Ministerstvo školství bude prosazovat povinný poslední rok školky
Případová studie nepovažuje povinné předškolní vzdělávání pro všechny za optimální řešení. Poukazuje mimo jiné na skutečnost, že by zahrnulo mnohem více dětí než ty sociálně znevýhodněné, na které je zacíleno. Kvůli tomu by byly náklady nepřiměřeně vysoké a nemusely by mít kýžený efekt.
Valachová podle svých slov v prostředí neziskového sektoru už dříve slyšela minimálně o dílčích výsledcích této studie a o tom, jakým směrem směřují. Zavedení povinného předškolního vzdělávání v posledním roce před nástupem do ZŠ rozhodně podporuje. „Opírám se zejména o dlouhodobou odbornou shodu jak pedagogů, tak i většiny neziskových organizací. Byla jsem v bývalých pozicích součástí tohoto prostoru, takže vím velmi přesně, že se o toto bojuje minimálně deset let,“ řekla ministryně .
Kritika ombudsmanky
Výjimky podle ní návrh novely umožňuje prostřednictvím domácího vzdělávání, o jehož podmínkách je možné ještě jednat. Otázkou dalších jednání také bude, zda bude možné tento povinný rok plnit také v přípravných třídách. To kvůli možné segregaci kritizovala mimo jiné ombudsmanka Anna Šabatová.
S aktuální podobou návrhu nesouhlasí ani Valachová. Minimálně by se podle ní měly zpřesnit formulace o účelu přípravných tříd. „Druhou variantou je opuštění tohoto institutu přípravných tříd,“ doplnila.
Proti segregaci
Zpřesnění formulace musí zabránit vytvoření paralelního systému i tomu, aby se v přípravných třídách vyčleňovala určitá skupina dětí. „Když jsem se účastnila debat, tak jsem měla za to, že bylo dosaženo konsenzu na tom, že by přípravné třídy navštěvovaly všechny děti s odkladem školní docházky,“ uvedla ministryně. Slyšela to prý i z Chládkových úst, proto ji překvapilo, že to v návrhu novely není.
Dětem by podle ní mělo být umožněno, aby se dostávaly do předškolních institucí ještě dříve. Mimo jiné ve výše zmiňované studii se hovoří o možnosti zákonného nároku na školku od tří let. „Pokládám to za jednu z legitimních možností. Domnívám se, že s ohledem na demografický vývoj je to věc, která by byla udržitelná,“ poznamenala Valachová. Dřívější zapojení dětí do vzdělávání podle ní ulehčí společné vzdělávání.
–