Arbitři ukončili spor o Blanku: Praha musí zaplatit miliardu

Tunel Blanka

Tunel Blanka Zdroj: ctk

Tunel Blanka
Do pět kilometrů dlouhé prohlídkové trasy lidé vstupovali rampou tunelů v ulici Svatovítská u Vítězného náměstí v Praze 6.
Ražená část trasy končí v Troji a pokračuje přes budovaný Trojský most ke stanicím městské hromadné dopravy v Holešovicích.
Příchozí dostávali mapky prohlídkové trasy, na které mohli sledovat, kde se právě nacházejí. Další informace mohli načerpat z panelů i od ochotných průvodců v přilbách a pracovních uniformách.
Cestou měli návštěvníci jedinečnou možnost si prohlédnout strojovnu vzduchotechniky, nejmodernější tunelářské stroje, obdivovat tuny betonu obklopující je ze všech stran a tu a tam nakouknout do sousedního tubusu.
7
Fotogalerie
Rozhodčí soud ve středu ve sporu Prahy a stavební firmy Metrostav týkajícím se neproplacených faktur za tunel Blanka rozhodl, že hlavní město musí zaplatit poslední dlužnou miliardu korun. Největší část této sumy připadá na problematický Trojský most, jehož cena tak bude 1,3 miliardy korun. Soud tak po více než osmi měsících spor ukončil. Termín otevření tunelu stále není znám.

Praha i firma dnešní rozhodnutí soudu přivítali. „Jsem spokojen, že se spor vyřešil a nic nebrání tomu, aby byl otevřen Trojský most,“ uvedl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). „Spor byl typický pro dnešní dobu. Na vině je zákon o veřejných zakázkách, který stavařům i investorům svazuje ruce,“ řekl mluvčí Metrostavu František Polák.

Soud už dřív nařídil Metrostavu dostavět tunel do konce září a Praze zaplatit čtyři miliardy, z toho část dluhu vůči Metrostavu. Podle vedení města tím arbitři zlegalizovali platby, které vznikly nad rámec původních smluv. Arbitráž umožnila zákonnou cestou proplatit sporné faktury a odblokovala tak vloni Metrostavem pozastavené práce na stavbě, tvrdí TOP 09, která v Praze vládne. Konečný účet za tunelový komplex bude 36,9 miliardy. V průběhu let se stavba prodražila o několik miliard korun.

Otevření klíčové dopravní trasy politici opakovaně odložili, nový termín stále není znám. Hotova je zatím stavební část. Zpoždění ale nabírá instalace technologií, které má dodat firma ČKD Praha DIZ. Mluví se o dubnu příštího roku. „Intenzivně jednáme o tom, abychom termín uspíšili,“ uvedl dnes Nouza. Na začátku října město zprovozní jen Trojský most, který je ovšem trojnásobně dražší než ten, který měl podle původních plánů břehy Vltavy v Troji spojovat.

Napřed 21, pak 31 a nakonec téměř 37 miliard

Minulé vedení města, které v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS) stavbu připravovalo, tvrdilo, že náklady na stavbu tunelového komplexu budou 21 miliard korun. Podle stávajícího vedení města ale už tehdy muselo být politikům jasné, že za takovou částku není možné tunel vybudovat. Před volbami v roce 2010 už podle Nouzy věděli, že náklady budou kolem 31 miliard.

Praha kvůli problematickému tunelu Blanka vede arbitráž i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb. Spor se stejně jako v případě Metrostavu týká neproplacených faktur.

Stavba tunelového komplexu začala v roce 2007. Dokončen měl být původně už v roce 2011. Blanka měří přes šest kilometrů. Navazuje na Strahovský tunel a končí mostem v Troji. Je nejdelším tunelem v Česku.

Stavba tunelového komplexu Blanka trvá už více než sedm let, tunel je:
Je součástí severozápadní části městského okruhu. Po svém dokončení doplní již provozovanou část okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským.
Je největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v ČR. Komplex tunelů měří 5,5 kilometru a jeho součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v ČR, dlouhý až 2,23 kilometru.
Výstavbu schválilo vedení města v čele s bývalým primátorem Pavlem Bémem (ODS) s tím, že vyjde asi na 21 miliard korun. Toto číslo však postupně rostlo a v současnosti se konečné náklady na stavbu odhadují už na 36,9 miliardy korun.
Stavební práce na komplexu začaly v létě 2007. Původně měl být zprovozněn do října 2011, termín se později odsunul na jaro 2014, poté se neoficiálně mluvilo o předvolebním termínu 4. října, nyní je ve hře duben 2015. Letos 6. října má být otevřen alespoň silniční a tramvajový Trojský most přes Vltavu, který je součástí komplexu.
Stavba zahrnuje tři tunelové úseky mezi křižovatkou Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu a křižovatkou Troja u nového trojského mostu přes Vltavu:
1) úsek Brusnice - od severního portálu Strahovského tunelu ulicí Patočkovou nejdříve hloubenými tunely, za křižovatkou s ulicí Myslbekovou ražený úsek, který končí před křižovatkou Prašný most, kde pokračují opět tunely hloubené. Celková délka úseku je 1,4 km, z toho je 550 metrů ražených tunelů.
2) úsek Dejvice - od křižovatky Prašný most pokračuje v celé délce hloubenými tunely třídou Milady Horákové až do prostoru stavební jámy na Letné, kde je umístěna budoucí křižovatka U Vorlíků, délka úseku je jeden km.
3) úsek Královská - od křižovatky U Vorlíků nejdříve krátkým hloubeným úsekem na Letné, na který navazuje ražený úsek vedoucí směrem pod zástavbu, Stromovku (Královskou oboru), plavební kanál, Císařský ostrov, Vltavu a potom hloubeným úsekem až k trojskému portálu; celková délka úseku je 3,09 km, z toho je 2230 metrů ražených.
Součástí stavebního povolení byla podmínka, že komplex bude zprovozněn v koordinaci se severozápadní částí Pražského okruhu (obchvatu Prahy plánovaného přes Suchdol), ten se však ještě stavět nezačal a v nejbližší době ani nezačne.
Výstavbu provázela už dříve celá řada závažných problémů, mimo jiné se na stavbě tunelů několikrát propadla zemina, objevily se problémy kolem financování stavby, stavebních povolení, proti stavbě také protestovali obyvatelé z okolí.

Jiří Nouza: Je zázrak, že se Blanka nakonec dostaví