Až polovina bojové techniky stojí na špalcích, není dost náhradních dílů

Servis tanků ve státním podniku VOP CZ

Servis tanků ve státním podniku VOP CZ Zdroj: CTK

Po nelichotivém hodnocení ze strany NATO, podle něhož není Česko příliš platným spojencem, má úřad Martina Stropnického (ANO) další problém. Zhruba polovina modernizovaných tanků T-72 a kolových transportérů Pandur je nepojízdná. Spolu se stíhačkami Gripen je to přitom hlavní bojová technika, bez níž je obrana země nemyslitelná.

O mnoho lépe na tom nejsou prapory vyzbrojené pásovými vozidly pěchoty. Z nákladních automobilů Tatra T-810, které zajišťují přepravu vojáků a materiálu, čeká na servis pětina. Generální štáb odmítl poskytnout přesná čísla. Podle informací deníku E15 ale Stropnického znepokojila natolik, že je zakázal zveřejnit. Důvodem může být to, že se má zítra setkat s prezidentem a vrchním velitelem ozbrojených sil Milošem Zemanem, jemuž se chce pochlubit dosaženými úspěchy.

Z vyjádření mluvčího štábu Jana Šulce je zřejmé, že situace je neradostná. Dluh na provozuschopnosti techniky prý vznikl v minulých letech, kdy se seškrtával rozpočet a opravy se proto odkládaly.

„V současné době se intenzivně pracuje na nápravě tohoto stavu. V některých případech jsou ale delší čekací lhůty na dodávky malosériových náhradních dílů k modernizovaným tankům ze zahraničí. Pandury jsou opravovány na základě rámcových smluv. Případné provozní závady na automobilech Tatra jsou řešeny průběžně,“ uvedl Šulc.

Stav bojové techniky AČRStav bojové techniky AČR | E15

Potíže s tatrovkami však nelze svádět na nedostatek peněz. Desítky vozů stojí na špalcích, protože chybí pneumatiky, které nákupčí včas nezajistili. „Jde o zimní pneumatiky, jejichž použití na vojenské technice nově ukládá novelizovaný zákon o provozu na pozemních komunikacích. Tento nákup je řešen v rámci akvizičního procesu a bude realizován jak na základě centrální smlouvy, tak i decentrálními nákupy,“ dodal mluvčí.

Ani za skluz v opravách pandurů nemohou jen dřívější úspory. Ministerstvo několik let váhalo, zda tuto lukrativní zakázku zadá státnímu podniku VOP CZ. Když exkluzivitu na licenční výrobu a také servis obrněnců získala společnost Excalibur Army, nezbývalo mu než se dohodnout s ní.

Bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý připomněl, že je rozdíl mezi provozuschopností a bojeschopností. „Když se čeká na nějaký náhradní díl, ještě to neznamená, že se s technikou nedá vyjet a střílet. Takže je otázka, nakolik je servis zanedbaný,“ řekl.