Maloobchod loni táhly dolů potraviny a benzin, celkově klesl o 1,1 procenta

nákup, supermarket

nákup, supermarket Zdroj: profimedia.cz

Tuzemští spotřebitelé za celý loňský rok reálně utratili v obchodech o 1,1 procenta méně než v roce 2011. Pokles zaznamenal jak samotný maloobchod, tak i motoristické odvětví. „Rok 2012 byl z pohledu spotřebitelů ve znamení menších nákupů. Druhým rokem lidé nakupovali méně potravin a dokonce čtvrtým rokem za sebou se prodává méně pohonných hmot,“ poznamenal k tomu analytik ČSOB Petr Dufek. Statistiky také potvrdily, že Vánoce se letos obchodníkům příliš nepovedly.

Za celý loňský rok se tržby v motoristickém segmentu reálně meziročně snížily o 2,3 procenta, prodej motorových vozidel se zvýšily pouze v prvním čtvrtletí. V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot loni statistici zaznamenali růst pouze v prvním čtvrtletí, v srpnu a v říjnu. Pokles prodeje potravin, započatý v květnu 2011, pokračoval i v roce 2012.

Na pokles mělo vliv zejména zvýšení snížené sazby DPH na 14 procent, špatný sentiment spotřebitelů a neutěšená situace na trhu práce, míní Václav Franče z Raiffeisenbank. Více byli lidé ochotni utrácet pouze za elektroniku, oblečení a vybavení domácností.

Trendem je pak pokračující expanze internetových obchodů, které získávají tržní podíl na úrok klasických obchodů. Prodeje v e-shopech se loni reálně zvýšily o více než 8 procent. „Lidé stále nakupují hlavně elektroniku, ale do popředí se dostávají i sportovní vybavení, slevové poukázky nebo krmiva pro zvířata,“ rozvedl Michal Kozub z Home Creditu.

Tržby v maloobchodě bez pohonných hmotTržby v maloobchodě bez pohonných hmot | CSU

Vánoce byly pro obchodníky spíše zklamáním

Příliš radosti obchodníkům loni nepřinesly ani Vánoce. Jejich tržby v prosinci klesly o 5,1 procenta, po očištění o pracovní dny o 0,4 procenta. V prosinci 2012 bylo o 3 pracovní dny méně než v předchozím roce.

„V posledních měsících se přestává dařit prodeji automobilů, které klesly už v listopadu o 2,9 procenta. Prosinec ale doslova překonal veškerá očekávání a propadl se dramaticky o 10,8 procenta. Přispělo to více než polovinou k poklesu celkových maloobchodních tržeb. Trh automobilů se dostává do druhé vlny krize, obzvlášť v západní Evropě, kde výrazně padají prodeje,“ poznamenal Kozub.

Maloobchody se snaží horší vánoční prodeje kompenzovat lednovými výprodeji, ale na úplnou náhradu to podle analytiků stačit nebude.

Letošní rok nejspíše hned v úvodu zasáhne vyšší DPH, míní Dufek. „Ta spolu s pomalým růstem mezd znovu zasáhne peněženky spotřebitelů. Jejich nákupy tak nejspíše minimálně v první půlce roku budou i nadále klesat,“ uzavřel.