Maloobchodní tržby zpomalily růst, nejvíce rostl online prodej

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Alza.cz

Maloobchodní tržby bez aut v únoru zpomalily meziroční růst na 0,6 procenta z lednových 5,6 procenta. Tržby za pohonné hmoty klesly o 2,2 procenta a za potraviny o 1,1 procenta. Obchodníci naopak utržili o 2,7 procenta více za nepotravinářské zboží. Informoval o tom dnes Český statistický úřad.

Nejvyšší růst zaznamenal internetový a zásilkový prodej, který se zvýšil téměř o pětinu. Vyšší byly také tržby v prodejnách s oděvy a obuví, se sportovními a rekreačními potřebami a s počítači. Méně se naopak dařilo obchodníkům s farmaceutickými výrobky, kosmetikou a potřebami pro domácnost.

Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby ve srovnání s loňským únorem snížily o 2,2 procenta, v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin pak o 1,1 procenta.

Letošní únor měl o jeden pracovní den méně než před rokem. Po očištění o kalendářní vlivy tržby maloobchodníků meziročně rostly o 4,8 procenta. Meziměsíčně se tržby reálně zvýšily o 0,9 procenta.

Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby meziročně zvýšily o 2,2 procenta, po očištění pak o 3,1 procenta.

Za únorovým výrazným zpomalením maloobchodních tržeb stojí podle analytiků kalendářní vlivy. Dosavadní příznivý vývoj spotřebitelské poptávky se podle nich nemění. Téměř pětiprocentní růst tržeb obchodů, po očištění o vliv počtu pracovních dnů, potvrzuje totiž ochotu domácností zvyšovat svou spotřebu i v prostředí rostoucí inflace.

Oproti loňskému únoru chyběl letos v kalendáři jeden pracovní den, který mohli spotřebitelé k nákupům využít. "Naopak utrácení spotřebitelů podporuje vysoká zaměstnanost, stabilní růst reálných mezd i fakt, že spotřebitelé mají stále velkou důvěru v domácí ekonomiku," uvedla analytička Raiffeisenbank Monika Junicke.

"Únorové zpomalení maloobchodních tržeb tak jde zejména na vrub kalendářním vlivům. Nemění tak nic na dosavadním příznivém vývoji spotřebitelské poptávky a nebude tak pro ČNB představovat důvod k oddalování kurzového závazku," uvedl hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler.

Téměř pětinový růst internetových prodejů podle Pavla Kulhavého z PwC Audit potvrzuje, že i letos budou Češi zvyšovat své útraty v e-shopech. "Vedle spotřebního zboží či elektroniky se tam ve stále větší míře učí kupovat i potraviny a další zboží, pro které dosud chodili spíše do kamenných prodejen. Příznivý vývoj ekonomiky a spotřebitelský optimismus potvrzují i tržby za zbytné zboží. Příkladem může být téměř sedmiprocentní růst tržeb za oblečení," dodal Kulhavý.

Maloobchodní tržby bez aut v únoru zpomalily meziroční růst na 0,6 procenta z lednových 5,6 procenta. Tržby za pohonné hmoty klesly o 2,2 procenta a za potraviny o 1,1 procenta. Obchodníci naopak utržili o 2,7 procenta více za nepotravinářské zboží. Informoval o tom dnes Český statistický úřad.