Mládek válčí dál, komise navrhne řešení stočených tachometrů

„Zloději aut ročně v Česku napáchají škody za 2,3 miliardy korun,“ říká Petra Štumpfová ze společnosti Cebia. Přetáčením tachometrů vzniknou škody třikrát větší – podle zjištění Cebia asi 6,6 miliardy.

„Zloději aut ročně v Česku napáchají škody za 2,3 miliardy korun,“ říká Petra Štumpfová ze společnosti Cebia. Přetáčením tachometrů vzniknou škody třikrát větší – podle zjištění Cebia asi 6,6 miliardy. Zdroj: reprofoto

Ministr průmyslu Jan Mládek válku proti stočeným tachometrům nevzdal. A to i přesto, že Nejvyšší soud v červenci konstatoval, že přetáčení tachometrů je trestným činem a současnou legislativu není třeba měnit. Skupina složená ze zástupců ministerstev průmyslu, spravedlnosti, dopravy, financí, vnitra a České obchodní inspekce, která měla problém řešit, pracuje dál. S návrhy má přijít tento měsíc.

„V této době se analyzují a zapracovávají vznesené připomínky a návrhy jednotlivých zúčastněných resortů i zástupců automobilového průmyslu, kteří byli samozřejmě rovněž k diskuzi o této problematice přizváni,“ odpověděl na dotaz E15.cz Miroslav Kynčl z odboru marketingu a komunikace MPO.

Finálně skupina podle Kynčla zasedne 23. září, kde navrhne varianty řešení, které postoupí ministru Mládkovi k rozhodnutí. Možné varianty zatím Kynčl neupřesnil. „Bylo by to předčasné,“ odpověděl.

„Stáčím nerad, ale trh si to žádá“ Přečtěte si, jak prodejci ojetin zdůvodňují klamání zákazníků

Jak už E15.cz informovalo, Nejvyšší soud v červenci rozhodl, že přetočení tachometru na prodávaném ojetém voze je trestný čin podvodu, když tím prodejce auta způsobí kupujícímu škodu nad pět tisíc korun. Jde o nový právní názor, který je vodítkem pro ostatní soudy, policii i státní zástupce v případech, že budou řešit obdobné kauzy.

Ještě něco víc, než soud

Nabízí se tedy otázka, zda Mládkova aktivita již není po tomto verdiktu Nejvyššího soudu zbytečná. Podle ministra to tak není.

„Ministr Mládek je stále názoru, že vzhledem k rozsahu podvodného jednání, kterým je postiženo podle střízlivých odhadů více než 150 tisíc lidí ročně, a to už mnoho let, si tento problém vyžaduje explicitní legislativní řešení, jehož forma se řeší. Musíme totiž zajistit takové řešení, které bude znamenat vymahatelnost práva a skutečnou postižitelnost viníků,“ vysvětlil Kynčl.

MPO: Smutného odchod s tachometry nesouvisel

V souvislosti s válkou proti stočeným tachometrům se spekulovalo, že toto téma mimo jiné zlomilo vaz již bývalému řediteli odboru komunikace a marketingu MPO Milanu Smutnému, který měl mimo jiné práce na tomto problému koordinovat a medializovat.

Smutný měl totiž k problematice automobilového byznysu velmi blízko. Byl dlouholetým mluvčím Škody Auto a na ministerstvo průmyslu přešel na jaře z AAA Auto, kde od října 2012 dělal ombudsmana pro komunikaci se zákazníky.

Kynčl tyto spekulace popírá: „Milan Smutný opustil po dohodě post ředitele odboru komunikace a marketingu k poslednímu srpnu. Tento krok neměl vůbec žádnou souvislost s problematikou nekalostí kolem ojetin.“ Novou ředitelkou odboru se aktuálně stala Markéta Mikešová, která přišla z mediální sféry.