COVID-19 změní strukturu české ekonomiky, tahounem budou služby

.

. Zdroj: ABSL

Mezi nejdůležitější sektory české ekonomiky z hlediska zaměstnanosti i ekonomické výkonnosti se do roku 2025 zařadí obor podnikových služeb, a to díky své schopnosti fungovat v plně digitálním prostředí a přinášet inovace do všech oblastí podnikání. Za pět let bude v centrech podnikových, inovačních a IT služeb pracovat již 180 tisíc lidí. Obor má potenciál přispět k transformaci české ekonomiky.

„Dopad pandemie na českou ekonomiku představuje velikou výzvu. Jednotlivé sektory se budou muset transformovat a přizpůsobit novému modelu fungování a změnám ve světové ekonomice. Opřít bychom se měli o obory, které fungují v digitálním prostředí, poskytují vysokou přidanou hodnotu práce a jsou schopné se rychle adaptovat na nové podmínky,“ říká Michal Čermák, partner v poradenské společnosti McKinsey & Company. Dle něj jsou to například podnikové služby, které mají potenciál proměnit Českou republiku z tradiční výrobní ekonomiky s levnou pracovní silou na zemi moderních a inovativních služeb s vysokou přidanou hodnotou. Cílem přitom je snížit zranitelnost české ekonomiky a zvýšit její konkurenceschopnost.

Kromě toho, že do oboru podnikových služeb vedle tradičních finančních, personálních či marketingových služeb patří i stále poptávanější služby vývoje a podpory IT, zavádění robotické automatizace či datová analytika, je obor plně digitalizovaný a veškeré služby poskytuje zákazníkům z celého světa přes Internet. Díky tomu jsou centra podnikových služeb schopna fungovat i mimořádným situacím a krizím navzdory. „V současnou chvíli mezinárodní společnosti restrukturalizují své provozní modely a dívají se na centra podnikových služeb, aby do nich přesunuly IT, inovace, digitální dovednosti a další služby s vysokou přidanou hodnotou,“ říká Michal Čermák a dodává: „To je pro nás zajímavá příležitost.“

Studie s názvem The Future Now: A Leader’s Vision for Business Services in the New Digital Era (Budoucnost již dnes: Vize lídrů o podnikových službách v nové digitální době), kterou publikovala asociace ABSL s poradenskou společností McKinsey & Company, predikuje, že za 5 let bude v oboru podnikových služeb v ČR pracovat až 180 000 zaměstnanců. „Změní se i povaha oboru. Zdejší centra budou hrát větší roli i v hlavním podnikání mateřských firem, budou fungovat jako znalostní centra, poskytovat přidanou hodnotu, podílet se na digitalizaci a dalších transformačních procesech,“ říká Jonathan Appleton, ředitel ABSL. .. | ABSL

Poskytování podnikových služeb či zákaznické podpory tak dnes stále častěji znamená nasazování technologií a inovací, které umožní, aby byl zákazníkův požadavek řešen rychle, bez chyb a pokud možno automatizovaně, bez nutnosti zásahů lidských operátorů. Významnou roli přitom hraje robotický software, samoobslužné technologie a umělá inteligence, která do budoucna odbourá i nutnost jazykových znalostí, bez kterých se dříve zaměstnanci center podnikových služeb neobešli. Tyto technologie dnes zastanou práci jako 8750 pracovníků na plný úvazek.

Studie bude detailně prezentována na ABSL Digital Conference ve dnech 10.-12. listopadu 2020. Více informací na https://www.absl.cz/conference/.