Český Top Gun budí zájem v cizině. Přidává stovky letových hodin a chystá výcvik pilotů F-35

Centrum leteckého výcviku Pardubice

Centrum leteckého výcviku Pardubice Zdroj: Centrum leteckého výcviku

Stíhací letoun F-35 Lightning amerického výrobce Lockheed Martin
2
Fotogalerie

Na nové proudové stroje L-39NG a vrtulníky Enstrom, které brzy získá Centrum leteckého výcviku Pardubice, se už nyní tvoří fronta. Školicí středisko podobné kultovnímu americkému Top Gun spravuje státní podnik LOM Praha spadající pod ministerstvo obrany. Rostoucí zájem o výcvik pilotů projevuje nejen česká armáda, ale i vojenští piloti z řady evropských, afrických či asijských zemí. Centrum v příštím roce zvýší počet nalétaných hodin z pěti tisíc až o pětinu.

„Na poptávku musíme flexibilně reagovat nejen nákupem nových proudových letounů a vrtulníků, ale i přijímáním nových zaměstnanců. Měsíc od měsíce zaznamenáváme stále větší zájem českých i zahraničních zákazníků jak o pilotní, tak o taktický simulovaný výcvik,“ řekl šéf LOM Praha Jiří Protiva.

Státní firma hodlá promlouvat také do nově pořizovaných nadzvukových letounů. Pokud to budou americké stroje páté generace F-35, o jejichž nákupu začala se Spojenými státy jednat vláda Petra Fialy, chce zajišťovat veškerý výcvik na simulátorech. „Zmínil bych naši dceřinou společnost VR Group, která vyvíjí a vyrábí simulátory. Očekáváme, že spolu s námi to bude právě ona, jež by se na projektu F-35 podílela,“ dodal Protiva.

Centrum leteckého výcviku (CLV) sídlící na pardubickém letišti nabízí od loňska simulovaný výcvik pilotáže amerických stíhaček F-16. Za uplynulých pět let dosahuje každoročně kladného hospodářského výsledku v řádu statisíců korun, což předpokládá i v příštím roce. Primárně slouží české armádě, která letos objednala více letových hodin. I proto státní firma přikupuje další dva vrtulníky Enstrom 480B-G. V roce 2024 pak získá od Aera Vodochody první nové stroje L-39NG, které nahradí dosluhující L-39C Albatros.

VIDEO: Dny NATO

Video placeholde
• Videohub

Teprve volné kapacity nevyužité českými vojenskými piloty nabízí CLV klientům z ciziny. Z jejich strany je poptávka především po vrtulníkové technice, ať už to jsou americké helikoptéry Enstrom, nebo ruské vrtulníky řady Mi. Cvičí i na proudových albatrosech, kterým však končí technická životnost.

„Enormní zájem ze zahraničí je o taktické simulační centrum. Letos jsme tam měli Thajce, Rakušany, Slováky, Nizozemce. Mohl bych zmiňovat další země z Evropy, Afriky i z Asie. Nyní získáváme další zákazníky,“ podotkl Protiva.

Například v rámci smlouvy s Irákem vycvičilo CLV tamní piloty. „Letošní nálet budeme mít určitě vyčerpaný, předpoklady se pohybují mezi pěti až šesti tisíci hodinami. V příštím roce bude další nárůst o pět set hodin,“ odhadl ředitel LOM Praha.

Desítka členských zemí NATO vybrala pardubické CLV spolu s leteckou školou na italské základně Decimomannu na Sardinii za první dvě místa, kde bude trénovat vojenské letce. V rámci programu NATO Flight Training Europe začnou absolvovat výcvik v Česku už příští rok.

„Vojáci NATO operují a rozmisťují se společně. Dává tedy smysl, aby se společně také systematicky připravovali a cvičili,“ uvedl náměstek generálního tajemníka NATO Mircea Geoană. Kromě Česka je do programu zapojena Belgie, Itálie, Maďarsko, Řecko, Rumunsko, Řecko, Španělsko či Turecko.

Vedle toho se CLV několik let zaměřuje na výcvik pilotů americké firmy Draken International. Ta v minulosti od Česka koupila podzvukové bitevníky L-159, pomocí nichž simuluje nepřátelské cíle pro britské královské letectvo. Důležitou roli sehrálo české ministerstvo obrany, které nabídlo služby pardubického školicího střediska britskému letectvu Royal Air Force.

Nové L-39NG budou stát přes dvě miliardy

Smlouvu s Aerem Vodochody na dodávku čtyř nových letounů L-39NG podepsal státní podnik LOM Praha v listopadu včetně opce na další čtyři stroje. Podle neoficiálních informací činí hodnota zakázky 2,1 miliardy korun, z čehož 1,3 miliardy tvoří nákup strojů. Zbytek se skládá ze souvisejících produktů a služeb, a zejména z pozáruční podpory zajištěné do roku 2028. L-39 NG představují mimořádně velkou investici, protože CLV pořizuje celý systém včetně zázemí pro letouny. Chystá například výstavbu haly pro umístění nového simulátoru, na němž lze cvičit veškeré možné mise, pro jejichž plnění jsou stroje určeny.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!