Na Rohanském ostrově vznikne obří povodňový park. Z betonárny bude kulturní areál
Pražané se dočkají nového přírodního parku v centru města. Vedení metropole v mezinárodním soutěžním dialogu vybralo návrh belgicko-českého týmu na podobu nového parku na Rohanském ostrově, který doplní zdejší nově vznikající čtvrť. Jeho hlavním úkolem je pomoci Praze odolat velké vodě. Na území o rozloze Letenských sadů bude promenáda, cyklostezka, sportoviště i kulturní areál.
„Vítězný tým nás přesvědčil tím, jak pracuje s terénem. Umožní rozšíření celkového využitelného území. Velmi dobře také zpracovává přístup k vodě, což je jednou z největších devíz každého území u řeky,“ uvedl místostarosta Prahy 8 Radomír Nepil. Za návrhem parku o velikosti 56 hektarů stojí tým architektů z OMGEVING, FIŠER, VRV a ŠINDLAR.
Město nakonec upustilo od plánu na obnovu slepého ramene Vltavy, které dříve oddělovalo Rohanský ostrov od Karlína. Původně si městští plánovači mysleli, že by kanál dobře posloužil jako protipovodňová ochrana, ale nakonec se ukázalo, že stačí snížený terén. „Ukazuje se, že to, co kolegové navrhli, je stejné, možná dokonce mírně lepší,“ podotkl náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN). Tím, že se nebude kanál kopat, se také ušetří čas a peníze. Protipovodňová ochrana se bude podle návrhu nacházet pouze na pozemcích města, díky čemuž také Praha předejde možným sporům.
Díky sníženému terénu vznikne promenáda podél řeky s mnoha přístupy přímo k vodě. Kromě prostoru pro nerušený pobyt v přírodě bude mít park místa pro sport, děti i kulturu. Architekti se snažili pracovat s materiály a historií místa. Bude zde například pamětní místo kostelních zvonů, které byly zabaveny nacisty pro účely zbrojního průmyslu. Místní betonárna se zase po uzavření stane multifunkční kulturním areálem. Místo by měla dostat i místní fauna a flóra. Pražané se mohou s návrhem budoucího parku seznámit na probíhající výstavě v Centru architektury a městského plánování (CAMP).
Projekt musejí nyní architekti dopracovat a město musí získat příslušná povolení. Zástupci Prahy nechtěli sdělit, kdy bude park hotový a kolik bude stát. Jisté je, že výstavba bude probíhat po etapách, ta první by mohla být hotová do pěti let, ta poslední i za několik desítek let. Náklady odhadl Institut plánování a rozvoje před několika lety na 1,5 miliardy korun, přesnější částka vzejde z dopracovaného návrhu.
Park naváže na sousední Rohan City, které staví developer Sekyra Group. Ten postupně využívá svého předkupního práva a skupuje od hlavního města zdejší pozemky, na kterých staví bytové domy a kanceláře. Výstavba čtvrti podle urbanistické studie architekta Pavla Hniličky by měla developera stát kolem 20 miliard korun, po dokončení by zde mohlo žít a pracovat až jedenáct tisíc lidí.
Ve svém návrhu počítá developer s již připravovaným Rohanským mostem, který povede z Holešovic přes park do Karlína. Návrh mostu ale nyní podléhá technickému posuzování a není jasné, kdy se začne stavět. Na rozdíl od Štvanické lávky půjde o plnohodnotný most pro automobily a magistrát nyní zvažuje varianty odhlučnění stavby, neboť povede v blízkosti bytových domů.
Rohanský ostrov byl až do první poloviny minulého století řečištěm, které bylo později zasypáno. Území je tak ostrovem jen podle svého názvu. Dlouhá léta byl černou skládkou, v době výstavby metra sloužil jako úložiště materiálu z výkopů. V roce 1999 byly zahájeny rozsáhlé úklidové práce s vidinou revitalizace celé oblasti. K té dochází až nyní, o dvacet let později.