Český průmysl zvolnil tempo, výrazně ale rostla výroba automobilů
Pololetní produkce víc než 719 tisíc aut představuje meziroční nárůst o 11,9 procenta. Proti loňsku bylo tempo růstu téměř dvojnásobné. Rostla i výroba nákladních aut, autobusů a motocyklů.
„Po rekordním roce 2015 pokračoval stejný trend také v prvních šesti měsících letos, a jsme tak na dobré cestě loňský úspěch překonat. Český automobilový průmysl nadále zůstává tahounem tuzemského průmyslu, odbytu i exportu,“ uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu. Martin Jahn.
Dvojciferný růst zaznamenali všichni výrobci. Škoda Auto zvýšila produkci o 11,9 procenta, Hyundai Nošovice o 12,5 procenta a TPCA Kolín rostla o 10,6 procenta. Domácí prodej se zvýšil o 8,9 procenta a export o 6,9 procenta.
Výroba nákladních aut reprezentovaná kopřivnickou Tatrou Trucks se zvýšila o 30 procent na 529 vozů. Produkce přípojných vozidel stoupla o šest procent na 14 270 kusů. Výroba autobusů vzrostla o jedno procento na 2212 vozů, loni ve stejném období byl ale růst skokový o 30 procent. Iveco Bus získalo od ledna do konce června podíl 89 procent a SOR deset procent. Dařilo se i výrobě motocyklů v týnecké Jawě. Ta dodala na trh 1081 strojů, což je o 16 procent více, než loni.
Červnová data z celého průmyslu pozitivně překvapila a téměř dvojnásobně překonala očekávání analytiků. „I přesto však červen potvrdil, že průmysl v letošním roce postupně ztrácí svou dynamiku posledních dvou let, kdy meziročně zrychloval kolem pěti procent,“ uvedl analytik ING Bank Jakub Seidler. Je podle něj patrné, že většina nejvýznamnějších odvětví zpracovatelského průmyslu letos roste slaběji než v minulém roce.
Růst průmyslu v červnu potvrzuje solidní kondici české ekonomiky, doplnil analytik Raiffeisenbank Michal Brožka. V letních měsících však s ohledem na nečekaně silný pokles indexu nákupních manažerů pravděpodobně přijdou horší výsledky. „Nicméně s ohledem na vývoj předstihových indikátorů u našich hlavních obchodních partnerů by trend růstu průmyslu měl pokračovat,“ dodal.
Podle analytika UniCredit Bank Patrika Rožumberského se vysoká závislost českého průmyslu na výrobě aut může časem ukázat jako problematická. Cyklické zpomalení poptávky po autech v Evropě, ke kterému dříve či později dojde, v kombinaci s důsledky brexitu mohou českému průmyslu způsobit problémy. Samotná produkce za červenec podle něj zřejmě vykáže první meziroční pokles.
Vliv budou mít nižší počet pracovních dnů než v loňském červenci a mimořádná třítýdenní dovolená ve Škodě Auto. „Poté předpokládáme, že produkce opět obnoví svůj růst, i když jeho tempo bude v porovnání s červencem zhruba poloviční,“ poznamenal.
Nové zakázky
V červnu průmyslové podniky nadále získávaly nové zakázky. Těch ve srovnání s loňským květnem přibylo o 3,1 procenta, tempo růstu ale proti letošnímu květnu (13,5 procenta), zpomalilo. Nové zakázky průmyslové podniky nalezly zejména v zahraničí (růst o 5,8 procenta), tuzemské naopak klesly o 2,1 procenta.
Tržby z průmyslové činnosti v běžných cenách v červnu 2016 meziročně vzrostly o 1,2 procenta. Tržby z přímého vývozu průmyslových podniků se zvýšily v běžných cenách o 3,4 procenta. Domácí tržby, které zahrnují i nepřímý vývoz prostřednictvím neprůmyslových podniků, klesly o 1,8 procenta.