BIS: Propojení podnikatelů a komunální sféry se posiluje

úplatek

úplatek Zdroj: E15

Boj proti korupci příliš nezabral. Alespoň to naznačuje výroční zpráva BIS. Nadhodnocování projektů a umělé odčerpávání peněz z nich zůstává problémem všech pater veřejné správy. Zásadní problémy v Česku přináší i cílené ovlivňování legislativního procesu, využívání slabé právní úpravy v některých oblastech, či přímo bránění nápravě.

Bezpečnostní informační služba (BIS) loni zaznamenala organizované ovlivňování představitelů veřejné správy s cílem odčerpávání peněz z veřejných zakázek. Ceny projektů byly často uměle nadhodnocené. Zpravodajci to napsali ve výroční zprávě, kterou BIS zveřejnila na svém webu. Podle služby se posilují vazby mezi lidmi z podnikatelské a komunální sféry.

„Bylo by velmi zjednodušující se domnívat, že se uvedený problém týká jen nejvyšších pater veřejné správy. Opak je pravdou, s tímto problémem se lze setkat na všech úrovních veřejné správy, pouze v různém rozsahu. Bez nadsázky jde o celospolečenský problém prostupující všemi oblastmi financovanými z veřejných rozpočtů,“ varuje výroční zpráva BIS.

Stát hospodaří špatně

Nehospodárné nakládání s majetkem ve státním sektoru je podle BIS spjaté s omezením nezávislého a efektivního ekonomického rozhodování ve státních institucích a státem ovládaných společnostech.

„Mnohé státní instituce a státem ovládané podniky nakládaly se svěřenými prostředky nehospodárně. BIS opakovaně zaznamenávala při zadávání zakázek postupy, které byly v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách, nebo které tento zákon účelově obcházely. Nehospodárnost se projevovala často také v neefektivním prodeji vlastních služeb, zboží a majetku,“ píší zpravodajci.

Neformální vazby nezičí ani nové vedení

Společným rysem těcho případů je podle BIS existence neformálních vazeb mezi zástupci státních subjektů a skupinami osob, které se z jejich činnosti snažily získat prospěch. Tyto skupiny využívaly vazby na výše postavené představitele státních subjektů k rozšiřování svého vlivu dosazováním spřízněných osob do celé podřízené organizační struktury. Součástí metod, kterými se tyto skupiny snažily získat privilegovaný přístup k zakázkám nebo výhodnější podmínky při jejich plnění, byly dohody o obsahu zadávacích podmínek nebo o formě použitého výběrového řízení, dodatečné změny již dojednaných smluvních podmínek či neuplatňování sankcí ze strany zástupců státu a státem ovládaných podniků.

Jak je vnímána korupce ve světěVnímání korupce ve světěVnímání korupce ve světě | TI

Upevňování personálního vlivu ve státních institucích má podle BIS za následek, že ani razantní změna vrcholového vedení nemusí vést k nápravě situace. V několika případech dokázala struktura na úrovni středního a nižšího managementu zajistit, aby nové vedení nebylo schopno zásadní problémy identifikovat či najít jejich vhodné řešení, nebo pomáhala udržet vliv původního managementu.

Oproti minulosti došlo navíc ke změně ve struktuře zakázek, kterých se popsané problémy týkaly. V některých státem ovládaných podnicích zaznamenala BIS posun od manipulace obchodních vztahů týkajících se hlavní činnosti podniku ke snaze ovlivňovat spíše zakázky vztahující se k vnitřnímu provozu (dodávky informačních technologií a jejich servis, poradenství, právní služby, marketing, bezpečnostní služby). Tento trend byl patrný zejména u státních podninů z odvětví zemědělství a dopravy. Naopak ve státem ovládaných finančních institucích přetrvávaly problémy především v hlavní činnosti, tedy v poskytování úvěrů a jejich pojištění.