Můžete sledovat hokej v práci? Můžete, přečtěte si kdy

Jaromír Jágr

Jaromír Jágr Zdroj: CTK/getphoto.cz/Adamek Ladislav

Řada zaměstnanců si v následujících dnech zpříjemní pracovní dobu sledováním hokejového mistrovství světa. Ač to tak nevypadá, ne vždy to znamená porušení jejich pracovních povinností.

Kdy se smí sledovat hokej v práci

Pokud zaměstnavatel toleruje společné sledování hokeje více zaměstnanců za účelem budování spolupráce na pracovišti a zvýšení jejich motivace, může se jednat o tzv. teambuilding. Ten může být při splnění uvedených předpokladů považován za činnost přímo související s výkonem práce.

„Zaměstnavatel však není zbaven odpovědnosti za případné úrazy při sledování hokeje, náhradu škody či ztrátu na výdělku, například pokud zaměstnanci fandí příliš horlivě. Takový úraz potom bude v rámci teambuildingu posuzován jako úraz pracovní,“ vysvětluje Petr Glogar, odborník na pracovní právo z PwC Legal.

Zaměstnavateli to "nevadí"

I v další variantě vyhrává zaměstnanec. Sleduje-li zaměstnanec hokej například u svého počítače v pracovní době se souhlasem zaměstnavatele, je nutné učinit opatření týkající se rozvržení pracovní doby zaměstnanců.

U pracovníka se pak podle Glogara nebude jednat o porušení právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci, neboť hokej sledoval, tedy nepracoval, se souhlasem zaměstnavatele. Ten mu totiž sám o sobě nepřiděluje práci a zaměstnanec by tak měl mít nárok na náhradu mzdy za dobu, kdy hokej sledoval v pracovní době.

Bez souhlasu to ale nejde

V další alternativně už vítězí firma. Sledování hokeje bez svolení zaměstnavatele je totiž porušení povinností zaměstnance v pracovním poměru. Podle okolností bude na posouzení zaměstnavatele, zda se jedná o porušení méně závažné nebo hrubé.

Zaměstnavatel má i právo okamžitě zrušit pracovní poměr

„V krajních případech bude zaměstnavatel mít i právo okamžitě zrušit pracovní poměr, samozřejmě bez nároku zaměstnance na odstupné. Navíc, způsobí-li zaměstnanec takovým jednáním újmu, je povinen ji nahradit,“ varuje dále expert na pracovní právo.

Jiná situace nastává, pokud sledoval hokej v čase, který není určen k výkonu práce, typicky v době čerpání přestávky na jídlo a oddech. Nicméně i v tomto případě může zaměstnavatel po zaměstnanci požadovat náhradu nákladů, které způsobil činností nesouvisející s výkonem práce, především elektrické energie.

Sledování jako práce

O porušení povinností se samozřejmě nebude jednat v případě, kdy má dotčený zaměstnanec v popisu práce sledování takovýchto událostí, zpracovávání jejich obsahu a analýzy pro zaměstnavatele.

Může se typicky jednat o zaměstnance ve sportovních klubech, sázkových kancelářích, odděleních marketingu, žurnalisty a dalších.

Za volantem jen rozhlas

Služební řidiči, třeba kamionů, mohou získávat informace o aktuálním hokejovém dění prostřednictvím rozhlasu, pokud je neruší při výkonu práce, tedy aniž by například museli zastavit. Přestože mají někteří řidiči v autě i televizor, určitě by jej neměli sledovat za jízdy.

Za rozhlasový přijímač v kabině by měl zaměstnavatel odvádět koncesionářský poplatek. Pokud řidič autobusu pouští rádio či televizi cestujícím, jedná se o veřejnou produkci. Firma by pak měla platit autorským svazům. Zaměstnavatel má rovněž v souvislosti s držením televizního přijímače povinnost hradit koncesionářský poplatek.

Povinnost hradit tento poplatek se týká i sledování přenosu přes osobní počítač, je-li vybaven televizní kartou, USB tunerem, nebo pokud je program sledován prostřednictvím operátorů skrze internetový protokol, tzv. IPTV. Klasické internetové vysílání hokeje přes internet nepodléhá koncesionářskému poplatku.

Sportovní přenos sice není považovaný za autorské dílo, a není zde tedy povinnost platit autorskou odměnu prostřednictvím kolektivních správců, jako je všeobecně známý Ochranný svaz autorský (OSA). U reklam či jiných pořadů, jimiž televize běžně přenos prokládají, tato povinnost při veřejné produkci zůstává.

„Jen stěží si lze představit, že zaměstnavatel dokáže projekci hokej oddělit od „zpoplatněného obsahu“. Je tedy na každém zaměstnavateli, aby zvážil, jaký rozsah a obsah vysílání se zaměstnancům rozhodne zpřístupnit,“ upřesňuje Glogar.