Listopadové útraty v obchodech se zvedly. Růst zůstal v režii aut

Vánoční nákupy

Vánoční nákupy Zdroj: ctk - Roman Vondrous

Lidé v listopadu v obchodech utratili o 0,8 procenta více peněz než před rokem. Tempo růstu však zpomalilo proti říjnu, kdy tržby obchodníků vzrostly meziročně o 7,5 procenta. Na listopadovém růstu se podílel zejména motoristický segment.

Uvedl to Český statistický úřad. Už čísla z registrací nových vozů naznačovala, že výsledek obchodu bude velmi slušný, uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Maloobchod bez aut se drží umírněnějšího trendu, který více odpovídá vývoji finanční situace domácností, dodal.

Do meziročních čísel maloobchodu promluvily podle Dufka dva základní faktory. A sice o dva dny nižší počet pracovních dnů, který celkový výsledek obchodu ovlivnil více než třemi procenty (4,1 procenta po očištění versus 0,8 procenta neočištěno), a rovněž vyšší srovnávací základ. „V listopadu 2013 totiž krátce po devalvaci obyvatelé vzali obchody útokem, aby uspíšili své vánoční nákupy a vyhnuli se případným negativním dopadům oslabené koruny,“ uvedl Dufek.

Loni v listopadu se podle něj nic podobného neopakovalo. Očištěné tržby obchodu bez aut rostly pouze o 1,8 procenta. „Zvýšeného zájmu se jako již tradičně dočkaly obchody s elektronikou, která nehledě na korunu stále díky konkurenčnímu tlaku na světovém trhu zlevňuje. Vedle toho si na své přišly opět internetové obchody, jejichž podíl na celkových tržbách soustavně a rychle narůstá,“ zmínil Dufek.

MaloobchodMaloobchod | CSU

Růst maloobchodních tržeb, bez automobilů, podle Dufka potvrzuje zvýšený apetit spotřebitelů k nákupům. Tentokrát však není hlavním hybatelem strach z dopadů devalvace, ale celkově příznivější reálná situace domácností. „Díky zlevněným energiím, levnějším telekomunikacím a pohonným hmotám mají možnost ušetřené peníze utratit za něco jiného. A to i v situaci, kdy nedochází k akceleraci růstu mezd,“ poznamenal.

Za pohonné hmoty lidé u pump utratili o 3,2 procenta méně než v listopadu 2013. Za potraviny obchodníci utržili o 0,3 procenta méně, tržby klesly zejména ve specializovaných prodejnách. Méně peněz inkasovali také lékárny (o 4,3 procenta) a prodejci oděvů (2,7 procenta).

Rostoucí tržby zaznamenali v listopadu především internetoví prodejci, u kterých kupující utratili o 10,2 procenta více než před rokem. O 9,6 procenta si na tržbách polepšily prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením.

Očekávaný růst

Listopadové maloobchodní tržby potvrdily podle ředitele služeb pro maloobchod KPMG Česká republika Michal Bareš pozitivní očekávání obchodníků z předchozího měsíce.

MaloobchodMaloobchod | CSU

Neočištěné tržby za potravinářské zboží meziročně mírně poklesly o 0, 3 procenta. „Tato čísla společně s nedávno zveřejněným indexem spotřebitelské důvěry, kde došlo v prosinci 2014 k opětovnému meziměsíčnímu růstu o 1,5 bodu, dávají dobrý předpoklad maloobchodníkům pro naplnění jejich rozpočtovaných tržeb za poslední čtvrtletí roku, které může představovat i více jak polovinu jejich ročních tržeb,“ uvedl Bareš.

Letošní rok bude podle Dufka ve znamení o něco slabšího růstu maloobchodních tržeb, než jaký jsme viděli v loňském roce. „O něco pomaleji nejspíše porostou prodeje aut a zbylá větší část maloobchodu si udrží pozitivní dynamiku okolo tří procent. Nejde samozřejmě o takový růst poptávky, který by tlačil inflaci vzhůru. Inflace zůstane i nadále velmi nízká, a tak lidé budou moci peníze ušetřené za levnější energie, benzín a potraviny utratit jinde,“ konstatoval.