NKÚ: Propagace fondů EU stála čtvrt miliardy, povědomí ale nezvýšila

Sídlo Nejvyššího kontrolního úřadu v Praze

Sídlo Nejvyššího kontrolního úřadu v Praze Zdroj: David Vagaday/E15

Propagace evropských fondů, projektů a operačních programů stála stovky milionů korun, ale povědomí veřejnosti o pomoci z Evropské unie nevzrostlo. Uvedl to dnes Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Peníze na propagaci vynaložily ministerstvo školství, ministerstvo práce a sociálních věcí a Regionální rada regionu soudržnosti Střední Čechy. Podle ministerstva školství se ale míra znalosti jím řízených programů u veřejnosti ke konci programového období zdvojnásobila.

Kontroloři se zaměřili na mediální a propagační projekty a kampaně za téměř 250 milionů korun financované prostřednictvím čtyř operačních programů v letech 2008 až 2015.

To, že se povědomí o Evropské unii, operačních programech i konkrétních podpořených projektech nezvýšilo, vyplývá podle NKÚ z průzkumů a hodnoticích zpráv o dopadu těchto aktivit. „Řadu z nich si nechala zpracovat sama kontrolovaná ministerstva,“ uvedli kontroloři.

Například z několika průzkumů z prosince 2013 vyplývá, že povědomí o existenci fondů zůstávalo od roku 2011 na stejné úrovni. V roce 2011 a o dva roky později vědělo o fondech EU 74 procent obyvatel Česka. V případě operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace povědomí kleslo. Proti roku 2011 si v roce 2013 také méně lidí myslelo, že informace o evropských fondech jsou jasné, srozumitelné, konkrétní a přesné. „A to navzdory tomu, že se do propagace investovalo tolik peněz,“ poznamenal NKÚ.

Ministerstvo školství na svém webu uvedlo, že se povědomí lidí o dotačních programech výrazně zvýšilo. „U široké veřejnosti se míra podpořené znalosti OP ke konci programového období (únor 2014 - říjen 2015) více než zdvojnásobila,“ sdělil úřad. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) novinářům řekla, že výsledek kontroly vnímá jako vztyčený prst. Podotkla, že NKÚ se věnoval projektům, které vedli její předchůdci. Nyní má ministerstvo jedinou smlouvu na propagaci a průběžně kontroluje, jaké jsou výsledky. Nově do zvyšování povědomí o evropských dotacích Valachová zapojila státní úředníky, kteří například natáčejí videa s radami, jak peníze čerpat.

Úřad Regionální rady regionu soudržnosti Střední Čechy upozornil, že jeho výdaje na komunikaci a publicitu ve výši 19 milionů korun za celé dotační období jsou jen zlomkem částek, které měly na propagaci fondů ministerstva. „Zpráva NKÚ hodnotí naše aktivity také jako hospodárné a efektivní,“ sdělil úřad a zmínil přesun volných peněz z propagace na podporu jiných projektů. S odkazem na vlastní průzkum úřad uvedl, že o Regionálním operačním programu Střední Čechy ví 38 procent dotazovaných, což je oproti minulým létům nárůst o 13 procentních bodů.

Spoty bez dalších informací

Z kontrolovaných peněz vynaložených na publicitu se nejvíce utratilo za televizní a rozhlasové spoty, které propagovaly projekty financované z kontrolovaných evropských fondů. Tyto spoty za 138 milionů korun ale podle NKÚ neobsahovaly žádné informace o tom, kolik se za úspěšné projekty zaplatilo. Často chyběly také informace o tom, že úspěšné projekty spolufinancovala ČR ze svého rozpočtu. Ministerstvo školství reagovalo na tyto výtky tím, že podrobné informace byly k dispozici na webu.

V případě operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace vysílaly televize a rádia většinu spotů až těsně před ukončením operačního programu, což evokuje spíše potřebu vyčerpat evropské peníze než průběžně informovat o jejich přínosech, upozornil NKÚ. Podle ministerstva školství ale nebylo možné vzhledem ke specifikům operačního programu provést kampaň dříve.

Nedostatky kontroloři našli i při přípravě mediálních kampaní. Při schvalování konkrétních projektů kontrolovaná ministerstva ani regionální rada nehodnotily, jestli jsou rozpočty na mediální kampaně a další projekty přiměřené. V řadě případů kontrolnímu úřadu ani nevysvětlily, jak v projektech stanovily předpokládanou hodnotu veřejné zakázky. „To je přitom důležité už jen proto, aby bylo možné vyhodnotit, jestli i ta nejlevnější nabídka není ve skutečnosti předražená,“ uvedl NKÚ.