Dodavatel stihl opravit závady na letadlech CASA

Pokud výrobce letadel CASA neodstraní včas jejich závady, tak aby letouny byly plně funkční, navrhne obrana odstoupení od smlouvy. Novinářům to dnes řekl ministr obrany Alexandr Vondra. Lhůta podle obrany vyprší koncem května. Letadla v nynějším stavu nelze nasadit do misí a trpělivost obrany není bezbřehá, řekl Vondra. Lety nových dopravních letounů CASA zastavil koncem října kvůli opakovaným poruchám náčelník generálního štábu.

Pokud výrobce letadel CASA neodstraní včas jejich závady, tak aby letouny byly plně funkční, navrhne obrana odstoupení od smlouvy. Novinářům to dnes řekl ministr obrany Alexandr Vondra. Lhůta podle obrany vyprší koncem května. Letadla v nynějším stavu nelze nasadit do misí a trpělivost obrany není bezbřehá, řekl Vondra. Lety nových dopravních letounů CASA zastavil koncem října kvůli opakovaným poruchám náčelník generálního štábu.

Ministerstvo obrany může být částečně spokojeno, závady na avionice dohromady čtyř letounů CASA jsou už odstraněny. Podle šéfa rezortu Alexandra Vondry (ODS) to umožnil konstruktivní přístup jeho úřadu a firem Omnipol a EADS. Ty tak dodržely termín do 31. května, v opačném případě jim ministr pohrozil vypovězením kupní smlouvy.

Dodavatelé Omnipol a EADS však vyhráno nemají, protože v požadované lhůtě nevyřešily problémy s čidly pasivní ochrany strojů proti naváděným raketám. Pokud nebudou bezvadně fungovat, armáda nemůže letouny poslat do Afghánistánu nebo jiné riskantnější mise. Jak už deník E15 napsal, teprve v červnu budou celkem dva tyto ochranné systémy podrobeny opakovaným vojskovým zkouškám na speciálním polygonu ve Velké Británii. „Až po jejich dokončení ministerstvo rozhodne, jak dál s kupní smlouvou,“ konstatoval včera mluvčí úřadu Jan Pejšek.

Vondra doufá, že výrobce učinil vše pro to, aby zkoušky těchto systémů dopadly dle požadavků české strany. Podle šéfa sekce vyzbrojování Pavla Bulanta může ministerstvo od smlouvy jednostranně odstoupit i v případě, že nebude splněna některá z jeho byť i dílčích podmínek. Ministerstvo se v lednu s Omnipolem a EADS dohodlo, že všechna čtyři transportní letadla CASA musí být v bezvadném stavu a plně funkční dodána do 31. května. Fungovat musí i systém ochrany proti naváděným raketám. V opačném případě má ministerstvo obrany právo od kupní smlouvy odstoupit.

„Termín, který jsme si určili, byl díky konstruktivnímu přístupu všech zúčastněných stran dodavatelem a výrobcem dodržen,“ konstatoval podle tiskové zprávy ministr obrany Alexandr Vondra (ODS). Doufá prý, že výrobce učinil vše pro to, aby i vojskové zkoušky systému ochrany proti naváděným raketám dopadly podle požadavků české strany. „Teprve poté bude možné říci, že je vše v pořádku,“ dodal ministr.

Náčelník generálního štábu Vlastimil Picek podotkl, že letadla, která kvůli závadám nemohla od loňského října do letošního února létat, nyní bez omezení plní v letectvu své úkoly. Opakované vojskové zkoušky budou podle něj ukončeny v červnu komplexní prověrkou na speciálně vybaveném leteckém polygonu ve Velké Británii.

Fakticky chce armáda vybavit systémem označovaným jako DAS jen dva ze čtyř svých strojů. S těmi se výhledově uvažuje do zahraničních misí, ochrana na lety po Evropě nutná není.

Pořízení čtyř transportních letadel CASA C-295M vyráběných konsorciem EADS loni schválila bývalá vláda Mirka Topolánka. Prodej však byl terčem kritiky od samého začátku.Pořízení čtyř transportních letadel CASA C-295M vyráběných konsorciem EADS loni schválila bývalá vláda Mirka Topolánka. Prodej však byl terčem kritiky od samého začátku.

Součástí lednové dohody obrany s výrobcem EADS a dodavatelskou firmou Omnipol bylo i vrácení jednoho dvoumístného stroje L-159 českému ministerstvu obrany. Dodávka celkem pěti letadel L-159 byla původně součástí obchodu, kdy obrana tři letadla CASA koupila za 3,5 miliardy korun a čtvrté vyměnila právě za české bitevníky. Stroj, který se bude ze Španělska vracet, už má podle Pejška všechny tamní vývozní licence a nyní se čeká jen na povolení k jeho pozemnímu transportu přes Francii a Německo.

Nákup dopravních letadel CASA, které provázely při provozu problémy, byl podle odborníků i médií podezřelý. Kontrakt byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra do funkce šéfa resortu. Podle ČR údajně nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce rozhodla bez výběrového řízení. Komise se ale nakonec rozhodla řízení v této věci zastavit vzhledem k tomu, že Česko změnilo legislativu o zadávání zakázek.