší než 44 procent HDP. Deficit se za něho i za mě snižoval a těsně před začátkem pandemie byl na úrovni 30 procent HDP. Ale přišla pandemie, největší krize od 30. let minulého století a my jsme měli dvě cesty. Ta naše byla jasná: pomoci lidem, pomoci ekonomice a využít dobré ekonomické základy, vynikajících ratingů, nebo extrémně zdravého bankovního sektoru. Tou cestou šla celá Evropa, i Německo, kterým argumentuje opozice, plánuje bilionový deficit. 

Ale z poslední zprávy NKÚ vyplývá, že stát neutrácí jen kvůli covidu, ale i na běžné výdaje a navíc zvyšuje ty mandatorní jako třeba důchody.

Letos jsem předložila státní rozpočet, jehož schodek je o 123 miliard nižší než ten předchozí, to je velmi zásadní rozdíl a i za tím si stojím. Nemůžeme si dovolit ekonomiku zaškrtit, předložila jsem rozpočet s rekordními investicemi, jejichž součástí jsou i evropské peníze. Do zdravotnictví jsme dali historicky nejvyšší částku. Dnes mají zdravotní pojišťovny 70 miliard na účtech, obce skončily v přebytku 19 miliard, to vše je potřeba vzít v potaz. Veškeré mandatorní výdaje tohoto státu táhne státní rozpočet, což není u většiny evropských států. Tedy i absolutní většinu covidových výdajů platil stát a je to správně, protože v zákonech o rozpočtové odpovědnosti je napsáno, že smyslem veřejných rozpočtů není být za každou cenu vyrovnaný, ale vyrovnávat sociální rozdíly ve společnosti.

Kdy se chcete vrátit k vyrovnaným rozpočtům a jak rychle? 

Máme nastavený rozumný plán konsolidace, k vyrovnaným rozpočtům se vrátíme do sedmi let, budeme snižovat každý rok o půl bodu strukturálního deficitu, od roku 2023 o 0,8 procentního bodu. To je rozumná a vyvážená konsolidace, abychom nezaškrtili ekonomiku. S nejvyššími schodky jako ministryně financí umím žít, nemohla bych žít, kdybychom nepomohli lidem. 

Do programu hnutí ANO jste chtěla prosadit snižování odvodů zaměstnavatelů za zaměstnance. Ale to tam nakonec není. Proč? 

Je to z důvodu, že to je zásah do státního rozpočtu, který by znamenal, že na příjmové straně by byl další propad a vzhledem k tomu, že máme plán konsolidace, tak jsme nechtěli dál zatěžovat státní rozpočet. Ale já se té myšlenky nevzádávám a budu o to usilovat, ale v komplexu celého daňového mixu. Daňový mix, který dnes máme, je z devadesátých let a neodpovídá realitě. Zdanění práce patří do první desítky v rámci OECD z hlediska její výše. To firmy zbavuje konkurenceschopnosti na trhu. Udělali jsme kus práce, když jsme snížili daně z příjmu, což je ale spíše výhoda pro zaměstnance. Nevzdávám se toho, ale bude to o možnostech státního rozpočtu a v tom musím být realista. Od roku 2015 jsme snížili daně o 510 miliard. 

Říkáte, že daňový mix je zastaralý a z 90. let, což skoro zní, že byste chtěla provést nějakou komplexní daňovou reformu. Ale v programu nic takového není. 

Není, protože jsme dali přednost konsolidaci veřejných financí. 

Reforma a konsolidace nejde dohromady? 

Je to poměrně složité, záleží na tom, kdo vyhraje volby, s kým se složí koalice. Když poslouchám tu pětikoalici, tak oni se vůbec nemohou domluvit absolutně na ničem. Je to otázka další debaty, ale rozhodně nebudeme zvyšovat žádné nosné daně. Ani DPH, ani daně z příjmů, korporátní daně jsou pro nás absolutně nepřijatelné. Odmítám zdanění kapitálových zisků, jak navrhuje koalice Pirátů a STAN. Dnes máme 19 procent, ale díky tomu tady ty firmy zůstávají. Němci mají 35 procent. Když zavedeme vysokou korporátní daň, tak se ty firmy zvednou a prostě odejdou někam jinam. A to nechceme, chceme, aby držely zaměstnanost. To znamená, že daňový mix by byl k debatě, ale teď jsme dali přednost konsolidaci veřejných financí. 

Souhlasíte s návrhem koalice Spolu škrtnout 15procentní sazbu DPH, kterou je zdaněná většina potravin? Tedy snížit příjmy rozpočtu?

S tím nesouhlasím. V Evropské unii probíhá už asi tři roky debata, aby se zemím EU dala větší flexibilita ve výši sazeb. Dnes jsme svázaní, máme určité parametry, v jakém rozmezí může být ta nejvyšší, kolik může být těch snížených, máte položky, které máte zakázáno dát do těch snížených sazeb. V druhé snížené sazbě máme všechny položky, které jsme tam mohli mít a které dávaly smysl, například ze sociálního nebo zdravotního důvodu. To, co navrhuje koalice Spolu, aby se snížila daň na potraviny, povede k tomu, že ty zisky zůstanou řetězcům. Jsem dlouhodobě proti. Oni to nepromítnou do ceny. 

A kdyby se to vyřešilo třeba návrhem hnutí Přísaha Roberta Šlachty, tedy ukazovat dvě ceny zboží? Před a po změně?

