Ženy vedou v zakládání nových živností

Nejlepší kamarádka toho o nás ví více, jak přítel.

Nejlepší kamarádka toho o nás ví více, jak přítel. Zdroj: Pexels

OSVČ versus nemoc:  Nepracuješ -nevyděláváš
...
3
Fotogalerie

Muži jsou v oblasti zakládání nových živností dost pozadu za ženami. A to už pátým rokem. V roce 2016 zakládalo nové podniky dvakrát více žen než mužů. Od roku 2012 je rozdíl mezi pohlavími už 34 tisíc živností pro ženy.

Zatímco od roku 2012 počet mužů podnikatelů poklesl (o 193), u žen je to naopak. Ukazuje to každoroční analýza Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Počet žen podnikatelek za stejnou dobu vzrostl o více než 34 tisíc.

„Za poslední rok (2016) už není rozdíl tak veliký, přesto je nárůst žen v podnikání vůči mužům téměř dvojnásobný, když přibylo 8 942 žen podnikatelek, zatímco mužů jen 4 638. Celkově z pohledu všech aktivních OSVČ dochází k mírnému nárůstu počtu fyzických osob-podnikatelů, kterých je nyní 981 tisíc. Zatímco pokles OSVČ z hlavní činnosti v letech minulých se zmírnil, trend růstu počtu OSVČ z vedlejší činnosti pokračuje,“ informuje AMSP ČR.

Nejvíce mužů podniká v jihovýchodní oblasti ČR, potom v Praze a na severovýchodě. Žen nejčastěji podnikají v Praze, hned v závěsu je jihovýchodní a severovýchodní oblast. Největší nárůst podnikatelů byl v uplynulém roce v Praze, ve středních Čechách a Jihovýchodě.

„Zatímco do roku 2010 válcovali co do počtu nových živností muži ženy, v posledních letech je trend přesně opačný. Dobývat podnikatelský kopec se rozhoduje čím dále více žen po mateřské dovolené, ale roste i počet zajištěných žen, které míří k vyšší nezávislosti, vidíme i růst žen ve věku 55 let a více. Obecně pro ně platí, že jsou vytrvalé, méně riskují, nemají ego mužů a jdou věcně za výsledkem. Úspěch neměří finančními a mediálními ukazateli, ale schopností přežít v delším časovém horizontu, klidně i s menšími zisky,“ říká Karel Havlíček předseda AMSP ČR.

Eva Čejková Vašková, členka dozorčí rady AMSP ČR, projekt Podnikavá žena dodává: „Ženy čím dál častěji opouští jistotu zaměstnání a plní si své podnikatelské sny. Největší zájem o podnikání je v oblasti poskytování služeb, hned poté následuje prodej vlastních produktů po internetu. Velký trend a zájem sledujeme ve výrobě potravin dle tradičních domácích receptur.“