Evidence tržeb v Česku má být rychlejší a rozsáhlejší než v Chorvatsku
Náměstkyně ministra financí Simona Hornochová upozornila, že česká evidence tržeb například umožní tzv. offline zjednodušený režim. Stejně tak na rozdíl od Chorvatska nebude zákonná úprava v Česku regulovat stav hotovosti v pokladně obchodníka a nebude stanovovat povinnost převzít účtenku.
V Chorvatsku systém také poskytuje údaje o personálu, který obsluhuje pokladnu. „To slouží jako nástroj proti nelegálnímu zaměstnávání a dodržování pracovní doby,“ uvedla Hornochová. Podle ní se také liší výše sankce. Zatímco v ČR by měla být maximální výše 500 tisíc korun, v Chorvatsku je to zhruba 1,8 milionu korun.
Náměstek ministra financí pro IT Miroslav Hejna dále uvedl, že v Česku bude systém pro evidenci tržeb vyžadovat trojnásobnou kapacitu a výkon. „Měl by zvládnout 30 milionů transakcí za den a zhruba 4000 za sekundu,“ uvedl. Zároveň česká finanční správa počítá s tím, že by maximální odezva systému finanční správy měla být dvě sekundy, v Chorvatsku jsou to čtyři sekundy.
Vláda schválila návrh zákona o elektronické evidenci tržeb na počátku června. Na nynější schůzi by měli o návrhu začít diskutovat poslanci. Ministerstvo financí si od toho slibuje omezení šedé ekonomiky a lepší výběr daní, hlavně daně z přidané hodnoty. Systém by měl být spuštěn podle dřívějšího vyjádření ministra financí Andreje Babiše (ANO) nejdříve v únoru 2016.
Doprovodné zákony k návrhu snižují sazby DPH v oblasti stravovacích služeb z 21 na 15 procent a zavádějí jednorázovou slevou 5000 korun pro všechny poplatníky daně z příjmů fyzických osob, kterým v daném roce vznikla povinnost evidovat tržby. Pravicová opozice normu kritizuje.
Zavedení v Chorvatsku trvalo osm měsíců
Zástupkyně generálního finančního ředitele Chorvatska Marijana Vuraić Kudeljan dnes upozornila, že od první myšlenky na zavedení elektronické evidence tržeb po zavedení systému uplynulo osm měsíců. S návrhem evidence přišlo Chorvatsko v dubnu 2012 a v listopadu návrh schválil chorvatský parlament s tím, že proti byli dva poslanci. „Celý systém jsme spustili 27. prosince 2012,“ uvedla Kudeljan.
„Firmy i jejich poradci budou mít na přípravu na elektronickou evidenci velmi málo času. Řada podstatných, zdánlivě detailů stále není známa, proto nám navrhovaný termín zavedení přijde opravdu šibeniční,“ uvedl k zavádění evidence tržeb v ČR odborník na nepřímé daně ve společnosti PwC Česká republika Martin Diviš.
Od počátku by se mělo podle dostupných návrhů zavedení elektronické evidence tržeb týkat restaurací, hotelů a stravovacích služeb. O čtvrtletí později by měly tržby evidovat i firmy v oblasti velkoobchodu a maloobchodu. O dalším rozšíření systému na další odvětví by měla rozhodnout následně vláda.
Evidence se netýká všech, kritizují návrh zástupci podnikatelů |
---|
Evidence se netýká všech, kritizují návrh zástupci podnikatelů Zástupci podnikatelů kritizují zavedení elektronické evidence tržeb, kterou dnes schválila vláda. Normě vyčítají především to, že nezasáhne všechny podnikatele shodně, ale že bude z povinnosti evidovat tržby online vyjmuta celá řada profesí. Záměr zavádět povinnost elektronické evidence tržeb pouze pro maloobchod, velkoobchod, ubytovací služby a stravování, případně z této povinnosti vyjmout osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), ještě více otevře obcházení daňových povinností. Sdělil to Svaz obchodu a cestovního ruchu (SOCR). |
„Pokud chce ministerstvo financí něco udělat se zefektivněním výběru daní, pak těžko může tvrdit, že vybere víc z restaurací a ostatní vypustit, když například ve stavebnictví jsou úniky mnohem vyšší,“ řekl ČTK prezident Asociace hotelů a restaurací (ACK ČR) Václav Stárek. Asociace přitom se zavedením elektronické evidence, pokud by byla pro všechny podnikatele, souhlasí. |