Firmy přestaly posílat lidi na zahraniční cesty

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CC BY-ND 2.0: Raymond June

Ještě před pár lety to byla téměř masová záležitost, dnes je to spíše řídký jev. Řeč je o zahraničních služebních cestách. Nákladné výlety a osobní schůzky nejsou v době všeobecného škrcení nákladů v módě.

„Většina klientů investovala do kvalitního technického vybavení pro videokonference, které stále více využívají pro komunikaci mezi zahraničními pobočkami či klienty,“ uvedl ředitel personálně poradenské společnosti Hill International David Petrů. Podle něj firmy mnohem pečlivěji vyhodnocují účel služebních cest a jejich přínos pro podnikání.

S tím souhlasí Tomáš Dombrovský, zástupce portálů Prace. cz, Jobs.cz a HRkavárna. „Část nákladných zahraničních cest umožnily videokonference odbourat, a tím snížit náklady a zefektivnit využití času,“ doplnil Dombrovský.

Že nejde o malou část, potvrzují data Českého statistického úřadu. Loni manažeři a obchodníci vyrazili na necelých 480 tisíc služebních cest do ciziny, předloni bylo „služebek“ 560 tisíc. To jsou nejnižší čísla za posledních nejméně deset let a klesající trend pokračuje i letos.

Rekordní byl v tomto ohledu rok 2005, kdy si Češi dopřáli 1,6 milionu zahraničních cest za obchodem. Podle Petrů komunikační technika mění i způsob uzavírání obchodů. Řada z nich se děje za pomocí on-line aukcí a k osobnímu jednání se zvou pouze partneři s finální nabídkou.

„Podle informací získaných od zákazníků v České republice využívá polovina z nich videokonference pro komunikaci se svými obchodními partnery,“ uvedl Lumír Kulda ze společnosti Audiopro. Pokud už firma svého člověka do světa za obchodem vyšle, je to osmdesátiprocentní pravděpodobností muž.

„Převaha mužů je pravděpodobně dána větším počtem mužů na pozicích typu technickoobchodních zástupců,“ uvedl Petrů, svou roli prý hraje i časová náročnost cest a jejich skloubení s rodinným životem a péčí o děti.