Elektronických podání přibylo, berní úředníci budou po novém roce přísnější

Finanční úřad

Finanční úřad Zdroj: Martin Pinkas, Euro

Dvoutisícová pokuta letos původně hrozila každému, kdo měl nově povinnost posílat finančním úřadům daňové formuláře prostřednictvím datové schránky, a místo toho je podával klasickými e-tiskopisy. V roce 2015 byli nakonec berní úředníci benevolentní, přechodné období ovšem s 1. lednem 2016 skončí a postihů bude přibývat.

Od ledna 2015 výrazně narostl počet firem i živnostníků, kteří mají povinnost posílat na finanční úřady formuláře elektronicky s e-podpisem či z datové schránky. Novinka se dotkla všech majitelů aktivních datových schránek – tedy nejen právnických osob (firem).

Ještě v roce 2014 měli povinnost podávat tato elektronická přiznání pouze plátci daně z přidané hodnoty. U firem to platilo bez výjimky, u fyzických osob tehdy, pokud jejich obrat za předcházejících dvanáct měsíců přesáhl šest milionů korun, případně pokud měli jinou povinnost posílat podání elektronicky (například u zaměstnanců, kteří si daňové přiznání podávají sami a nečiní to za ně zaměstnavatel).

Nyní se ovšem tato povinnost vztahuje na všechny majitele datových schránek bez výjimky. Na druhou stranu vás stát jako fyzické osoby či OSVČ nemůže nutit k tomu, abyste si schránky zřizovali. Povinné jsou od roku 2009 jen pro firmy a státní správu - a tak to zůstane i v budoucnu.

Letos ještě přes e-tiskopis, od ledna už ne

Praxe ukázala, že berní úředníci to letos s postihováním zapomnětlivých plátců daně nepřehánějí. Tento rok byl navíc z pohledu finanční správy jakýmsi přechodným obdobím, aby si obě strany na novinku zvykly. Finanční správa totiž ještě v roce 2015 umožnila živnostníkům, kteří mají datové schránky, „činit povinné elektronické podání i postupem podle § 71 odst. 3 daňového řádu“ – tedy takzvaným e-tiskopisem.

Jinými slovy stačilo, aby plátce daně vyplnil klasický elektronický formulář a odeslal jej na berní úřad. Od 1. ledna 2016 už ovšem už tento postup u majitelů datových schránek finanční správa tolerovat nebude a bude ho postihovat.

Veškerá komunikace plátců daně s finančním úřadem – tedy nejen daňové přiznání, ale i přihlášky k registraci, oznámení o změně registračních údajů, hlášení nebo vyúčtování – bude možná pouze datovou zprávou, která je buď signovaná uznávaným elektronickým podpisem, nebo odeslaná prostřednictvím datové schránky.

Kdo musí komunikovat s finančními úřady elektronicky
S finanční správou jsou povinni komunikovat elektronicky plátci daně s aktivními datovými schránkami bez výjimky a dále také firmy, jež potřebují mít účetní uzávěrku ověřenou auditorem. To jsou aktuálně akciové nebo obchodní společnosti s ročním obratem nad 80 milionů korun, počtem zaměstnanců nad 50, případně aktivy v hodnotě přes 40 milionů korun. V elektronické formě pro ně bude povinná veškerá komunikace, tj. přihlášky k registraci, změny údajů, všechna oznámení, evidence či daňová podání.

Bičem na živnostníky a zástupce firem, kteří by nadále zahlcovali finanční správu klasickými tiskopisy s daňovým přiznáním či e-tiskopisy, je dvoutisícové penále. Až na padesát tisíc se může pokuta vyšplhat, pokud sama finanční správa vyhodnotí, že jí firma nebo živnostník svým postupem výrazně komplikují práci.

Velký pozor si musejí dát i podnikatelé, kteří přiznání nedodají vůbec. Úředníci je totiž nebudou muset vyzývat k nápravě a pokuta přijde bez varování. V takovém případě může dosáhnout až půl milionu korun. Hrozba sankce může dopadnout na více než 500 tisíc firem a živnostníků.