Na Moravě dělají nejlepší víno na světě. Víte kde? | E15.cz

Leoš Horák: Jak dělat nejlepší víno na světě

Leoš Horák: Jak dělat nejlepší víno na světě
ZDROJ: Česká spořitelna, a.s.

Komerční sdělení

Vinařství Horák. Malý rodinný podnik z jihu Moravy, který vyhrává nejprestižnější světové vinařské ceny. Podle jeho zakladatele není moravské víno v porovnání se světem žádný outsider. A každý rok o tom přináší nové důkazy: bílé, růžové a červené.

„Vinohrad má hluboké kořeny. Sucho, jaké je teď, mu vůbec nevadí. Pořád si hledá vodu. Opravdu starý vinohrad má kořeny třeba čtyřicet metrů hluboko,“ vysvětluje Leoš Horák a dívá se na svoji rodinnou vinici pod jihomoravskou vesnicí Vrbice.

 „V naší rodině se vinařilo odjakživa. Děda vinařil, táta vinařil. Za minulého režimu bylo soukromé pěstování vína omezené, povolený limit byl 500 keřů na rodinu. Přesto lidé trávili velkou část volna na svém vinohradu,“ vypráví Leoš Horák. 

Vinařství Horák tvoří de facto tři lidé. Hlavní slovo má pochopitelně Leoš Horák, část pravomocí ovšem postupně přebírá jeho syn Lukáš a vedle nich tu pracuje ještě bratr Leoše Horáka Svatopluk. Takto malá, rodinná firma ovšem není nějakou přechodnou fází. Je to podnikatelský model.

Aby zůstala kvalita

„Jsme butikové vinařství. Specializujeme se na vína s přívlastkem, soustředíme se na co nejvyšší kvalitu. Vína produkujeme záměrně málo a prodáváme ho skoro výhradně v lahvích. Veškeré hrozny pocházejí z Vrbic,“ vysvětluje Leoš Horák.
Využít úspěchu své značky k navyšování produkce pro něj nepřichází v úvahu. Znamenalo by to jít dolů s kvalitou. Důvodů je víc, ale jeden je stále stejný. Vypěstovat opravdu špičkové víno znamená vypěstovat ho málo. Což se mnoha vinohradníkům nechce.

V naší rodině se vinařilo odjakživaV naší rodině se vinařilo odjakživaAutor: Česká spořitelna, a.s.

Radostné podnikání

Vinařství Horák se tím pádem soustředí na klientelu, která tuto kvalitu ocení. Zhruba čtyřicet procent vína s touto značkou se prodá v gastronomii – v dobrých restauracích, hotelích a vinárnách. Hlavně v Praze. Část produkce si pak najde kupce ve vybraných e-shopech a vinotékách a zbývající, nicméně podstatný díl si jezdí osobně vyzvednout privátní klienti. „Já své víno prodávám i s jeho příběhem a odborným výkladem,“ říká Leoš Horák.

Nejlepší víno na světě

Důraz na kvalitu začal postupně přinášet plody. Ale to, co se stalo v roce 2016, nečekal nikdo. To když pozdní sběr Rosé Horák – Cabernet Moravia vyhrál na nejprestižnější světové vinařské soutěži v Paříži cenu pro nejlepší růžové víno roku.

 „Všichni nám říkali, že to je náš strop. Že něco takového se nebude nikdy opakovat. Protože tuhle cenu ještě žádný český vinař nevyhrál,“ vypráví Leoš Horák a po tváři mu přeběhne úsměv, protože hned následující rok zvítězil znovu, a to rovnou ve vůbec nejnáročnější kategorii: v bílých vínech. Toho roku v ní soutěžilo přes 1000 vín ze 40 zemí a Horák je všechny porazil se svým Hibernalem – výběrem z hroznů z roku 2016. Vyhrát v Paříži dva roky po sobě hlavní cenu se nepodařilo ještě nikomu na světě.

Specializujeme se na vína s přívlastkem a soustředíme se na co nejvyšší kvalitu.Specializujeme se na vína s přívlastkem a soustředíme se na co nejvyšší kvalitu.Autor: Česká spořitelna, a.s.

Budoucnost

Když Leoš Horák říká, že nechce zvyšovat produkci, neznamená to, že nechce své vinařství rozvíjet. Právě nyní dokončuje největší investici své dosavadní podnikatelské kariéry – novou budovu s moderními industriálními prostory. Polovinu celé investice mu poskytla Česká spořitelna. Důvody, proč si vybral právě ji, prý byly jednoduché: „Měl jsem na ni dobré reference a při jednání o úvěru byla vstřícnější než konkurenční banky.“

Když člověk vidí novou industriální halu propojenou se selským stavením, napadne ho, jestli se vlastně dá ta stará vinařská tradice propojit s moderními postupy.
„Ono je už ve výrobě dobrého vína v podstatě všechno vymyšlené,“ přikývne Leoš Horák.

Celou firmu jednou svěří synu Lukášovi. A světové jméno značky Horák bude pěstovat další generace vrbických vinařů.

Celý rozhovor s Leošem Horákem si můžete přečíst zde.

Autor: Komerční sdělení
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!