Náborové příspěvky v příštím roce vzrostou. Armáda nabízí až čtvrt milionu
Náborový příspěvek bude jedním z hlavních nástrojů získání nových zaměstnanců českých firem v příštím roce, plyne z náborových strategií firem pro další rok. Firmy se takzvaným „náborákem“ snaží vykompenzovat nízký růst mezd a rostoucí úroveň životních nákladů zaměstnanců. Nedostatek uchazečů na trhu práce navíc nutí firmy soutěžit v tom, kdo nabídne víc. Jednorázové příspěvky proto porostou v některých případech o víc než polovinu.
Zaměstnavatelé v České republice hlásí pro první čtvrtletí 2022 optimistické náborové plány. Plánují i začátkem příštího roku mnohem více nabírat zaměstnance než propouštět, vyplývá z pravidelného průzkumu společnosti Manpower. Víc než třetina zaměstnavatelů očekává nárůst počtu zaměstnanců, třetina nepředpokládá žádné změny a jen necelá čtvrtina plánuje snížení počtu pracovníků.
Výjimkou je odvětví zpracovatelského průmyslu, v němž je firem, jež budou propouštět, o dvě procenta víc než zaměstnavatelů, kteří budou nabírat. „Nejvýznamnější sektor z hlediska zaměstnanosti – zpracovatelský průmysl – svá očekávání prudce přehodnotil na mírný pesimismus. Zatímco zhruba třetina firem v tomto sektoru se chystá nabírat, třetina naopak bude propouštět,“ řekla generální ředitelka ManpowerGroup Česká republika Jaroslava Rezlerová během uvedení průzkumu. Firmy ve zpracovatelském průmyslu tedy čeká spíše přerozdělování stávajících zaměstnanců napříč odvětvím. „Důvodem je restrukturalizace některých firem ve snaze přizpůsobit se nové situaci na trhu práce,“ vysvětlila Rezlerová.
Trh práce: Vývoj nezaměstnanosti v ČR od roku 1989
Celková optimistická bilance ovšem naráží na realitu nedostatkového stavu trhu práce, který nabízí malé množství volných pracovníků a nízkou ochotu zaměstnanců měnit práci. „V současné době se lidé bojí měnit zaměstnání a preferují jistotu a stabilitu. Firmy musejí dát ke změně práce potenciálních uchazečů velmi silný impulz,“ konstatuje manažer náboru a marketingu ManpowerGroup Jiří Halbrštát. Zatímco výrazné navyšování mezd plošně všem zaměstnancům si firmy mohou dovolit velmi zřídka, v případě jednorázového příspěvku jde podle manažera o přijatelný kompromis.
Nástupní bonus nabízí podle údajů Manpoweru zhruba sedm procent firem. „Jedná se o společnosti, které hledají větší množství nedostatkových profilů zaměstnanců. V současnosti to jsou i méně kvalifikované manuální profese ve výrobě nebo logistice,“ komentuje situaci Halbrštát. Hojně se podle něj využívá u pozic techniků, mechaniků, kvalifikované obsluhy strojů nebo u vysoce kvalifikovaných profilů, jako jsou strojní inženýři a IT specialisté. „V současné době se s náborovými příspěvky setkáváme napříč všemi obory,“ doplňuje marketingový manažer Petr Douda za náborovou společnost Randstad.
Nejčastěji se příspěvek vyplácí po konci zkušení doby, v některých případech však až po půl roce, nebo dokonce po roce. Nižší částky jsou častěji nabízeny ve výrobě a pohybují se v řádu několika desítek tisíc korun, naopak u technickohospodářských, IT pracovníků nebo u úzce specializovaných oborů se pak mohou vyšplhat výrazně výše, plyne z letošního průzkumu Graftonu. Například česká policie nabízí náborový příspěvek do výše 150 tisíc korun, zatímco Armáda České republiky zmiňuje na svých stránkách částku až čtvrt milionu.
Tlak na nedostatek pracovníků navíc nutí firmy výši jednorázových příspěvků neustále zvyšovat. „V poslední době se tento typ příspěvků objevuje mnohem častěji a jejich výše také roste,“ konstatuje Douda. Už v půlce letošního roku byla výše příspěvků oproti loňskému roku výrazně vyšší, často i o sto procent. „Příspěvek se pro kandidáty stává motivací zejména ve chvíli, kdy jeho výše odpovídá minimálně jednomu čistému měsíčnímu platu,“ podotýká šéf Graftonu Martin Malo.
S nedostatkem uchazečů bojuje skupina Metrostav dlouhodobě. „Zaměstnáváme přes 5000 pracovníků a máme v průměru otevřeno 200 pozic. Musíme tedy využívat celou řadu nástrojů pro nábor nových zaměstnanců a náborový příspěvek je jedním z nich,“ líčí Vojtěch Kostiha, mluvčí skupiny, která nabízí náborový bonus ve výši 25 tisíc korun. „Původně jsme nabízeli deset tisíc. Osvědčilo se to, jen bylo třeba částku navýšit,“ dodává.
Podobnou zkušenost má i společnost Ostravské komunikace, která se letos v létě rozhodla zvýšit náborový příspěvek ze 30 na 45 tisíc korun. Současně nabízí i svým zaměstnancům, aby se stali „náboráři“ za odměnu 20 tisíc. „Náborové příspěvky se pak vyplácejí ve dvou až třech splátkách, které jsou vázány na to, že se nově příchozí zaměstnanec zapracuje a osvědčí,“ konstatuje mediální zástupkyně společnosti Eva Kijonková. Výrobní náměstek firmy Petr Uhlíř ale připouští, že ani za těchto okolností není získávání nových kolegů nijak jednoduché: „Jak se osvědčí navýšení náborového příspěvku na 45 tisíc, teprve uvidíme.“
Dalším hodně se vyskytujícím nástrojem k získání nových zaměstnanců je zmíněná odměna stávajícím zaměstnancům za to, že přivedou do společnosti svého známého. „Náborový příspěvek nenabízíme a momentálně to neplánujeme. Motivujeme spíše naše stávající zaměstnance kampaní Doporuč nového zaměstnance. Za každého doporučeného kolegu mohou získat zaměstnanci bonus v celkové výši až deseti tisíc korun,“ vysvětluje mluvčí výrobní společnosti Continental Regina Feiferlíková.