Krnáčová žádá hlavu ředitele pražského dopravního podniku

Pražská primátorka Adriana Krnáčová

Pražská primátorka Adriana Krnáčová Zdroj: Repro Strategie (Michael Tomes)

Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) chce výměnu generálního ředitele dopravního podniku Jaroslava Ďuriše a obměnu představenstva. Není spokojena s fungováním firmy. Vedení podniku podle ní žádá na příští rok z rozpočtu města skoro dvě miliardy navíc, tedy více než 13 miliard korun. Nepředstavilo přitom plán úspor ani budoucího rozvoje, tvrdí Krnáčová. Ďuriš, který v čele největší městské společnosti v Česku působí od října 2013, kritiku odmítl jakou účelovou.

„Jsem nervózní, když vedení dopravního podniku přijde na diskusi o rozpočtu a žádá další skoro dvě miliardy, není to vůbec reálné,“ uvedla primátorka v rozhovoru. „Očekávala bych, že management přijde s nějakou strategií úspor ve vnitřním organismu společnosti a strategií rozvoje, co by je opravňovalo žádat více prostředků, považuji to za velkou chybu.“

„Budu iniciovat, aby dozorčí rada přehodnotila setrvání některých členů představenstva, a budu iniciovat, aby se změnilo vedení dopravního podniku, to znamená ředitel,“ doplnila primátorka.

Politické důvody

Podle Jaroslava Ďuriše je ale kritika primátorky účelová a je vedena politickými, nikoli odbornými důvody. Tvrdí, že firmě za poslední dva roky působení ušetřil čtyři miliardy korun. „Nárůst rozpočtu je v podstatné míře zaviněn kroky, které iniciovalo vedení hlavního města,“ oponuje ředitel. „Jde především o meziroční nárůst výkonů o deset milionů kilometrů a slevu jízdného,“ řekl Ďuriš. „Prohlášení, že dopravní podnik nešetří, považuji za účelové a nepřesné,“ doplnil.

„To, že je dopravní podnik černá díra na peníze města, ví snad každý Pražan. Nechápu, že to začalo vedení města řešit až teď,“ reagoval za opoziční ODS Filip Humplík.

Předseda klubu zastupitelů opoziční TOP 09 Václav Novotný označil požadavek primátorky na personální obměnu vedení dopravního podniku za projev chaosu a bezkoncepčnosti koalice. „Rada změnila dopravní tarify, způsobila hluboký propad tržeb dopravního podniku a teď se to snaží dosti trapně zakrýt,“ napsal Novotný . Krnáčová by podle něho udělala nejlépe, kdyby odstoupila, protože škody, které městu napáchala, jsou nedozírné.

Nová stavba metra

Dopravní podnik, který zaměstnává přes 10 tisíc lidí, ekonomicky tíží řada nevýhodných smluv z minulosti. Potýká se mimo jiné s kontraktem na dodávku tramvají za zhruba 19 miliard korun. Po nedávno dostavěném prodloužení metra A, které provázely potíže, jej čeká stavba nové linky metra D. Náklady budou kolem 50 miliard korun.

Společnost provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku vloni skončilo se ziskem 316 milionů korun. Na jízdném firma utržila téměř 4,4 miliardy korun. Přepravila více než 1,16 miliardy cestujících. Od města dostal podnik na provoz asi 11,61 miliardy korun, což bylo o zhruba 810 milionů korun více než v roce 2013.

Jaroslav Ďuriš (55)
Datum narození: 24. prosince 1959
Vzdělání: vystudoval České vysoké učení technické v Praze (ČVUT)
Praxe: roku 1981 nastoupil do pražského dopravního podniku, v odštěpném závodě Metro působil v provozních a později na manažerských pozicích, v letech 1997 až 2002 byl ekonomickým náměstkem, poté byl personálním ředitelem celého dopravního podniku; z DPP odešel v roce 2008, rok po nástupu generálního ředitele Martin Dvořáka; poté pracoval ve společnosti Skanska a také u několika výrobců železničního zabezpečovacího zařízení; od dubna 2012 byl generálním ředitelem Dopravního podniku města České Budějovice, v čele DPP stanul v říjnu 2013
Rodina: ženatý, má dvě dcery
Ostatní:

- O místo šéfa pražského dopravního podniku se Ďuriš ucházel již na podzim 2012, vedení města ale tehdy dalo přednost manažerovi se zkušenostmi z Českého Telecomu a T-Mobilu Milanu Křístkovi. Ve funkci ale vydržel jen necelý rok.

- Za Ďurišova působení dokončil pražský dopravní podnik například nový úsek metra na trase A. Dopravce a město se také dohodli s dodavatelem nových tramvají, plzeňskou Škodou Transportation, na změně smlouvy. Nepodařilo se sice snížit počet objednaných jednotek Škoda 15T z původních 250, výrobce ale souhlasil rozložením splátek při zachování ceny 19,2 miliardy korun a také slíbil lepší výbavu tramvají.