Kurucz skončil v čele Českých drah, nahradil ho Krtek

Daniel Kurucz

Daniel Kurucz Zdroj: ctk

Chaotické šíbování manažerů v rezortu dopravy dnes dorazilo i do Českých drah. Změna se týká hned nejvyššího postu. Dozorčí rada Českých drah odvolala z čela podniku Daniela Kurucze, který dráhy vedl pouhých osm měsíců. Jen těsně tak předstihl svého předchůdce Dalibora Zeleného. Předsedou představenstva se po Kuruczovi stal dosavadní člen představenstva odpovědný za ekonomiku a finance Pavel Krtek.

Ministr dopravy Antonín Prachař šel Kuruczovi takříkajíc po krku nejméně dva měsíce, dosud nikdy ale nesehnal dostatečný počet hlasů v dozorčí radě. Jazýčkem na vahách byl podle informací serveru E15.cz někdejší náměstek na ministerstvu dopravy a sociální demokrat Vojtěch Kocourek. Zatímco na minulých zasedáních dozorčí rady Kurucze podržel, tentokrát se přidal k táboru jeho odpůrců. Hlasování se zdrželi tři zástupci odborů.

Přípravou na sestřelení Kurucze bylo i nedávné odvolání ekonoma Michala Zdeňka z dozorčí rady. Paradoxem je, že Kurucz jako někdejší manažer Agrofertu se stal šéfem Českých drah až po nástupu Prachaře na ministerstvo. Oba kohouti jsou tak řazeni mezi lidi Andreje Babiše.

„Dozorčí rada shledala, že dlouhodobě nefunguje komunikace mezi předsedou představenstva a vlastníkem. Jsme přesvědčeni, že pan Krtek je zárukou pozitivní změny a zároveň je v jeho osobě zachována kontinuita současného vedení. To považuji za důležité zejména s ohledem na problémy, které vznikly v minulosti a které vedení Českých drah dnes řeší,“ uvedl šéf dozorčí rady Milan Feranec.

Nepřátelství s nejasnými důvody

Skutečné důvody hlubokého nepřátelství ministra a šéfa drah se luští jen těžko. Ministr se například nechal slyšet, že Kurucz zdržoval vypracování nové strategie Českých drah poté, co podniku na jaře klesl rating. Drážnímu šéfovi také vyčítal údajné otálení při vypracování cenového posudku k chystanému převodu nádraží.

Pan Prachař si bere za rukojmí 25 tisíc lidí Českých drah a jejich dceřiných firem

Všechny výtky ale Kurucz odmítal a na základě zápisů z dozorčích rad nařkl ministra ze lží. Naopak prý sám Prachař právě zdržováním převodu nádraží dráhy ohrožuje. „Pan Prachař si bere za rukojmí 25 tisíc lidí Českých drah a jejich dceřiných firem. Může to hrát velmi negativní roli,“ řekl deníku E15 v říjnu Kurucz.

Pozornost v poslední době vzbudila i snaha dceřiné ČD Cargo koupit logistické centrum v Lovosicích za miliardu korun. Právě tenhle nákup od společnosti, která patří pod křídla realitního magnáta Ivana Chrenka, Kurucz nekompromisně zarazil. Do carga poslal forenzní audit a následně vyhodil šéfa firmy Oldřicha Mazánka. „Myslím si, že v tom je ta lovosická hala,“ sdělil serveru E15.cz jeden z vysoce postavených manažerů v oboru dopravy.

Žaludovec Kurucz

Obecně se Kuruczovi v čele ČD spíše dařilo, i když výčet jeho zajímavých počinů je podobně krátký jako jeho působení na pozici předsedy představenstva. Za jeho ředitelování dráhy vylepšily hospodářský výsledek, když se letos v pololetí vymanily ze ztráty a vykázaly zisk po zdanění 158 milionů korun. Mimo jiné vzrostly tržby z osobní dopravy. Loni v pololetí skupina Českých drah vykázala ztrátu 510 milionů korun. Začátkem listopadu se drahám navíc podařilo udat za příznivý úrok dluhopisy za 180 milionů eur.

Pod Kuruczem také podnik zahájil provoz rychlovlaků Railjet od Siemensu; jejich nákup ale navzdory všem úskalím prosadil už kdysi Petr Žaluda. Dráhy za Railjety nedávno „sklidily“ rekordní pokutu od ÚOHS. Právě Žaluda Kurucze do drah přivedl jako výkonného ředitele pro provoz a techniku už loni v květnu.

Jediný přeživší

Kurucz následně jako jediný ze „žaludovců“ přestál železniční čistku prohradního ministra Zdeňka Žáka. Za Kuruczův úspěch se dá označit jednání s držiteli dluhopisů ČD Cargo letos na jaře, které se podařilo většinově přesvědčit, aby posečkali s výplatou další dva roky. ČD Cargo tak letos nemusí proplácet dluhopisy v nominální hodnotě jedné miliardy korun, ale pouze zhruba třetinové.

Nový šéf Českých drah Pavel KrtekNový šéf Českých drah Pavel Krtek|ctkNový šéf Českých drah Pavel Krtek

Za Kurucze se také dráhy rozhodly pro jeden obří nákup. Celkem překvapivě oznámily akvizici čtrnácti nových pantografů RegioPanter od Škody Transportation za 2,6 miliardy korun. A to přesto, že několik týdnů předtím podnik hlásal, že s nákupy nových vlaků je kvůli vysokému zadlužení na dlouho konec.

Nejdůležitějším úkolem pro dráhy je nyní rychlý převod nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Z této transakce by mohl dopravce získat zhruba pět miliard korun, což je jedna z hlavních podmínek zachování nebo vylepšení ratingu v investičním pásmu.

Chaotická personální politika

Kurucz se poroučí nedlouho poté, co po čtyřech měsících opustil svou funkci šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kubiš. Jeho místo zatím nikdo nezaujal. Řada komentátorů proto ministrovi dopravy vyčítá chaotickou personální politiku.

Odvolání Kuruzce nebylo jedinou personální změnou. Dozorčí rada dopravce zároveň zvolila dosavadního náměstka generálního ředitele ČD pro regionální integraci Ludvíka Urbana členem představenstva. Pátým členem představenstva je z rozhodnutí dozorčí rady Roman Štěrba z odboru strategického controllingu ČD.