Firmy chtějí odsunout start EET, obávají se šikany i kolapsu celého systému

Prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý

Prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý Zdroj: ctk

Hospodářská komora navrhla vládě, aby posunula start elektronické evidence tržeb (EET) minimálně o jeden měsíc na začátek ledna 2017. Důvodem je technická nepřipravenost státní správy a obavy podnikatelů z kolapsu systému, který se navíc negativně promítne do vánočních trhů. Evidence tržeb má být v první fázi spuštěna pro restaurace a hotely od prosince. Ministr financí Andrej Babiš (ANO) s posunutím nesouhlasí.

Šéf zájmového sdružení Vladimír Dlouhý se odvolal na průzkum mezi čtyřmi stovkami firem. Ty nejčastěji kritizují to, že stát zatím nevydal certifikáty nezbytné pro technická zařízení.

„Téměř polovina podnikatelů se domnívá, že by jim měl stát - když už na ně uvaluje administrativní břemeno a požaduje, aby si pořídli nějaké technické zařízení - alespoň garantovat, které na trhu nabízené zařízení pro evidenci tržeb je vůbec vhodné, a které nikoliv. A toto zařízení by měl otestovat,“ uvedl Dlouhý.

K tomu se Babiš nevyjádřil. Uvedl jen, že jeho kolegové jsou zásadně proti posunutí spuštění systému. „Přemýšlel jsem o tom, jsou tam pro a proti. Měli jsme setkání s Hospodářskou komorou. Nicméně je rozhodnuto, že to bude. Nevím, jestli ten měsíc hraje nějakou zásadní roli,“ řekl.

Možná šikana

Šetření podle Dlouhého také ukázalo, že podnikatelé mají málo informací, jsou nejistí a k novému opatření apatičtí. Obavy panují jak z možné složitosti informačních systémů nebo nákladů na upgrade dosavadního vybavení, tak z nákupu nového software či nákladů na rychlejší a spolehlivější konektivitu k internetu.

„Jak budou například zmrzlinář točící zmrzlinu, stánkař na horách, kde je špatný signál, nebo řezník s igelitovými rukavicemi na rukou obsluhovat zákazníky a zároveň dotykové pokladní zařízení,“ ptá se Dlouhý. Firmy mají obavy i z možné šikany státních orgánů, které by si mohly s podnikateli vyřizovat účty.

Vysvětlovací kampaň

Ministerstvo financí zahájí tento měsíc vysvětlovací kampaň, utratit za ni chce osmadvacet milionů. Zároveň začne fungovat i testovací prostředí pro IT vývojáře. V srpnu zřídí Babišův úřad kontaktní místo a od září začne firmám přidělovat autorizační údaje k evidenci. K vyzvednutí budou elektronicky i osobně na jakémkoliv finančním úřadu. V listopadu pak odstartuje pilotní projekt pro podnikatele, aby si vyzkoušeli komunikaci s úřady.

Čeho se nejčastěji podnikatelé obávají
Vláda bude moci operativně rozhodovat, které tržby jsou ze zákona vyloučeny a lze je evidovat ve zjednodušeném režimu. To zvýší korupční riziko, protože se může jednat o pobídku pro vybrané skupiny firem, která jim usnadní podnikání. Vláda touto možností potvrzuje, že si není jistá tím, zda systém bude bezproblémově fungovat.
Oprávnění státní správy dočasně nebo trvale uzavřít provozovnu či pozastavit výkon podnikatelské činnosti je šikanózní až likvidační opatření. Ani dočasné uzavření provozovny nemění nic na tvrdosti tohoto opatření, protože opětovný vstup na trh se nemusí firmě podařit ani po vynaložení vysokých nákladů.
Stát podle všeho nemá vybrané všechny dodavatele systému, což zásadním způsobem ohrožuje jeho spuštění. Tato situace podle podnikatelů jen potvrzuje nevalnou úroveň přípravy zákona, v němž jsou nastavené šibeniční lhůty.
Když už stát nechává veškerou odpovědnost za technické fungování pokladen na firmách, měl by nést rizika i on sám. Například by měl garantovat vhodnost jednotlivých technických zařízení, které jsou na trhu.
Přes startem elektronické evidence budou muset podnikatelé požádat finanční správu o autentizační údaje, které jim umožní přihlásit se do systému. Podle průzkumu Hospodářské komory přispěje komplikovanost procesu ke kolapsu.