Letouny CASA: napětí kolem testů roste

Pokud výrobce letadel CASA neodstraní včas jejich závady, tak aby letouny byly plně funkční, navrhne obrana odstoupení od smlouvy. Novinářům to dnes řekl ministr obrany Alexandr Vondra. Lhůta podle obrany vyprší koncem května. Letadla v nynějším stavu nelze nasadit do misí a trpělivost obrany není bezbřehá, řekl Vondra. Lety nových dopravních letounů CASA zastavil koncem října kvůli opakovaným poruchám náčelník generálního štábu.

Pokud výrobce letadel CASA neodstraní včas jejich závady, tak aby letouny byly plně funkční, navrhne obrana odstoupení od smlouvy. Novinářům to dnes řekl ministr obrany Alexandr Vondra. Lhůta podle obrany vyprší koncem května. Letadla v nynějším stavu nelze nasadit do misí a trpělivost obrany není bezbřehá, řekl Vondra. Lety nových dopravních letounů CASA zastavil koncem října kvůli opakovaným poruchám náčelník generálního štábu.

Ministerstvo obrany, zprostředkovatel miliardového obchodu Omnipol a výrobce letounů CASA se navzájem drží v šachu, napětí kolem těchto strojů by se znovu dalo krájet. Všechny tři strany čekají na výsledek dalšího kola testů. To má ukázat, zda dlouhodobě problémový systém pasivní ochrany proti naváděným střelám konečně projde na výbornou. Dosud propadl už třikrát.

Největší rozpory panují mezi rezortem obrany a představiteli koncernu EADS, respektive jeho společnosti Airbus Military. Ti sice souhlasí s tím, že česká strana má v rámci penalizace nárok na vrácení v pořadí druhého dvoumístného bitevníku L-159, který byl součástí původní směny za jeden letoun CASA, jeho předání však podmiňují úspěšným dokončením takzvaných vojskových zkoušek prováděných uživatelem, tedy armádou.

Vedle toho ministerstvo blokuje Omnipolu vyplacení plných 180 milionů korun, aby mělo jistotu, že zprostředkovatelská firma udělá pro odstranění závad maximum.

Podle informací deníku E15 úřad Vlastimila Picka nedávno požadoval jako náhradu zdvojnásobení penále za problémový systém ochrany a dokonce dodání ještě jednoho letounu CASA.

„Snahou je co nejvíce na ně tlačit. Jde o to, že každým dnem se snižuje hodnota neošetřovaného L-159 a tím i výše kompenzace. Navíc jsme vynaložili nemalé náklady na vývoj jejich systému ochrany nové generace. Fakticky se testuje na zákazníkovi, což je poněkud absurdní,“ uvedl zdroj obeznámený s jednáním. Na druhé straně připustil, že starší verzi vojsko odmítlo a trvalo na tom, aby dopravní stroje chránily nejmodernější technologie.

Původně měly uživatelské zkoušky skončit tento měsíc, nakonec se termín o měsíc posunul. „Výsledky by měly být k dispozici koncem června,“ potvrdil mluvčí rezortu Jan Pejšek. Vrátit cvičný L-159 by pak měl Airbus Military nejpozději do šesti týdnů, pokud ovšem systém ochrany nárokům armády vyhoví.

Na čtveřici letounů CASA už české posádky nalétaly přes tři tisícovky hodin, v dubnu byl jeden z nich vůbec poprvé nasazen v Afghánistánu, kam z Česka přepravil náhradní díly. Celkových 10 600 kilometrů, tam a zpět se dvěma mezipřistáními v Gruzii, piloti zvládli za šestadvacet hodin.

Michal Hon: Cenu letounů CASA zvedla inflace a požadavky armády