Finanční správa vypsala soutěž na kampaň k elektronické evidenci

Pokladna

Pokladna Zdroj: E15

Finanční správa vypsala zakázku na přípravu informační kampaně k elektronické evidenci tržeb (EET). Předpokládaná hodnota za stanovení strategie a kreativní části je 1,35 milionu korun bez DPH, informovala na webu. Na výsledky tendru později naváže rozsáhlejší nadlimitní zakázka, která bude zahrnovat realizaci kampaně, včetně zprostředkování reklamního prostoru.

Vítězná agentura by měla navrhnout podobu kampaně, která chystanou evidenci tržeb představí jako prostředek k nápravě podnikatelského prostředí a lepšímu výběru daní. Druhou cílovou skupinou jsou podnikatelé, kteří mají být včas informováni o povinnosti registrovat se do systému.

Součástí zakázky je zpracování návrhů inzerátů nebo scénářů vzdělávacího pořadu či reklamního spotu. Agentura má také navrhnout komunikační strategii loga e-tržby, dále stanovit takzvaný komunikační mix, včetně zásahu cílových skupin a navrhnout jednotlivé fáze kampaně včetně optimálního rozpočtu. Předpokládanou hodnotu tvoří 1,15 milionu za plnění zakázky a 200.000 korun za opční právo zadavatele. Váha hodnotících kritérií je stanovena: 40 procent pro kreativní část, 40 procent pro strategickou část a 20 procent pro nabízenou cenu.

Výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur Michal Charvát ocenil, že finanční správa zvolila formu veřejné komunikační kampaně. „Hlavně v případě významných změn je kvalitní komunikace v podstatě podmínkou toho, aby ke změně vůbec došlo a byla trvalá. Občané jsou směrem ke státní správě vcelku rozumně nedůvěřiví a komunikační otevřenost je to první, co může pomáhat takovou nedůvěru odstraňovat,“ řekl Charvát. „Komunikační kampaň také nutí státní správu opravdu domyslet a hlavně obhájit, co konkrétního nové řešení přináší občanům a společnosti za výhody. Vylučuje tedy jakési kabinetní řešení, ale přináší věci veřejné do veřejného prostoru, kam patří,“ dodal.

Rozpaky z dvoudílné formy tendru

Vítá také využívání kvalitativních ukazatelů při hodnocení, zároveň je ale na rozpacích z dvoudílné formy tendru. „Moc mi nedává smysl, aby v jedné částí výběrového řízení jedna agentura kampaň a její strategii vymyslela, a ve druhé jí jiná provedla. Jestli něco komunikační agentury špatně snášejí, tak je to když jejich nápady realizuje někdo jiný. To může chuť těch nejlepších agentur se tendru zúčastnit významně snížit,“ poznamenal výkonný šéf asociace.

Na nynější tendr naváže větší nadlimitní zakázka, která již bude zahrnovat provedení mediální kampaně podle vysoutěžené strategie. Její odhadovaný rozpočet zatím finanční správa nezveřejnila. Ministr financí Andrej Babiš (ANO) Hospodářským novinám dříve řekl, že informační kampaň spolu s dalšími náklady na přípravu systému přijdou na zhruba 80 milionů korun.

Náklady přes půl miliardy

Elektronickou evidencí tržeb se chce vláda zaměřit na šedou ekonomiku. Dosavadní výpočty zmiňují přínos po zavedení systému jako zvýšení daňového inkasa o 10 až 12 miliard korun. Vstupní investice podle dostupných podkladů dosáhne zhruba 320 milionů korun. Roční provozní náklady pak mají být 250 milionů korun.

Zákon, který má nový systém od příštího roku zavést, nyní projednává Sněmovna. Vládní koalice předlohu brání před kritikou opozice, podle níž je opatření zbytečné a nenaplní stanovené cíle. Varují také před údajně nebezpečným shromažďováním dat. Dezinformační kampaň naopak odmítá ministr Babiš, který namítá, že finanční správa nezíská o podnikatelích žádné detailní informace. Jednání provázejí obstrukce.