Víte, co je za druhů položek? Kolik existuje jenom druhů chleba? Nemáte jedno máslo, máte nekonečno různých druhů. Je to složité a administrativně náročné řešení, zatíží to všechny. Vítězem pandemie z hlediska zisků jsou řetězce, mají o 150 procent vyšší zisky. A my bychom je ještě navyšovali? Jsem zásadně proti tomu. Shoduju se v tom například i s ministrem zemědělství a i s premiérem, nedává to žádný smysl. Změňme úplně systém sazeb. To, co dnes existuje, je neflexibilní. My chceme zvednout limit pro povinné plátcovství DPH nad dva miliony. Ten milion, co je dnes, je nic. 

Souvisí s tím i změna paušální daně? Tedy je tam prostor pro paušální daň až do dvou milionů příjmů ročně? 

Určitě. Já chci jít ještě dál, máme to i ve volebním programu. Neznám větší snížení administrativy, než je paušální daň. Mrzí mě, že tam je aktuálně jen 75 tisíc lidí, ale z důvodu pandemie mohu být ráda i za to. Ale spoustu živnostníků říká, že na to chtějí přejít, že to nevěděli. Asi jim to neřekla účetní.

Neměli jste jim to spíše říct vy než jejich účetní?

Dělali jsme velkou osvětu, i na sociálních sítích, Česká televize to vysílala, ale lidé zkrátka měli spoustu jiných starostí. Těch 75 tisíc považuji za úspěch. Víte, proč je paušální daň důležitá? Slouží jako pilot. Nejhorší nebyla legislativa, kterou jsme s ODS prohlasovali, ale nejhorší bylo propojení IT systémů, na tom Kalouskovi (bývalému ministrovi financí za TOP 09 - pozn. red.) zhavarovalo jednotné inkasní místo. Musíte propojit finanční správu, zdravotní pojišťovny a ČSSZ, propojíte je a na tomto malém vzorku 75 tisíc si to zkoušíme. Chci, abychom se vrátili k národnímu cloudu. Chci, aby firmy dělaly platbu na jedno místo. To povede k tomu, že některé orgány, jež raději nebudu jmenovat, můžeme zrušit, protože nebudou potřeba. 

Když se vrátíme k vašemu programu, často říkáte, že důchodci jsou vaše priorita. Do toho i zmiňujete, že příští vláda musí schválit důchodovou reformu. Ale ve vašem programu se mluví jen o navyšování důchodů, ani slovo o tom, jak celý systém změnit. Jak je to možné? 

V začátku prvního období jsme doháněli resty z minula, teď jsme zase pomáhali s důsledky pandemie. Za 30 let žádná vláda neprosadila žádnou důchodovou reformu, a to ani naše vláda, uznávám. 

A co částečný pokus o důchodovou reformu vlády po roce 2010? 

Ne, to bylo k ničemu. Tam byl problém druhý pilíř, do kterého se přihlásilo jen 80 tisíc lidí, to byl fakt krach. Byla to snaha, která nikam nevedla. 

Vy jste za těch sedm let ale neměli ani tu snahu. 

Ministerstvo financí nedělá důchodovou reformu. Ale já podporuji, abychom oprášili druhý a třetí pilíř. Vím, že to nestačí, ale já jsem na vládě prosadila, abychom si objednali na klíč důchodovou reformu a udržitelnost veřejných financí od OECD. 

Tedy outsourcovat návrh důchodové reformy? 

Je to jediná cesta. 

Jediná cesta, jak najít kompromis? Často říkáte, že na tom musí platit konsenzus všech politických stran. 

Už je to vypracované. OECD tady bylo rok a půl, byli to všechno cizinci. Tím, že byla pandemie, tak to nikoho moc nezajímalo. Rok a půl tady chodili pro různých institucích, byli všude, sbírali si materiál a zpracovali analýzu, ve které je spoustu věcí, které jsou potom k politické diskuzi. To je základ. Příští vlády se o to můžou opřít. Každá důchodová komise zhavarovala, protože na tom pracovali naši experti, kteří jsou v naši maličké zemi propojení. V Česku se zná každý s každým. Byla jsem expert na finanční právo a bylo nás tak málo, že jsme se všichni znali. Každý je někde nějak zaháčkovaný, nějak podjatý, nějak ovlivněný. Outsourcovat to byla jediná cesta.

Vy tedy tímto způsobem dáváte od důchodové reformy ruce pryč? 

Když budu v příští vládě, tak budu první, kdo bude apelovat, aby se to využilo. 

Takže to je váš návrh důchodové reformy? 

Neříkám, že to je můj návrh, ale je to základ, který můžeme vzít. Je tam celá řada věcí, u kterých může politická reprezentace říct, že je nechce. 

Ale vy jste už několik let ministryně financí. 

Tři a půl roku. A protože jsem velice rychle zjistila, že důchodová komise je opět k ničemu, tak jsem na vládě prosadila expertní analýzu a příští vláda z ní může vycházet. 

Může nastat situace, že podmínkou pro vznik vlády bude, že Andrej Babiš se nestane premiérem. Jste případně připravená stát se předsedkyní vlády? 

Nechme to po volbách. Koalice se dělají po volbách. I rétorika se změní po volbách. Náš lídr a kandidát na premiéra je Andrej Babiš. 

Ale neříkáte, že byste premiérkou nechtěla být? 

Já říkám, že teď chci dokončit mandát, musím ještě na vládě prosadit rozpočet. Musím obstát ve volbách a vše ostatní se bude řešit potom. Co se stane za měsíc, nevíme.