Odstartovala kampaň před krajskými volbami. Strany je ale musejí přizpůsobit koronaviru

Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) a premiér Andrej Babiš (ANO)

Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) a premiér Andrej Babiš (ANO) Zdroj: Profimedia.cz

Uprostřed nouzového stavu se rozhodl prezident Miloš Zeman vyhlásit termín říjnových krajských voleb a tím oficiálně odstartoval předvolební kampaň. Strany musejí od pondělí evidovat veškeré finance a vést volební účetnictví. Kampaň bude ale letos jiná, méně kontaktní, shodují se strany, které chtějí začít oslovovat voliče až po skončení všech restrikcí.

 „Momentálně měníme obsah kampaně a přizpůsobujeme se dané situaci. Už nyní je jasné, že lidé budou mít jiné starosti, než měli před pandemií,“ řekla například mluvčí lidovců Kateřina Procházková. Podobně to vnímají i Starostové a nezávislí. „Díky chaotickému plánu vlády nebylo vždy zcela zřejmé, jaká opatření jsou zrovna aktuální a kdy se budou uvolňovat. Současné situaci se každopádně snažíme přizpůsobit i vedení kampaně,“ řekl mluvčí STAN Tomáš Pergl.

Strany budou letos mnohem více spoléhat na kampaň na dálku. „Vzhledem k vládním opatřením bude na léto odsunuta kontaktní kampaň a její část nahradíme on-line kampaní na internetu a sociálních sítích,“ řekla za TOP 09 Miriam Faltová. Také komunisté využijí především komunikaci na internetu a sítích, posléze zapojí billboardy a plakáty. „Později využijeme případné uvolňování opatření ke kontaktní kampani, kde bude již povoleno větší množství osob pohromadě,“ řekla mluvčí komunistů Helena Grofová.

Krajské volby, kde budou nejvíce hejtmanských křesel obhajovat vládní ČSSD a ANO, se budou konat 2. a 3. října. Ve stejné dny proběhnou i senátní volby. Sociální demokraté nicméně zatím nemají na volby ani pomyšlení. „Volby jsou vyhlášené a my se na ně připravíme, jak nejlépe umíme. Start volební kampaně ale opravdu není na pořadu dne. Máme v České republice teď jiné starosti a priority,“ řekl první místopředseda strany Roman Onderka.

Na rozdíl od komunálních voleb rezonují u krajských voleb především celostátní témata a dá se tak podle Karla Komínka z Institutu politického marketingu očekávat, že se strany pokusí v kampani epidemii koronaviru reflektovat. Je ale otázkou, zda to voliče bude ještě po prázdninách zajímat. „Když se teď všechno uklidní a svět se vrátí k normálu, spousta lidí zapomene na přešlapy vlády jako třeba na pomalou reakci na začátku krize či problém s rouškami,“ myslí si Komínek. Pokud vládnoucí strany nezkazí současnou situaci a neobjeví se druhá vlna epidemie, mohou podle Komínka získat silnější pozici před volbami.

Obecně však tyto volby nebudou patřit mezi nejpopulárnější. „Kraj je takovým mezičlánkem mezi lokální a celostátní úrovní, a lidé proto nemají ten vztah k volbám úplně vybudovaný,“ řekl Komínek, podle kterého spousta lidí ani neví, co může kraj vlastně ovlivnit.