Babišovy slevy na jízdném potrápí města. Zlevňují MHD, i když jim to stát nezaplatí

Autobusové nádraží v Liberci

Autobusové nádraží v Liberci Zdroj: profimedia

Ilustrační foto
Děčínská karta
tramvaj, MHD
4
Fotogalerie

Levnějšímu jízdnému pro mladé a důchodce, které schválila minulá vláda hnutí ANO v demisi, se přizpůsobují také města a jejich MHD.

Už jen měsíc zbývá do zavedení slev na jízdné pro děti, studenty a seniory. Ti se vlaky a autobusy svezou od prvního září jen za čtvrtinu ceny – ale jen mimo města. Stát bude totiž dopravcům kompenzovat pouze příměstské a dálkové spoje, což by ročně mělo vyjít zhruba na 5,8 miliard korun. Města si ale musí slevy v MHD, a tím výpadky v příjmech, hradit samy. Některá z nich se i přesto rozhodla zlevnit své tarify, především aby dorovnaly zlevněné jízdné po celém kraji.

„Kdyby ty ceny byly rozdílné, tak by si člověk třeba radši koupil jízdenku na zastávku mimo Liberec, přestože by se pohyboval jen po městě,“ dává za příklad hejtman Libereckého kraje Martin Půta (SLK).

Města si ale mohou nechat kompenzovat ty příměstské linky, které zajíždějí na jejich území.

Ještě před začátkem září se tak snaží počet těchto linek zvýšit, což může mít vliv i na celkovou výši kompenzací. „Těch šest miliard je spíše orientační číslo, protože velká města se zachovala logicky a prodlužují celou řadu linek mimo území, aby na kompenzace dosáhly,“ dodává Půta. Slevy na jízdném schválila minulá menšinová vláda Andreje Babiše (ANO) a v rozpočtu ministerstva dopravy se počítá s rezervou na kompenzace.

„Podle toho, co se nám dostává za materiály do ruky, kolik je příměstských autobusových linek po celé republice, tak vládě pravděpodobně nemůže stačit šest miliard na tyto kompenzace," souhlasí primátor Liberce Tibor Batthyány (býv. ANO).

Ministerstvu dopravy se ale takové počínání měst nelíbí. „Pokud se kraje spolu s městy snaží do státních slev zapojit určitou část MHD uměle, je to v rozporu s původními cíli,“ uvedla mluvčí rezortu Lenka Rezková s tím, že kdyby byla překročena plánovaná výše kompenzací, tak by stát mohl zvážit i úpravu slev nebo rozsahu působnosti. Městské dopravní podniky přitom spíše apelují, aby se vyhláška vztahovala i na ně.

„Stát chtěl pro tyto citlivé skupiny cestujících zavést slevy, ale vůbec neřešil, aby se takové slevy poskytovaly i při jízdách a přestupech na MHD,“ kritizuje vládu dopravní náměstek ústeckého hejtmana Jaroslav Komínek (KSČM). Podle Půty, který je zároveň předsedou dopravní komise Asociace krajů, by měli všichni primátoři statutárních měst společně zažádat o změnu. Ministerstvo ale argumentuje vysokými náklady, například v Praze by šlo o kompenzace v řádu stovek milionů.

Praha zlevňovat nehodlá. Radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) se sice pokusil na jaře neúspěšně prosadit zlevněné jízdné pro studenty, hlavní město se ale v současnosti spíše soustředí na integraci dopravy se Středočeským krajem.

Slevy, které města zavádějí od 1. září 2018:

Brno: Sleva 75 procent z jízdného pro mládež a seniory, sleva má ale platit jen na časové jízdenky. Podle náměstka Richarda Mrázka (ANO) bude muset město na ztrátě doplatit zhruba 20 milionů ročně.

Liberec: Sleva 75 procent z jízdného pro mládež, studenty a seniory. Město zlevňuje i další běžné tarify. Slevu budou poskytovat všechna města v Libereckém kraji. Na pokrytí ztráty chce získat kompenzaci.

Ústí nad Labem: Sleva 75 procent z jízdného pro mládež, studenty a seniory. Slevu budou poskytovat všechna města v Ústeckém kraji. Ztrátu na tržbách má uhradit kraj.

Plzeň: Děti do 15 let budou jezdit s Plzeňskou kartou zdarma, bez ní budou mít jízdenky za polovic. Za polovinu budou také jezdit také rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené. Ztrátu město uhradí samo.

České Budějovice: Bezplatná přeprava cestujících ve věku od 6 do 15 let včetně a cestujících starších 65 let. Dopravnímu podniku klesnou příjmy asi o 15 milionů, zaplatí to město.

Pardubice: Senioři nad 70 let budou jezdit zdarma. Město za slevu zaplatí zhruba devět milionů ročně.