Obchodní inspekce udělila rekordní pokutu za předváděcí akce

ČTK
Česká obchodní inspekce uložila dosud nejvyšší pokutu, dva miliony korun, pořadateli předváděcích akcí. 1. Česká reklamní společnost ji v květnu dostala za promyšlenou manipulaci a agresivní nátlak na seniory během prodeje. Jednatel společnosti dostal také pořádkové pokuty ve výši 90 tisíc korun.

Nedostatky zjistila ČOI při třech prezentačních akcích společnosti. Za užití nekalých praktik jí tak už uložila pokuty celkem za 2,47 milionu korun. ČOI dále navrhla, aby bylo firmě zrušeno živnostenské oprávnění. Ministr průmyslu Martin Kuba tento měsíc uvedl, že chce, aby ČOI v těchto případech využívala více maximální pětimilionové hranice sankce.

„Inspektoři při svých kontrolách zjistili klamání spotřebitele v délce záruční lhůty, kdy namísto inzerované záruky osm let byla při uzavření kupní smlouvy poskytnuta záruka pouze dvouletá. Účastníci neobdrželi dárky slibované na pozvánkách,“ uvedl ředitel inspektorátu ČOI pro Plzeňský a Karlovarský kraj Jan Řezáč. Firma organizovala losování, při němž spotřebitel vyhrál výrobky do domácnosti. Výhra ale byla podmíněná nákupem výrobku za 35 tisíc korun. Společnost zřejmě nemá internetové stránky a nelze ji kontaktovat.

Kontroly dále zjistily nedostatky v informacích k výrobkům, které nebyly v češtině. Některé z výrobků byly neoprávněně označeny značkou shody CE. „Po kontrolách byla jednateli firmy ukládána opatření, na něž nereagoval, a proto mu byly uloženy tři pořádkové pokuty ve výši 90 tisíc Kč,“ řekl.

Kontrola podmínek při prodejních akcích patří mezi prioritní v činnosti Plzeňského a Karlovarského inspektorátu ČOI. Porušení právních předpisů bylo od počátku roku prokázáno při více než 80 procentech kontrol. Kromě pohotových nabídek spotřebitelských úvěrů na nákup předváděného zboží, který způsobuje kolotoč dluhů, jsou podle Řezáče novinkou zpoplatněné VIP a klubové karty pro další nákupy. „To vše je výsledkem pozvánek na výlety, zájezdy a kulturní akce s příslibem hodnotných dárků, které jsou cíleně zaměřeny především na nejzranitelnější skupinu našich seniorů,“ dodal.

Od roku 2014 budou posíleny pravomocí ČOI, takže bude moci pořizovat na předváděcích akcích zvukové a obrazové záznamy. Použití záznamové techniky má podle náměstka ministra průmyslu Tomáše Hajduška odradit prodejce od použití agresivních obchodních technik.

„Mám tím na mysli například bránění v odchodu z prodejní akce bez toho, aby byl proveden nákup, nebo odebírání občanských průkazů a odmítání jejich vrácení bez uzavření kupní smlouvy. A v neposlední řadě křičení na seniory či přímé vyhrožování,“ řekl Hajdušek.

Podle návrhu novely zákona o ochraně spotřebitele budou také muset pořadatelé předváděcích akcí hlásit dopředu České obchodní inspekci (ČOI) místo konání, datum, časový harmonogram a jaké zboží na akci budou nabízet. Stejné údaje budou muset být také na letácích, kterými organizátoři zejména seniory na tyto akci lákají. Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta.

Senioři, kteří se stali obětí podvodných praktik těchto prodejců, se také budou moci obrátit na systém spotřebitelského ombudsmana. Na podzim by měl vstoupit v účinnost i zákaz řetězení živností, který má zabránit současné praxi, kdy podnikatel, kterému byla zrušena živnost, dál podniká ve stejném oboru.