Hejtmani jednali o nákupech vlaků z dotací, Hašek má největší ambice

Jihomoravský kraj tak plánuje využít pro sebe více než polovinu, ostatním krajům by dohromady zbyla menší část, zhruba čtyři miliardy. Někteří hejtmani či jejich náměstci jsou k tomuto faktu zdrženliví a pouze uvedli, za kolik plánují nakupovat oni. Týká se to například Vysočiny, která chce nové vlaky za 1,5 miliardy, Moravskoslezského kraje, který chce nakupovat za tři miliardy, Plzeňský za miliardu.
Je však možné, že ministerstvo dopravy celkovou částku nakonec navýší, není však zřejmé o kolik. „Několikrát jsme částku řešili na komisi dopravy Asociace krajů ČR i za účasti zástupců ministerstva dopravy,“ řekl jihomoravský hejtman a předseda Asociace Michal Hašek (ČSSD). „Všechny kraje jsme oslovili, jaká je jejich reálná potřeba a kolik peněz by z programu využili. Nyní čekáme na odpovědi, vyhodnotíme je a posoudíme možné navýšení alokace na regionální železnici,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
Půta: Je zřejmé, že očekávaných zhruba deset miliard nemůže spravedlivě pokrýt potřeby všech krajů současně
Reakce z Libereckého a Pardubického kraje na počínání jižní Moravy však ani přesto nejsou příliš smířlivé. „Je zřejmé, že očekávaných zhruba deset miliard nemůže spravedlivě pokrýt potřeby všech krajů současně. Je tedy důležité o tom včas jednat. Zatím bych ale o konkrétních částkách nehovořil, dokud nedojde k vzájemné dohodě na Asociaci krajů,“ řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta (STAN). Jihomoravský postup se nelíbí náměstkovi hejtmana Pardubického kraje Jaromíru Duškovi (SPO). „Jejich požadavek není vzhledem k poměru železniční dopravy příliš kolegiální. Peníze určené na nákup vlaků jsou předem jasně deklarované. Všechny kraje by s tím měly počítat a své nároky tomu přizpůsobit,“ sdělil.
Jihomoravský kraj je zatím jediný, který prohlásil, že chce koupit vlaky do svého vlastnictví a pak je pronajímat dopravci, kterého vysoutěží. Ostatní kraje zatím tomuto modelu nakloněné nejsou. České dráhy mají téměř po celé republice smlouvy na zajištění regionální dopravy do konce roku 2019. Nové vlaky mají na jižní Moravě nahradit zhruba 45 let staré elektrické jednotky, které jezdí z Brna do Březové nad Svitavou a z Brna do Křenovic. Hašek hovořil také o nasazení na dalších elektrifikovaných páteřních tratích. „Zatím víme pouze o Jihomoravském kraji, který by chtěl koupit vlaky pro sebe. Není však vyloučeno, že se připojí i další objednavatelé,“ řekl Neusar.
Hašek také řekl, že druhou variantou je nákup regionálních vlaků státem. „Tuto variantu posuzujeme. Minulý týden se uskutečnilo jednání s dopravci, abychom možnost centrálního nákupu upřesnili,“ uvedl Neusar.